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Il y a 4 heures, Dominic723 a dit :

De plus pour le nom d'un entreprise, est-ce que Le Château est devenu : The Castle, en Ontario ? car si Starbucks doit avoir un dénominatif français aka les Cafés Starbucks, pour soit disant ''respecter le fait Français'' pourquoi alors Le Château ne s'appel t'il pas Store ''Le Château'' ou simplement ''The Castle''

Si tu veux comprendre le contexte particulier au Canada qui amène la nécessité de protection du fait français, tu peux lire la décision de la Cour suprême dans Ford c Québec qui justifie les mesures de la CQLF sur l'affichage public. Faut arrêter de se mettre la tête dans le sable un moment donné. 

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https://montreal.eater.com/2019/9/25/20883702/montreal-architect-petition-reopen-ninth-floor-eatons-restaurant

Montreal Architect Launches Petition to Reopen Iconic 9th Floor Eaton’s Restaurant to Public

Located on the 9th floor of the former Eaton’s department store downtown, the architectural gem has been off-limits for 20 years

by Tim Forster@timothyjforster  Sep 25, 2019, 2:39pm EDT

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The 9th floor restaurant of Eaton’s in the 1980s

 Colin Rose/Flick Commons

A Montreal architect has launched a petition demanding that a major developer reopen an iconic, heritage listed art déco restaurant to the public.

Located on the ninth floor of the former Eaton store in downtown Montreal (on the corner of Ste-Catherine W and Robert-Bourassa), the restaurant L’Île de France closed in 1999 when department store Eaton’s went bankrupt, and the space has barely been used since.

Now, architect and urbanist Gérald McNichols Tétrault is pushing for the developer Ivanhoé Cambridge to reopen the space to the public in some form. Ivanhoé Cambridge purchased the building in 2000, just after the Eaton’s bankruptcy — previously known as the Goodwin Building, it housed shopping mall Complexe Les Ailes on the lower floors until 2014. Since 2014 it has been in the process of merging with the neighbouring Eaton Centre mall (another Ivanhoé Cambridge building).

A full dining room at L’Île de France

 Registre du Patrimoine Culturel/Official

On the petition, McNichols Tétrault laments the fact that the architectural gem has been off-limits to the public since its 1999 closure. He draws attention to the fact that Ivanhoé Cambridge has been referring to the restaurant as a “salle événementielle” (event space), noting that it seems that the developer is trying to shift the room to strictly private usage, keeping it off-limits to the public. McNichols Tétrault points out that this is exactly what happened with another iconic former Eaton’s restaurant in Toronto — the Round Room restaurant, an art moderne masterpiece, is now known as the Carlu, and is primarily used for corporate events. (However, its owner is restaurant group Oliver & Bonacini, not Ivanhoé Cambridge.)

The former L’Île de France exists in a kind of limbo, where it has heritage status from a public body (the Ministry of Culture and Communications) , but is privately owned, meaning there isn’t really an obligation for Ivanhoé Cambridge to do anything with the space beyond maintaining and preserving it. The company has cited “responsibility towards [its] investors” as an excuse for not reopening the space, in the past

McNichols Tétrault is recommending that it be reopened as a restaurant — a reasonable idea, since it wouldn’t block the Ivanhoé Cambridge from making money off it, and more importantly, because that was the space’s original purpose. Of course, the company might be able to extract even more money by keeping it as an “exclusive” events space for high-flying corporate events, but given that this is a multi-billion dollar real estate company, the relative difference between a restaurant and private event space in terms of income would be insignificant.

This is an area of expertise for McNichols Tétrault, who was instrumental in restoring and reopening Little Burgundy’s Corona Theatre — but the chances of success seem slimmer here, since at the time of its renovation, the Corona was under the ownership of a non-profit organization.

Pour la réouverture au public du célèbre restaurant art déco du 9e étage de l’édifice Eaton de Montréal [Mes Opinions]

What Will Become of the Iconic Eaton’s Ninth Floor Restaurant in Downtown Montreal? [EMTL]

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Il y a 4 heures, IluvMTL a dit :

https://montreal.eater.com/2019/9/25/20883702/montreal-architect-petition-reopen-ninth-floor-eatons-restaurant

Montreal Architect Launches Petition to Reopen Iconic 9th Floor Eaton’s Restaurant to Public

Located on the 9th floor of the former Eaton’s department store downtown, the architectural gem has been off-limits for 20 years

by Tim Forster@timothyjforster  Sep 25, 2019, 2:39pm EDT

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The 9th floor restaurant of Eaton’s in the 1980s

 Colin Rose/Flick Commons

A Montreal architect has launched a petition demanding that a major developer reopen an iconic, heritage listed art déco restaurant to the public.

