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SLR de l'Ouest - 2015


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La vision de métro aérien d'Aéroports de Montréal [PDF]:

 

 

Integrated light-rail transit system would link West Island, downtown and South Shore

 

dorval-qc-may-26-2015-an-artists-rendering-of-a-propos.jpg

 

Aéroports de Montréal has called for an integrated light-rail transit system that would link the Dorval airport, Pointe-Claire, downtown Montreal and the South Shore.

 

The Montreal airport authority outlined its vision last week in a presentation to a Quebec government committee holding public hearings on Bill 38.

 

Bill 38, if passed, will give the Caisse de dépot et placement du Québec the go ahead to build a new West Island train/airport shuttle and a second project, a light-rail transit system over the new Champlain Bridge.

 

“By integrating these two projects converging toward downtown, we would create a new urban transit network that would be very much larger than the sum of its two parts,” ADM’s CEO James Cherry told Quebec’s Committee on Public Finances on May 19.

 

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Route maps in the 17-page ADM brief, titled Vers Un Nouveau Paradigme, show how the two integrated light-rail transit systems would connect the Dorval airport, parts of the West Island, downtown and the South Shore.

 

The maps also indicate two new West Island commuter train hubs located near Fairview Pointe-Claire in Pointe-Claire and the intersection of Sources and Brunswick Blvds. in Dollard-des-Ormeaux.

 

According to current estimates, Cherry said, the West Island LRT would generate ridership of 60,000 passengers a day, including 10,000 for the airport shuttle service — 130,000 if you added the ridership of the South Shore LRT.

 

In addition, he said, there would be cost efficiencies if the two systems were integrated with the same rail and rolling stock.

 

The brief is one of more than a dozen that have been submitted to the committee during five days of public hearings on Bill 38.

 

On May 13, a contingent of 13 West Island mayors, former mayors and members of the Train de l’Ouest Coalition presented their brief to the committee, outlining the need for dedicated commuter rail lines from downtown Montreal to Ste-Anne-de-Bellevue.

 

At the end of last week’s hearings, however, a Caisse spokesperson said the Quebec pension fund manager was in no position to begin talking about possible routes of any future train since it still has not decided whether to build the project.

 

http://montrealgazette.com/news/local-news/west-island-gazette/integrated-light-rail-transit-system-would-link-west-island-downtown-and-south-shore

Modifié par nephersir7
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Très intéressant comme alternative. Ainsi, les gens de la Rive-Sud n'auraient pas besoin d'effectuer un transfert pour se rendre à l'aéroport.

 

Il faudrait que la fréquence du service soit exactement la même. Sinon, il serait possible que ce ne soit pas tous les trains qui fassent l'ensemble du trajet. Dans ce cas, il faudra transférer (probablement) à gare du centre-ville.

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Je n'ai pas lu au complet le PDF de nephesir7 mais d'après la carte, on parle de gare "intermondale" à Dorval/Lionel-Groulx/Centre-ville. Donc d'après moi, les gens devront transférer pour prendre le petit lien qui va à l'aéroport. De toute façon, c'est la vision d'ADM et pas celle de la caisse de dépôt. On va attendre...

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Je n'ai pas lu au complet le PDF de nephesir7 mais d'après la carte, on parle de gare "intermondale" à Dorval/Lionel-Groulx/Centre-ville. Donc d'après moi, les gens devront transférer pour prendre le petit lien qui va à l'aéroport. De toute façon, c'est la vision d'ADM et pas celle de la caisse de dépôt. On va attendre...

 

Moi aussi je trouve important de préciser que ce n'est pas la vision de la caisse de dépot, ni celle de la Ville de Montréal. Mais par contre, ADM et l'AMT ont déjà dépensés plusieurs millions en étude pour élaborer cette vision, inspirée du Skytrain de Vancouver.

 

Dans le PDF, Aeroports de Montréal parle de deux services différents. Un premier service Fairview-Centre Ville qui aurait plusieurs arrêts intermédiaires dont Dorval, Lachine, Turcot et Lionel Groulx, et un deuxième service express qui ferait centre-ville - aéroport, avec des arrêts à lionel groulx et dorval, mais qui coûterait plus cher. Plus cher que le 10$ du 747, d'ailleurs.

 

Je ne pense pas que ce soit une bonne idée.

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Can we just move forward!! Cmon Caisse De Depot wake up and get this thing going.

They will as soon as they have the right to... The new Bill 38 is being examined by the National Assembly and will be adopted in June. Then, they can start working.

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Caisse De Depot continues to say as of this morning that its still unsure whether or not they will even proceed with this project!

 

C'est parce qu'il faut qu'ils fassent leurs propres études (choix du mode, tracé, achalandage, rentabilité, etc) avant de conclure si c'est un projet dans lequel ils ont intérêt à investir. J'espère que ce sera le cas, parce que si après quelques mois la Caisse conclut que ce n'est pas rentable pour elle, la loi oblige le gouvernement à rembourser tous les millions de dollars que la Caisse aura encourus pour analyser le projet.

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Paralysis by analysis. Every other city can accomplish it, but ici a Montreal...

I guess that's why we have the third busiest rapid transit system in North America... Because we can't built any form of efficient and profitable transit.

 

That bashing comment is ridiculous. Maybe you should stick to aviation.

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Ce que je trouve super, c'est que le trajet est commun (AMT et ADM) jusqu'à la gare de Dorval (donc économie d'infrastructure).

 

Entre autre, il y aura des trains express pour YUL. Il n'y aura aucun problèmes à trouver une clientèle prête à payer plus de $20 pour un tel service (particulièrement durant les heures de pointes).

 

Et, en bonus, il y aura une amélioration du service de train de banlieue. (au moins, jusqu'à la gare de Dorval)

Modifié par YUL
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Ce que je trouve super, c'est que le trajet est commun (AMT et ADM) jusqu'à la gare de Dorval (donc économie d'infrastructure).

 

Entre autre, il y aura des trains express pour YUL. Il n'y aura aucun problèmes à trouver une clientèle prête à payer plus de $20 pour un tel service (particulièrement durant les heures de pointes).

 

Et, en bonus, il y aura une amélioration du service de train de banlieue. (au moins, jusqu'à la gare de Dorval)

 

aura -> aurait.

 

Ceci n'est qu'une vision, et à ce qu'on sache ce n'est pas nécessairement celle de la Caisse.

Modifié par nephersir7
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