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Pont Jacques-Cartier: informations, discussion générale et actualités


Habsfan

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Cette photo nous replace à l'époque des travaux pharaoniques de la Voie maritime, débutés en 1952. Le pont Jacques Cartier venait d'être surélevé à 35 mètres au-dessus du chenal de la Voie maritime fraîchement creusé et les immenses terrains ainsi créés allait accueillir le métro Longueuil. À noter le quartier résidentiel à gauche de la photo (à l'ouest du pont) constituait la municipalité de Montréal-Sud, fusionnée à Longueuil en 1961. Belle photo historique!

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Cette photo nous replace à l'époque des travaux pharaoniques de la Voie maritime, débutés en 1952. Le pont Jacques Cartier venait d'être surélevé à 35 mètres au-dessus du chenal de la Voie maritime fraîchement creusé et les immenses terrains ainsi créés allait accueillir le métro Longueuil. À noter le quartier résidentiel à gauche de la photo (à l'ouest du pont) constituait la municipalité de Montréal-Sud, fusionnée à Longueuil en 1961. Belle photo historique!

 

Intéressant! Je ne savais pas. Merci.

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À noter le quartier résidentiel à gauche de la photo (à l'ouest du pont) constituait la municipalité de Montréal-Sud, fusionnée à Longueuil en 1961. Belle photo historique!

 

C'était pas plutôt la cité de Jacques-Cartier -à moins que cette ville se trouvait su sud du pont ?

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C'était pas plutôt la cité de Jacques-Cartier -à moins que cette ville se trouvait su sud du pont ?

 

Il y avait 3 municipalités: Montréal-Sud, située à l'ouest du pont Jacques Cartier, dans le quadrilatère composé du boulevard Lafayette, de la rue St-Charles ouest, du chemin Tiffin et du boulevard Desaulniers, ce qui se trouve au centre gauche de la photo de Memphis22. Deuxièmement, il y avait Longueuil, bordée par le boulevard Lafayette, le boulevard Curé-Poirier ouest, le chemin de Chambly et la rue St-Charles ouest. Troisièmement, il y avait Ville Jacques Cartier, ceinturée par le boulevard Curé-Poirier et qui s'étendait jusqu'à St-Hubert (route 116, chemin de la Savanne), Boucherville (autoroute 20) et le boulevard Marie-Victorin bordant le fleuve.

 

Montréal-Sud a été fusionnée à Longueuil en 1961 et Jacques Cartier en 1969, pour former la nouvelle ville de Longueuil, qui correspond aujourd'hui à l'arrondissement du Vieux-Longueuil.

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  • 2 semaines plus tard...

Montreal's 375th birthday plan to light Jacques-Cartier Bridge will create an icon

 

LINDA GYULAI, MONTREAL GAZETTE

More from Linda Gyulai, Montreal Gazette

Published on: November 11, 2015 | Last Updated: November 11, 2015 6:30 PM EST

 

File photo: Left to right: Gilbert Rozon, Transport Minister Robert Poëti, France Chrétien Desmarais, Denis Lebel, then the federal minister of infrastructure and Montreal Mayor Denis Coderre give the thumbs up after announcing a project to illuminate the Jacques-Cartier bridge, seen in the background, in Montreal on July 30, 2015.

 

File photo: Left to right: Gilbert Rozon, Transport Minister Robert Poëti, France Chrétien Desmarais, Denis Lebel, then the federal minister of infrastructure and Montreal Mayor Denis Coderre give the thumbs up after announcing a project to illuminate the Jacques-Cartier bridge, seen in the background, in Montreal on July 30, 2015.

DARIO AYALA / MONTREAL GAZETTE

 

 

Yes, it’s expensive. But when the Jacques-Cartier Bridge is illuminated in 2017, it will become an icon that will pay dividends, says the head of the committee that’s organizing Montreal’s 375th anniversary celebrations and spearheading the bridge-lighting project.

 

“We wanted to have a symbol,” said Gilbert Rozon, president and founder of the Just For Laughs Group and commissioner for the 375th celebrations.

 

“We wanted to make an object that will be photographed everyday so it becomes an icon of Montreal.”

 

Moment Factory, the Montreal design company that suggested the bridge-lighting project, has brought together six local lighting firms with strong reputations to ensure the bridge “becomes a symbol in terms of creativity, in terms of architecture, in terms of esthetics,” he said.

 

The project should set Montreal apart as a world leader in innovative bridge lighting for the next decade, Rozon added.

 

As a result, the $39.5 million price tag for the project “is a lot and it’s not a lot,” he said.

 

“The costs are staggering when you look at the size of a bridge. It’s 2.5 kilometres long, and it’s not just two sides. There’s the inside of the beams as well. It’s not like (lighting) a wall when you light a beam. You have to light inside the lace metal so it’ll be nice and show depth.”

 

The bridge will be beautiful from far away as well as from 100 metres away, Rozon said. The colour of the lights will change every day, he added.

 

The $39.5 million price tag includes design, testing, installation, computers, controls, 10 years of maintenance and even the cost to dismantle the lighting system if the bridge gets repainted or if the technology is outdated “in 10 years or 15 years,” he said.

 

In fact, Rozon says the project has been costed “extremely conservatively” because it’s all-inclusive.

 

There has been talk of lighting Montreal’s bridges for 25 years, Rozon said. The Eiffel Tower has been lit for years, he added.

 

Rozon offers the success of the Guggenheim Museum of Bilbao as an example of why Montrealers shouldn’t balk at the high price.

 

The Bilbao museum, inaugurated in 1997, cost 100 million euros to the taxpayers of Spain. However, the museum became a popular tourist attraction as soon as it opened, drawing close to four million tourists in its first three years and helping to generate 500 million euros for the economy and 100 million euros in taxes for the regional government. The term “Bilbao Effect” was coined as a result of the financial success with building a world-class cultural institution.

 

As for the lack of impact studies for the Jacques-Cartier Bridge lighting project, Rozon said: “All that I can tell you about economic impact studies is that the 2008 celebrations in Quebec City (for its 400th anniversary) cost $108 million. But what it returned to the Quebec economy in taxes was more than $108 million.”

 

sent via Tapatalk

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  • 3 mois plus tard...

Les ponts Jacques-Cartier et Champlain incorporé ont maintenant une page Facebook. À part des nouvelles récentes, il y a plusieurs images et anecdotes.

 

https://www.facebook.com/Les-Ponts-Jacques-Cartier-et-Champlain-Incorpor%C3%A9e-388303878035148/?fref=ts

 

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