Located on the ninth floor of the former Eaton store in downtown Montreal (on the corner of Ste-Catherine W and Robert-Bourassa), the restaurant L’Île de France closed in 1999 when department store Eaton’s went bankrupt, and the space has barely been used since.

Now, architect and urbanist Gérald McNichols Tétrault is pushing for the developer Ivanhoé Cambridge to reopen the space to the public in some form. Ivanhoé Cambridge purchased the building in 2000, just after the Eaton’s bankruptcy — previously known as the Goodwin Building, it housed shopping mall Complexe Les Ailes on the lower floors until 2014. Since 2014 it has been in the process of merging with the neighbouring Eaton Centre mall (another Ivanhoé Cambridge building).

A full dining room at L’Île de France

 Registre du Patrimoine Culturel/Official

On the petition, McNichols Tétrault laments the fact that the architectural gem has been off-limits to the public since its 1999 closure. He draws attention to the fact that Ivanhoé Cambridge has been referring to the restaurant as a “salle événementielle” (event space), noting that it seems that the developer is trying to shift the room to strictly private usage, keeping it off-limits to the public. McNichols Tétrault points out that this is exactly what happened with another iconic former Eaton’s restaurant in Toronto — the Round Room restaurant, an art moderne masterpiece, is now known as the Carlu, and is primarily used for corporate events. (However, its owner is restaurant group Oliver & Bonacini, not Ivanhoé Cambridge.)

The former L’Île de France exists in a kind of limbo, where it has heritage status from a public body (the Ministry of Culture and Communications) , but is privately owned, meaning there isn’t really an obligation for Ivanhoé Cambridge to do anything with the space beyond maintaining and preserving it. The company has cited “responsibility towards [its] investors” as an excuse for not reopening the space, in the past

McNichols Tétrault is recommending that it be reopened as a restaurant — a reasonable idea, since it wouldn’t block the Ivanhoé Cambridge from making money off it, and more importantly, because that was the space’s original purpose. Of course, the company might be able to extract even more money by keeping it as an “exclusive” events space for high-flying corporate events, but given that this is a multi-billion dollar real estate company, the relative difference between a restaurant and private event space in terms of income would be insignificant.

This is an area of expertise for McNichols Tétrault, who was instrumental in restoring and reopening Little Burgundy’s Corona Theatre — but the chances of success seem slimmer here, since at the time of its renovation, the Corona was under the ownership of a non-profit organization.

Pour la réouverture au public du célèbre restaurant art déco du 9e étage de l’édifice Eaton de Montréal [Mes Opinions]

What Will Become of the Iconic Eaton’s Ninth Floor Restaurant in Downtown Montreal? [EMTL]

Thank you to Tim Forster for this brilliant paper publisher on Eater Montreal.

 

There is now an English version of the petition for Ninth Floor EATON restaurant reopening at  

https://www.mesopinions.com/petition/culture/support-reopening-montreal-eaton-9th-floor/73504

 

Modifié par Willigreg
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Il y a 10 heures, Dominic723 a dit :

Si l'époque n'était pas révolue, pourquoi le restaurant n'est-il pas encore ouvert, et pourquoi il n'y en a pas des dizaines ? Oui c'était un landmark dans la culture montréalaise, mais les choses on changer on dirait, c'est comme l'époque des théâtres et des cinémas sur Ste-Catherine. Si on veut faire revivre le 9ième étage, il doit être dans son temps.

Je ne parle pas pas de changer le décors et l'ambiance, sauf d'un grand restaurant au sommet d'un centre d'achat, ça l'a pas la même attrait qu'un restaurant sur rue. Il faut que les gens soient tenté d'y aller. On a juste a prendre l'exemple du restaurant/café au dernier étage du La Baie, ça court pas les foules.

