Aller au contenu
publicité

Ouvrages d'art - Antenne Rive-Sud


mtlurb

Messages recommendés

publicité

Je remarque sur Marc Cantin qu"il y a une section en acier.

 

Coté Rive Sud...

Le 2019-11-22 à 14:29, ScarletCoral a dit :

https://rem.info/fr/info-travaux/installation-dalles-Malo-Leduc

Entraves importantes à la circulation – Installation des dalles de la structure aérienne du REM

ROUTIÈRE  | MAJEURE  | DE NUIT UNIQUEMENT
Le samedi 23 et potentiellement le dimanche 24 novembre, jusqu'au lendemain matin*(en fonction des conditions météorologiques)
De jour et de nuit, entre 22h30 et midi le lendemain*
Rive-Sud

Nature des travaux

L’installation des poutres de la structure aérienne dans le secteur Malo/Leduc aura lieu le 23 et possiblement le 24 novembre 2019, jusqu’au lendemain matin. Ces travaux seront réalisés entre le boulevard Leduc et l’avenue Malo, au niveau de l’autoroute 10.

Installation des dalles

  • Le samedi 23 novembre 2019, de 20h à 8h le lendemain
  • Possiblement le dimanche 24 novembre 2019, de 21h30 à 8h le lendemain
    En fonction des conditions météorologiques

Plusieurs entraves importantes à la circulation sont prévues. Lors de cette période, il est recommandé d’opter pour des chemins alternatifs dans la mesure du possible. 

D’autres info-travaux suivront en novembre pour vous tenir informé des prochaines étapes de l’installation de la structure aérienne dans ce secteur.

Impacts et mesures d’atténuation

Plusieurs entraves auront lieu simultanément :

  • La circulation sera complètement fermée sur l’autoroute 10 ouest, de 20h à 8h, entre la bretelle d’entrée de la voie de service pour l’A10 ouest et le boulevard Milan. 
  • La fermeture complète du boulevard Leduc, de 22h30 à 8h, entre le boulevard Lapinière et le Complexe sportif Bell sera nécessaire tout au long de ces travaux.
  • La fermeture complète de l’avenue Malo sera maintenue. 
  • Une navette sera présente afin de permettre le passage des piétons et des cyclistes.
  • De la présence policière sera assurée pour faciliter la circulation.
  • La signalisation adéquate sera installée et indiquera les chemins de détour proposés :
    • Pour l’A10 ouest : le détour passera par le boulevard Lapinière pour rejoindre l’A10 ouest via la bretelle d’accès Milan.
    • Pour le boulevard Leduc : le détour se fera par le viaduc Du Quartier.
  • Du bruit et de la poussière seront engendrés par ces travaux. Afin d’assurer le respect des critères de bruit et de qualité de l’air auxquels le projet est assujetti, un suivi sera effectué par des experts en environnement. Des mesures d’atténuation complémentaires pourront être mises en place au besoin.

La carte suivante présente les chemins de détour : 

Affiche%20Malo-Leduc%202_Dalles_FR.png

* Les dates sont sujettes à changement en fonction des conditions météorologiques. En raison de la nature des travaux, ceux-ci ne peuvent être interrompus en cours d’exécution et doivent être complétés afin d’assurer l’intégrité des infrastructures existantes. Si cette situation se présente, la plage horaire sera prolongée pour finaliser les travaux entamés.

Ça avance bien de ce coté. Les dalles sont posées d'un bord.

 

0100094.jpg

  • Like 2
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Bien qu'on pouvait s'y attendre en raison des travaux d'excavation du REM dans ce secteur, une 2e découverte archéologique majeure datant du 19e siècle vient d'être réalisée en quelques jours à Montréal... (après celle faite près du Pont Jacques-Cartier et partagée ici par @IluvMTL). :awesome:

Montreal archeologists find remains of 19th century Irish famine victims
The bone fragments were discovered last week by archeologists digging along the path of a future light-rail system in southwestern Montreal.

THE CANADIAN PRESS  |  Updated: November 27, 2019

0519-city-famine-0379.jpg?quality=80&str
Victor Boyle and Fergus Keyes, left, at the Black Rock in Montreal, on Thursday, May 18, 2017. Boyle says the new discovery is a vindication for those have long insisted the site could be the biggest Irish gravesite outside Ireland. DAVE SIDAWAY / MONTREAL GAZETTE FILE PHOTO

MONTREAL — Archeologists digging at the site of a future light-rail station unearthed a piece of Montreal history last week when they uncovered what is believed to have been a cemetery for Irish immigrants who died after fleeing famine in 1847.

The bone fragments of between 12 and 15 people were discovered in a spot about 2.3 metres in diameter that will eventually hold one of the light-rail system’s pillars, according to Elizabeth Boivin, a spokeswoman for the Reseau express metropolitain, or REM.

She said more remains could be discovered in the next few days, since archeologists don’t yet know how deep the graves lie.

