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>The cost: about 182-million dollars

 

Ca serait bien de voir les details des couts quand ils les ont.

 

Me semble que $182 million c'est beaucoup, non? Ca me semble un ordre de grandeur trop important.

 

Combien de bus a Montreal? Mettons a $200 le GPS. Plus les serveurs, plus la programmation, installation. $182 millions?

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Projet de 182 millions $

STM : L'info en temps réel en 2014

Agence QMI

Jean-Louis Fortin

19/10/2009 17h06

 

Les systèmes d’information en temps réel pour les usagers des autobus, disponibles en Europe depuis 1990, ne seront bientôt plus une utopie pour la Société de transport de Montréal (STM), qui prévoit les implanter sur son réseau d’ici 2014 au coût de 182 millions $, a appris 24H.

 

Ce vaste projet, qui vient tout juste de recevoir l’aval du conseil d’administration de la STM, permettra aux voyageurs de savoir exactement l’heure de passage du prochain autobus, via leur téléphone mobile et des écrans d’information installés à plusieurs arrêts.

 

On retrouvera aussi ces informations, disponibles sous formes visuelle et sonore, à l’intérieur même des véhicules.

 

Retards inévitables

 

«Actuellement, le client doit se fier aux horaires planifiés. Or, notre réseau d’autobus comptera bientôt 1800 véhicules, alors il y a des perturbations de service à tous les jours», explique en entrevue Pierre Dauphinais, directeur exécutif des projets majeurs de la division des autobus à la STM.

 

En vue d’informer ses usagers sur les retards, la STM devra entre autres équiper tous ses autobus de capteurs GPS, qui indiqueront leur position réelle en tout temps.

 

«En Europe, des systèmes similaires existent depuis 20 à 25 ans, alors qu’à Montréal, on n’est pas là du tout», remarque le responsable du projet.

 

À Laval, pareil dispositifs devraient être fonctionnels dès novembre cette année.

 

Appel d’offres

 

Actuellement, le projet montréalais est à l’étape des études. En décembre dernier, le transporteur avait mis à l’essai, dans l’édicule de la station de métro Sherbrooke, un afficheur semblable à ceux qui seront installés.

 

Selon les informations obtenues par 24H, la STM prévoit lancer un appel d’offres pour la fourniture du matériel à la fin 2010, en vue d’octroyer un contrat en 2011. «Plusieurs firmes sur le marché sont intéressées, il y a de la compétition», estime Pierre Dauphinais.

 

Les années 2012 et 2013 seraient consacrées à la livraison et à la préparation du matériel, en vue d’un déploiement qui aura lieu au plus tard en 2014.

 

L’enveloppe de 182 398 045 $ consentie pour le projet, qui doit encore être approuvée par la Ville, exclut cependant les coûts de formations pour les employés de la STM.

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Faudrait trouver le prix que ça à couté à laval, diviser par le nombre de bus et multiplier par le nombre de bus à Montréal... ça va nous donner une idée grosso modo...

 

C'est comme ça que les journalistes ont trouvés que les compteurs étaient trop payés à Montréal comparativement à ailleurs.

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  • 4 semaines plus tard...
  • 2 semaines plus tard...
Analyst hails métro for reliable service

But communication with riders is weak

 

By JAMES MENNIE, The Gazette

November 26, 2009

 

The next time you hear a chime precede a message telling you there's an interruption of service on your métro line, don't think about taking your car in to work.

 

Think about Richard Anderson.

 

"These métros here have a lot of incidents. These métros are not reliable," Anderson said yesterday, nodding to the highest columns on the left-hand side of a bar chart calculating the number of service interruptions of five minutes or more logged by more than two dozen of the world's subway systems.

 

"These are predominantly European and North American métros.

 

"These guys down here," he said, referring to columns on the right so short they barely poked above the chart's baseline, "are predominantly modern and Asian métros."

 

In comparison with its North American and European peers, the Société de transport de Montréal's service reliability ranked very high, Anderson said.

 

The STM records about 12 stoppages per every million kilometres travelled annually. Given that the most breakdown-prone métro system recorded 315, it's an achievement worth showing off.

 

And that's why the STM had Anderson, a transit analyst for the Railway Technology Strategy Centre at Imperial College in London - which conducts benchmark studies for subway systems around the world, including those in Moscow, New York, London and, for the past eight years, Montreal - share his findings with local media yesterday.

 

But he noted Montreal's transit authority could do a better job communicating with commuters in real time (notices of delays transmitted to a cellphone or BlackBerry rather than a chime on a public announcement system) and training its employees.

 

The findings are at once intriguing and frustrating because the transit systems under study, while sharing information with one another, have agreed not to have themselves compared publicly with their peers.

 

Anderson, however, was not secretive about explaining why Montreal scored so well.

 

"The (STM) has always been a very good manager of its assets. It's always been very good at maintenance," he said.

 

"For example, if a (Montreal métro) is delayed, there's a lot of study done to find out why. That isn't systematically done in many European métros. The problem is that the (STM) has to try to maintain that level of reliability despite the age of its rolling stock."

 

The STM's efforts to make do with a fleet of subway cars that in some cases are more than 30 years old have been well documented, as has the transit authority's desire to close a provincially funded deal to spend more than $1 billion on new subway cars.

 

Yves Devin, the STM's general manager, insists that even though questions have been raised about the deal's final price tag, which might double by the time negotiations have finished, commuters can expect to see the new cars start going into service by 2012.

 

jmennie@thegazette.canwest.com

© Copyright © The Montreal Gazette

http://www.montrealgazette.com/news/a9tro+reliable+service/2267136/story.html

 

Didn't see this coming.

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interesting read, but this analyst doesn't know that most metro stations and all tunnels don't have mobile coverage... something that could be very cheap to implement...

 

I understand your point in regards to communication between employees but, to be honest, I'm glad we don't have mobile coverage in the metro... I like a quiet ride...

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I like my quiet rides too, but it's possible to offer only data underground which what he was referring to.

 

Imagine you can browse the net on your iphone or answer your emails on your blackberry. That's an extra edge for the metro.

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