De plus pour le nom d'un entreprise, est-ce que Le Château est devenu : The Castle, en Ontario ? car si Starbucks doit avoir un dénominatif français aka les Cafés Starbucks, pour soit disant ''respecter le fait Français'' pourquoi alors Le Château ne s'appel t'il pas Store ''Le Château'' ou simplement ''The Castle''

Si le restaurant n'a pas rouvert ses portes en 20 ans., c'est qu'il s'est retrouvé entre les mains de gestionnaires de centre d'achat qui sont certes compétents dans leur domaine qui n'a rien à voir avec le restaurant du 9e Étage Eaton dont la complexité et la magie sont au-delà de leur horizon. Heureusement, grâce au classement,  qu'ils n'y ont pas touché davantage.  Or le 9e Eaton ne peut pas s'insérer dans leur paradigme de base building avec des espaces loués à des franchises. Le 9e n'est pas un espace, c'est un lieu qui a besoin de son contenu.  Son époque n'est pas révolue, elle s'étend dans l'avenir et va durer des centaines d'années de plus que les modes commerciales de design copié-collé obsolète avant même d'avoir été réalisées.   

Le monde actuel devient de plus en plus morne et ordinaire. Tout se ressemble.  Il a besoin de merveilleux.  Le restaurant du 9e, EATON c'est le bonheur, une façon d'habiter la ville.  Je me demande si vous connaissez l'attrait de l'art déco et des établissements comparables au 9e autant en Europe  et à New York. Alors avant de condamner ce qui est merveilleux essayez donc de comprendre et d'apprendre et d'élargir votre vision.  C'est vraiment une insulte injustifiée et de la mauvaise foi que de comparer le restaurant du 9e Étage EATON à la cafétéria de LaBaie.  Si vous le voyez comme ça c'est que vous n'y avez jamais mis les pieds  avant 1999. Je ne connais personne qui y est allé qui ne souhaite pas y retourner.   Un jour vous trouverez gênant ce que vous avez écrit, c'est bien commode les pseudonymes. 

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il y a 42 minutes, Willigreg a dit :

Si le restaurant n'a pas rouvert ses portes en 20 ans., c'est qu'il s'est retrouvé entre les mains de gestionnaires de centre d'achat qui sont certes compétents dans leur domaine qui n'a rien à voir avec le restaurant du 9e Étage Eaton dont la complexité et la magie sont au-delà de leur horizon. Heureusement, grâce au classement,  qu'ils n'y ont pas touché davantage.  Or le 9e Eaton ne peut pas s'insérer dans leur paradigme de base building avec des espaces loués à des franchises. Le 9e n'est pas un espace, c'est un lieu qui a besoin de son contenu.  Son époque n'est pas révolue, elle s'étend dans l'avenir et va durer des centaines d'années de plus que les modes commerciales de design copié-collé obsolète avant même d'avoir été réalisées.   

Le monde actuel devient de plus en plus morne et ordinaire. Tout se ressemble.  Il a besoin de merveilleux.  Le restaurant du 9e, EATON c'est le bonheur, une façon d'habiter la ville.  Je me demande si vous connaissez l'attrait de l'art déco et des établissements comparables au 9e autant en Europe  et à New York. Alors avant de condamner ce qui est merveilleux essayez donc de comprendre et d'apprendre et d'élargir votre vision.  C'est vraiment une insulte injustifiée et de la mauvaise foi que de comparer le restaurant du 9e Étage EATON à la cafétéria de LaBaie.  Si vous le voyez comme ça c'est que vous n'y avez jamais mis les pieds  avant 1999. Je ne connais personne qui y est allé qui ne souhaite pas y retourner.   Un jour vous trouverez gênant ce que vous avez écrit, c'est bien commode les pseudonymes. 

Wow on se calme les attaques personnelles, en 1999 j'avais 8ans, donc non j'ai jamais connu le restaurant et votre jugement sur mon ouverture d'esprit, vous me connaissez même pas et vous pouvez vous les garder. Je n'ai jamais connue cette ''époque'' qui semble oh combien fabuleuse. Ici j'ai émis mon opinion sur un plan très terre à terre.

Comme je peux voir, vous êtes un nostalgique et je respecte ça, mais de la à dire que je condamne la place, c'est que vous avez vraiment mal compris mon message. Je veux que ce lieu sois encore vivant, je veux qu'il revive et qu'il arrête de prendre la poussière, cependant nommez-moi des exemples semblables en ville qui fonctionnent ? J'en connais pas, peut être que je me trompe. Merci de m'éclairer...

Vous parler d'élargir ma vision, la vôtre est que le lieu doit rester figé dans une époque? La mienne est que le lieu doit évoluer si il veut survivre. N'importe quel restaurant ou bar, qui soi Art Déco, Art Nouveau, Streamline et j'en passe, sont très populaire et ont su garder des foules en Europe. Alors il faudrait se demander pourquoi on a pas réussi ici et qu'est-ce qu'on peut faire pour faire revivre l'espace. Car ça fait trop longtemps que ce lieu mythique dors.