While the bones have been sent to a laboratory for analysis, she said archeologists believe they belong to some of the estimated 6,000 immigrants who came across the ocean on overcrowded ships only to die of typhus in fever sheds erected on the banks of the St. Lawrence.

“It was in the context of an epidemic, so there was a public health problem, and the bodies were stacked up, put into coffins, but it wasn’t an organized cemetery as we know it,” she said in a phone interview.

She said pieces of wood, presumably from coffins, have been found with the bones. The remains are in good condition, she said.

Boivin said the REM was aware of the possibility of a graveyard on the site and hosted a blessing in June prior to beginning the dig.

Because the area is bound by railway tracks, archeologists had to work in a confined, cylindrical hole in the ground, where they were lowered by crane. She said the remains will not affect the work on the train system.

The sombre discovery was nevertheless an exciting one for members of Montreal’s Irish community, who have been lobbying for a decade for a memorial park to honour the 1847 famine victims.

Victor Boyle, the co-president of the Irish Memorial Park Foundation, said it lends credence to the historians who say the site could be the biggest Irish grave site outside Ireland.

“It’s a vindication, and it brings back to life the story of 1847, when 6,000 people lost their lives,” he said.

He said other digs carried out in other locations near the site in recent years turned up artifacts but no remains.

The bodies were found near the Black Rock, a three-metre-tall boulder erected by railway workers in 1859 that is believed to be the first-ever memorial to victims of the potato famine.

Fergus Keyes, who co-leads the park effort with Boyle, says an estimated 100,000 people came to Canada in the summer of 1847 aboard overcrowded vessels known as “coffin ships.”

Some 70,000 of them — many sick and dying — landed in Montreal, overwhelming a city whose population numbered only 50,000.

“By September and October of 1847, we know they were running out of coffins and started trenching people,” Keyes said in a phone interview. “At the end of the day, they were digging a trench and throwing in 30 bodies here, there and elsewhere.”

Keyes and Boyle say the project to create a memorial park at the site will be a tribute to both the Irish victims and all the Montrealers risked their lives to nurse and care for them. That includes French-Catholic priests and nuns, British military, Montrealers who adopted orphaned children, First Nations who contributed food and money and Montreal’s mayor at the time, John Easton Mills, who died of typhus after volunteering to nurse the sick.

In a time of polarizing debates over immigration, Keyes says it’s important to remember the response to a group he describes as “the worst immigrants you can imagine.”

“They were poor, they were hungry, they didn’t speak the language, for the most part they were illiterate and on top they brought disease,” he said. “And a bunch of Montrealers of every language and culture went to help them, provide food, provide care, provide comfort.”

Keyes and Boyle hope the bones at the site may provide clues such as the age, gender and cause of death of the victims — and maybe even DNA that could link them to descendants. Eventually, though, they believe it would be best that they be reburied at the site.

“It seems to me unseemly that you would take bones that have been there for more than 100 years and move them somewhere else,” Boyle said.

This report by The Canadian Press was first published Nov 27, 2019

https://montrealgazette.com/pmn/news-pmn/canada-news-pmn/montreal-archeologists-find-remains-of-19th-century-irish-famine-victims/wcm/59270255-1a55-4be4-b616-96948b66018e

-----------------------------------------------------

Dans un même ordre d'idée, voici un reportage vidéo de Global News, apparaissant dans un article citant la même nouvelle que The Gazette.

Commemorative Park planned for Black Rock site :
https://globalnews.ca/video/rd/1428065347590/?jwsource=cl

 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

La même nouvelle de La Presse Canadienne en français.

La Presse Canadienne ne semble pas au courant que la station  est dans Griffintown ;)

https://www.lapresse.ca/actualites/grand-montreal/201911/27/01-5251487-des-restes-de-refugies-irlandais-trouves-sur-le-site-du-rem.php


« Des archéologues menant des fouilles sur le site d'une future station du train léger sur rail ont déterré un morceau de l'histoire de Montréal, la semaine dernière, en découvrant ce qui aurait possiblement été un cimetière pour les immigrants irlandais décédés après avoir fui la famine en 1847.

Des fragments d'os d'environ 12 à 15 personnes ont été découverts dans une petite zone d'environ 2,3 mètres de diamètre qui accueillera éventuellement l'un des piliers du Réseau express métropolitain (REM), indique la porte-parole Élizabeth Boivin.

L'endroit en question se trouve dans le secteur de Pointe-Saint-Charles, aux environs du Monument irlandais de Montréal.»

Il y a 2 heures, Chuck-A a dit :

MONTREAL — Archeologists digging at the site of a future light-rail station unearthed a piece of Montreal history last week when they uncovered what is believed to have been a cemetery for Irish immigrants who died after fleeing famine in 1847.

 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Invité
Répondre à ce sujet…

×   Vous avez collé du contenu avec mise en forme.   Supprimer la mise en forme

  Seulement 75 émoticônes maximum sont autorisées.

×   Votre lien a été automatiquement intégré.   Afficher plutôt comme un lien

×   Votre contenu précédent a été rétabli.   Vider l’éditeur

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


publicité


×
×
  • Créer...