Imaginez juste un peu la salle pour un cocktail, une soirée thématique, un bal, un party, etc, les gens de toutes les horizons et de toutes les tranches de la Société vont ce l'approprié. Ça empêche pas le lieu de servir de restaurant dans le jour, mais de la à ne faire que ça, je ne suis pas sûr de la pérennité du projet. Prenez le Birks, le majestueux magasin à transformé une partie de ses espaces en hôtel/bar/restaurant et c'est une nouvelle renaissance. Le défunt 737, est devenu un observatoire sur la ville. Qu'on le veuille on non les lieux se transforment et il faut arrêter de voir ça d'un mauvais oeil.

Autres exemple, le Gésu, une église qui offre sont sous-sol pour des concerts de rock et de métal, la St-James United, du jazz je crois. Ce sont tous des changements qu'il y a plusieurs années ont aurait trouver scandaleux ou même impensable. Aujourd'hui c'est lieux sont vivants et n'ont pas perdu leur âme pour autant. Oui les gens vont continuer d'apprécier le 9ième étage, vous le premier. Je suis sûr que vous allez l'apprécier encore plus avec une nouvelle vie. Pour être clair, quand je parle de nouvelle vie je ne parle pas de changer le décor, c'est patrimonial et on à le devoir de conserver et de le mettre en valeur.

Donc au lieu, se m'insulter en disant que je suis fermé d'esprit et que je vais regretter mes propos dans le futur et que je cache derrière un pseudonyme, essayez dont de comprendre les opinions différentes des vôtres.  

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Il y a 2 heures, Dominic723 a dit :

Wow on se calme les attaques personnelles, en 1999 j'avais 8ans, donc non j'ai jamais connu le restaurant et votre jugement sur mon ouverture d'esprit, vous me connaissez même pas et vous pouvez vous les garder. Je n'ai jamais connue cette ''époque'' qui semble oh combien fabuleuse. Ici j'ai émis mon opinion sur un plan très terre à terre.

Comme je peux voir, vous êtes un nostalgique et je respecte ça, mais de la à dire que je condamne la place, c'est que vous avez vraiment mal compris mon message. Je veux que ce lieu sois encore vivant, je veux qu'il revive et qu'il arrête de prendre la poussière, cependant nommez-moi des exemples semblables en ville qui fonctionnent ? J'en connais pas, peut être que je me trompe. Merci de m'éclairer...

Vous parler d'élargir ma vision, la vôtre est que le lieu doit rester figé dans une époque? La mienne est que le lieu doit évoluer si il veut survivre. N'importe quel restaurant ou bar, qui soi Art Déco, Art Nouveau, Streamline et j'en passe, sont très populaire et ont su garder des foules en Europe. Alors il faudrait se demander pourquoi on a pas réussi ici et qu'est-ce qu'on peut faire pour faire revivre l'espace. Car ça fait trop longtemps que ce lieu mythique dors.

Imaginez juste un peu la salle pour un cocktail, une soirée thématique, un bal, un party, etc, les gens de toutes les horizons et de toutes les tranches de la Société vont ce l'approprié. Ça empêche pas le lieu de servir de restaurant dans le jour, mais de la à ne faire que ça, je ne suis pas sûr de la pérennité du projet. Prenez le Birks, le majestueux magasin à transformé une partie de ses espaces en hôtel/bar/restaurant et c'est une nouvelle renaissance. Le défunt 737, est devenu un observatoire sur la ville. Qu'on le veuille on non les lieux se transforment et il faut arrêter de voir ça d'un mauvais oeil.

Autres exemple, le Gésu, une église qui offre sont sous-sol pour des concerts de rock et de métal, la St-James United, du jazz je crois. Ce sont tous des changements qu'il y a plusieurs années ont aurait trouver scandaleux ou même impensable. Aujourd'hui c'est lieux sont vivants et n'ont pas perdu leur âme pour autant. Oui les gens vont continuer d'apprécier le 9ième étage, vous le premier. Je suis sûr que vous allez l'apprécier encore plus avec une nouvelle vie. Pour être clair, quand je parle de nouvelle vie je ne parle pas de changer le décor, c'est patrimonial et on à le devoir de conserver et de le mettre en valeur.

Donc au lieu, se m'insulter en disant que je suis fermé d'esprit et que je vais regretter mes propos dans le futur et que je cache derrière un pseudonyme, essayez dont de comprendre les opinions différentes des vôtres.  

Bon je vais pas vous blâmer de n'avoir eu que 8 ans en 1999. C'est bien ce que j'avais fini par comprendre, mis pas du premier coup.  J'aurais bien pu ne même pas vous répondre mais j'ai voulu comprendre pourquoi vous pensiez ainsi. J'ai manqué de délicatesse à votre endroit parce que vos propos m'ont à un certain moment exaspéré. Vous n'avez pas idée de la vulnérabilité du patrimoine montréalais et québécois et des attaques qu'il subit et des conséquences de ces attaques. Ces raisonnements, je les ai entendus ailleurs.  Le 9e a traversé plusieurs époque, la Grande crise économique, la Seconde guerre mondiale, le Baby Boom qui a suivi,  les années 60, 70, 80 et 90. Il a donc survécu à toutes ces époques et même à son renfermement. Il n'a pas été fermé parce qu'il n'avait plus de signification mais parce qu'il est tombé par accident entre les mains de financiers auxquels on a donné la mission unique d'investir dans des projets qui doivent rapporter le plus possible et qui reposent sur des formules de centre d'achat où le propriétaire fournit un édifice de base dénudé et les locataires construisent leurs propres décors selon les normes de la chaîne commerciale dont ils disposent d'une concession.ON ne leur a jamais demandé de prendre en charge le patrimoine québécois. Et on aurait sans doute dû le faire si on avait pris en compte le potentiel économique du patrimoine et du tourisme culturel.  Les décors à la mode changeante et de ce fait, obsolescent, des centres d'achat durent entre 5 et 15 ans après quoi on les détruit et on les remplace par d'autres.  Ce n"est pas ce qui convient à un site patrimonial fragile, Cette oeuvre de  ''design total'' qui ne peut se modifier sans s'effondrer parce qu'il fonctionne comme les rouages d'une horloge. Tout y est imbriqué. C'est une caractéristique du ''projet total''. Mais dans le cas du 9e EATON on a affaire à de grands créateurs d'exception. C'est un chef d'oeuvre unique au monde qui ne peut pas se démoder pas plus qu'une peinture de Léonard de Vinci, une sculpture de Michel-Ange, la Tour Eiffel, la Villa d'Este ou le Chrysler Building.  On n'a pas à mettre au goût du jour ces chefs d’œuvres, ils traversent le temps et n'ont pas d'âge.   Autre chose.:  c'est un lieu fragile.  Quand j'avais votre âge, pour payer mes études en architecture j'ai aménagé une dizaine de discothèques.  Vous n'avez pas idée des dommages que font les usages de bar,  de danse, d'alcool, de tournages de films, de banquets et de concerts sur des lieux fragiles et irremplaçables qui n'ont pas été conçus comme ça. Il y a une différence complète entre les habitués d'un restaurant et ceux qui assistent à un banquet annuel.  C'est une chose d'avoir une cuisine de restaurant faite sur mesure avec un chef et des employés réguliers qui en prennent soin quand ils sont compétents et bien traités. Au 9e, les serveuses et serveurs pouvaient passer 30 ans de leur carrière, ils prenaient soin de tout. Les événements spéciaux demandent des traiteurs avec du personnel constamment renouvelé  qui doivent s'installer à chaque fois dans l'urgence, déménager le mobilier, les locataires demandent des décors additionnels, des éclairages, des effets spéciaux.  On ne reconnait même plus les salles. En quelques années le décor et les matériaux sont à remplacer.  Il y a aussi toute la question du patrimoine. il faut connaître l'histoire de la conservation et de la restauration du patrimoine, il y a les chartes, les comités scientifiques, le travail des conservateurs, des artisans. La notion de patrimoine culturel nous permet de travailler sur les recettes et menus élaborés par Lady Eaton  et servis depuis 1931. Évidemment il y aura des correctifs à ces recettes et des nouveautés exactement comme dans les dernières années avant la fermeture on servait des moules ou du saumon fumé, qui n'étaient pas dans les menus originaux parce que la qualité des aliments a variée au cours du 20e siècle, il y a des gras trans qui sont apparus et qui ont disparu au fil des ans et qu'on ne veut plus, On veut que les aliments soient biologiques, moins sucrés, moins gras etc. Donc il y aura naturellement une évolution comme il y en a eu pendant les 70 premières années. Mais il y a aura toujours l'idée de ''comfort food'' ou de nourriture familiale qui demeurera. Il y a aussi  aussi des permanences à assurer : le décor, les œuvres d'art, les couleurs, le mobilier, la vaisselle, argenterie, les nappes blanches, les fleurs naturelles, le plancher du 9e qui est une oeuvre d'art en soi, en carreaux de Ruboleum de 1931. La qualité du service et de l'accueil digne des grands hôtels.

Je ne sais pas si le mot de mélancolie que vous employez est juste mais en tout cas, j'estime qu'il y a certainement un aspect affectif proche du bonheur à se trouver dans un lieu de mémoire et des lieux mythiques et que ça change des DIX-Trente amnésiques de ce monde. Je vous remercie de m'avoir permis de réfléchir à tout cela et de m'avoir forcé à m'expliquer un peu mieux..Comme l'a écrit  Alberti au 16e siècle  sans dialogue il n'y a plus d'architecture, j'ajouterais qu'il n'y a plus de patrimoine non plus et que cela explique sans doute en partie la débâcle actuelle du patrimoine Québécois.     

Modifié par Willigreg
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https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/eaton-s-montreal-restaurant-9th-floor-1.5298856?fbclid=IwAR3IZSwdx0YM-m_T8tNVHrzj9OOnLC1pCMAWe-KCbTIGdkpw13UFcVEhdyI

 

Heritage champion dreams of reopening L'Île-de-France — an art deco masterpiece hidden atop a Montreal mall

 

Historic restaurant sits trapped in time on 9th floor of former Eaton's store

John MacFarlane · CBC News · Posted: Sep 26, 2019 6:29 PM ET | Last Updated: 3 hours ago

A place for 'bonheur': a sea of people sit in the restaurant not long before it closed in 1999. (Répertoire du patrimoine culturel du Québec)

 

The urban planner who spearheaded the revival of Little Burgundy's Corona Theatre has a new project: the art deco restaurant that sits empty and perfectly preserved atop the former Eaton's department store in downtown Montreal.

Gérald McNichols Tétreault launched a petition to measure public interest in reviving the space, fuelled in part by concern that the current owner may want to recast it as an event space open only to a privileged few. 

"At a certain point, we'll be able probably to present it as a World Heritage Site, because it's in perfect condition," McNichols said. "We still have the same plaster on the wall; we still have the same floors … the same furniture. It has an extremely high heritage value."

The restaurant, known formally as the Restaurant de L'Île-de-France, was built in 1931, with a design meant to evoke a translatlantic ocean liner — but on the ninth floor of a building on Ste-Catherine Street. 

This photo of the restaurant space was taken by the province's Ministry of Culture and Communications in 2016. (Mark Ramsay Elsworthy/Ministère de la Culture et des Communications)

The decor, the dishes, the utensils and the art were considered so unique that after Eaton's went bankrupt in 1999, the restaurant was rushed into heritage monument status with the Répertoire du patrimoine culturel du Québec, the province's heritage register.

That status means the space and its contents cannot be altered, and so the 600-seat space has been trapped in time for 20 years, its tableware and artwork preserved on shelves like artifacts in a museum archive.

The restaurant's popularity was in part because it was accessible in spite of its opulence, McNichols said. The prices were not aimed at the city's elite, and the clientele crossed the city's various cultural and class boundaries.

"It was a piece of theatre that was played there everyday, but it was always feasible for people with a low budget to go there," he said.

"In French, people would say that it's a place for bonheur — it was a thing that gives pleasure to people every time they went there."

"It's a place that unites Montrealers," said McNichols. "We need fun and pleasure like that, and good things to last a long time."

'They do malls. They don't do heritage conservation.'

This mural was painted by Anne Peckard Carlu, who designed the restaurant with her husband, the French architect Jacques Carlu. (Mark Ramsay Elsworthy/Ministère de la Culture et des Communications)

The owner of the building is Ivanhoe Cambridge, the real estate arm of the Caisse de dépôt et placement du Québec, the province's pension fund. 

The problem is, McNichols said, Ivanhoe Cambridge isn't equipped to deal with a heritage space — although he doesn't blame them. 

"Even if all the Quebecers would like it, it's not their job to satisfy the people," he said. "It's their job to make money."

"They do the best they can do, but they do malls. They don't do heritage conservation."

In the petition, McNichols expresses his concern that the former restaurant could be repurposed as an corporate space — good for generating profits, but inaccessible to most people.

Ivanhoe Cambridge's management no longer refers to the site as a "restaurant," the petition says, instead calling it an event space.

"This was unfortunately the case for Eaton's other famous restaurant, Toronto's Round Room, which was restored in 2003 under the name 'The Carlu,' but which now only serves corporate and private events," states the petition.

 

In a statement emailed to CBC Thursday evening, Claude Sirois, president of Ivanhoe Cambridge, said the organization "shares the community's desire to give a new life to the space."

He said the former restaurant is classified and protected by the Quebec government, and Ivanhoe Cambridge has "never stopped seeking an operating partner to occupy the space with a business plan."

"In order to simply put the space back to current building standards, we will need to invest a minimum of $15 million," said Sirois.

"In our conversations with the Ministry, we have reiterated our intention, upon reopening, to make the space publicly available whenever possible."

Tours of Montreal's oldest religious building back by popular demand

McNichols has worked on other restoration projects, including the Bonsecours Market and the Corona Theatre, and he managed the conservation project at the Saint-Sulpice Seminary in Old Montreal. 

He has ideas about how the former restaurant could be returned to the public, including a not-for-profit model, but he says the first step is making sure that public actually cares.

"For us, as historians or architects or urbanists or even conservationists, it's important to know if the people are behind it," he said.

"It's very important now because we know that in all the historic cities, it's the people who make the difference. If people have an attachment for heritage sites, buildings or monuments, these things can be preserved and restored."

 

 

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  • 1 mois plus tard...
On 2019-09-23 at 8:05 AM, Rusty said:

I wrote to Eataly last year about if they would open one in Montreal .... their reply was not very nice :

'' We have absolutely no intention in opening a Eataly in Montreal ''

☠️

See this article today in The Globe and Mail.  At the end there is mention of Montreal.

https://www.theglobeandmail.com/business/commentary/article-is-toronto-too-downmarket-for-eataly/

Is Toronto too downmarket for Eataly?

Sylvain Charlebois is a professor of food distribution and policy, and director of the Agri-Food Analytics Lab, at Dalhousie University.

The Eataly chain is like no other in food retailing. It’s an Italian-only food court on steroids: nine restaurants, a cooking classroom, a wine bar, a brewpub, a grocery area and even a mozzarella-making counter, all in one spot. After opening its first outlet less than 12 years ago, its first Canadian location opens in Toronto on Nov. 13.

Like other locations, the Toronto Eataly, which will be the chain’s 40th store, will be almost 50,000 square feet and will employ more than 300 people. It’s a massive food emporium, celebrating the best flavours and tastes Italy has to offer, but with a twist of domestic savoir faire.

Read more: A sneak peak at Toronto's soon-to-open Eataly

While some ingredients come from Italy, many are procured in the Toronto area where Italian cuisine has been well-established since the beginning of the 20th century. Many of the new location’s employees have had special Italian-style training as well, so it’s easy to imagine how service quality is very much a focus for the chain.

The philosophy of the Italian chain founded by Oscar Farinetti is based on three fundamental pillars: eating, shopping and learning. Customers visiting Eataly are immediately exposed to something unique as soon as they enter the store.

Once you look at seasonal fruits and vegetables, Eataly’s labyrinth of smells and colours will draw you into the delicatessen portion where a large assortment of marinades, condiments and olive oils will await you; in fact, Eataly was inspired by the great bazaars of Istanbul. Everything is prepared on location, including tortellini, spaghetti and many more types of pasta. Abundance is not only on the menu, it’s everywhere. You can buy these pastas or taste them on the spot in one of the four restaurants, all while sipping Italian wine or a gourmet coffee of your choice.

But Toronto already has more than 10,000 food-service outlets and more than 400 grocery stores. The number of restaurants have been increasing by more than 3 per cent a year since 2017. Even with the support of the Weston family (which owns Loblaws), it’s unclear if the store will be successful. Loblaws’ Maple Leaf Gardens store has been in operation for quite some time in downtown Toronto, and the Westons can certainly bring some important knowledge to the table – no pun intended. But the Maple Leaf Garden store is very much a larger grocery store with pizzazz. Eataly’s model is distinctively different.

The store will also be in what is known as the “Mink Mile” in Toronto. A lot of money is spent in that district, and although most shoppers in the area are hard-wired to pay a premium for anything and everything, it won’t be for everyone’s pocketbook, or at least not for everyone to visit every single day.

Toronto, in recent years, has changed to become more of a culinary destination, a real contender for other major international cities. It is much more exciting than ever before, offering a variety of different food experiences. But Toronto is also about fashion, fly-by-night food trends and ridiculous temporary stylish fixations. And Toronto is not known to harbour millions of consumers wanting to pay up for food. Countless consumer surveys on food consumption have shown that Torontonians are bargain hunters. The average household in the Greater Toronto Area spends barely 7 per cent of its budget on food, compared to well over 13 per cent in Quebec and British Columbia. In Canada’s largest city, discounting is the key to any grocer’s success. And the competition is already quite stiff.

For Eataly, part of its success will be to get the Italian community engaged. The Greater Toronto Area is home to almost half a million people of Italian descent, but less than 200,000 live in the downtown core. Montreal, on the other hand, is home to almost 300,000 people of Italian descent, and most of them live on the island. Eataly intends to open a store in Montreal, but given the culture there for food and how the economy is thriving these days, one must wonder why they aren’t opening the country’s first Eataly store in Montreal to start.

Eataly is about wanting to eat Italian. Who doesn’t? But a visit will take time and money. Eataly’s message focuses on savouring the best of what food can offer. It’s worth a visit and let’s hope it does well. But Italy’s food experience maestros will face major headwinds in Toronto once all the initial hoopla is over.

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https://www.eventbrite.ca/e/billets-table-ronde-pensons-ensemble-lavenir-du-restaurant-9e-eaton-73449263725?fbclid=IwAR22NhUNotXWOmPuo77vWPrlabAVD_H37Umo37gXSDGm0AaRPPHp9UHWziY

Table -Ronde pour réfléchir à l’avenir du restaurant du 9ᵉ EATON de Montréal, le 23 novembre prochain

À propos de cet événement

Inauguré le 23 janvier 1931, le restaurant du 9ᵉ EATON remporte dès les premiers jours un grand succès. Il devient le rendez-vous des habitués du centre-ville de Montréal, en particulier des femmes. Le 19 octobre 1999, dans la foulée de la banqueroute des grands magasins EATON du Canada, le restaurant ferme ses portes. La déception du public est atténuée par la promesse d’une réouverture prochaine.

Classé en 2000, il figure au Répertoire du patrimoine culturel du Québec en tant qu’immeuble patrimonial. 20 ans plus tard, le restaurant du 9ᵉ demeure fermé, privant les Montréalais, les Québécois et les visiteurs étrangers d’un lieu de sociabilité et de mémoire à la fois intime et populaire. Nombre souhaitent sa réouverture.

Docomomo Québec est soucieux de l’avenir de ce chef-d’œuvre de l’art déco ; le restaurant du 9ᵉ EATON est l’un des exemples les mieux conservés de l’œuvre de Jacques Carlu qui incorpore les premières œuvres publiques de son épouse, la peintre et muraliste Anne (Pecker) Carlu. En 2018, Docomomo Québec a exploré les enjeux de la conservation du restaurant à titre de patrimoine à la fois immobilier et immatériel. Cet automne qui marque le 20ᵉ anniversaire de sa fermeture au public, Docomomo Québec se propose d’investiguer les défis économiques que posent sa réouverture.

Pour réfléchir à l’avenir du restaurant du 9ᵉ EATON de Montréal, Docomomo Québec réunira le 23 novembre prochain, lors d’une table ronde plusieurs experts et invitera le public à s’exprimer sur le sujet. L’événement sera ouvert par la projection du film "Les dames du neuvième" en présence de Catherine Martin.

HORAIRE DE LA JOURNÉE

13h : Projection du film "Les dames du neuvième" en présence de la réalisatrice Catherine Martin

15h : Remue-méninges - Pensons ensemble l'avenir du 9e EATON - introduit par des communications livrées par :

- Gérald McNichols-Trétault, urbaniste, auteur d’une étude patrimoniale sur le 9ᵉ EATON,

- François Pageau, professeur en gestion de la restauration à l'ITHQ,

- Jean-Yves Bourdages, vice-président d’Art déco Montréal,

- Catherine Martin, réalisatrice du film "Les dames du neuvième",

- Docomomo Québec,

16h : période d'échanges

Nous vous attendons nombreux!

Activité gratuite. Veuillez confirmer votre présence via le lien de billetterie, les places sont limitées.

Crédit image : © Michel Brunelle

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Pour nous soutenir et devenir membre :

http://docomomoquebec.ca/adhesion.html

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