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REM (ligne A) - Discussion générale


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Les frontières resteront serrées jusqu’à l’été prochain, le business ne retournera pas “as usual” avant qu’un vaccin sera disponible et largement distribué. IMHO c'est l'une des meilleures décisions qu'ils aient prises à date.

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Il y a 2 heures, seb851 a dit :

https://mtlurb.com/topic/14444-rem-discussion-generale/page/983/ 

 

Et les document d'appel d'offre son pas disponible publiquement, vous devez avoir un compte SEAO certifier, et c'est la branche Deux Montagne qui serais reporté en 2024 

 

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C'est bien l'information indiquée, relativement à la "Subvention Réseau express métropolitain (REM)" dans le Rapport annuel 2019 de l'ARTM (à la page 104 du .pdf... ou page 102 du Rapport). 

Cependant, cela concerne la subvention de l'ARTM pour:

  • les mesures d’atténuation tarifaire et d’information,
  • des infrastructures temporaires à construire et à maintenir,
  • ainsi que des services de transport collectif de remplacement, de renfort ou de maintien à exploiter jusqu’en 2024.

Pourtant dans ce même document (à la page 31 du .pdf ou page 29 du Rapport), il est indiqué que la "mise en service [du REM] sera graduelle entre 2021 et fin 2023"...  Pas d'inquiétude selon moi.

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https://www.artm.quebec/wp-content/uploads/2020/06/RP_Rapport-annuel-2019_ARTM_2020-06-01-2.pdf

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La redevance de transport de 10$ / pi2 pour les projets immobiliers (situés à moins de 500m d'une station du REM au c-v de Montréal; 1 km pour le reste du réseau) ne fait pas plaisir à l'ancien Président Directeur Général et fondateur de Canderel.

Infra poses challenges for downtown Montreal multifamily builders

Real Estate News EXchange  |  Danny Kucharsky  |  Commercial  |  Sep. 23, 2020

The Quebec government and the Caisse de dépôt et placement du Québec “have erred terribly” in charging a royalty to developers who build near stations on Montreal’s new REM automated, light rapid-transit line, says Jonathan Wener, founder and chairman of Montreal-based developer Canderel.

WenerJonathan.jpg
Jonathan Wener, founder and chairman of Montreal-based developer Canderel. He is also Chancellor of Concordia University. (Courtesy Concordia)

To finance a portion of the Réseau express métropolitain’s construction, Caisse subsidiary CDPQ Infra has been given the right to charge developers a royalty fee of $10 per square foot for new building permits granted within one kilometre of the 26 REM stations. (The Caisse is Quebec’s institutional fund manager.)

“I have to say I’m rebellious about how the government agreed with the Caisse about the taxation. I think it doesn’t bode well for affordability around a REM station (for residential developments),”  he said.

By contrast, he noted, Montreal’s Metro system was fully paid for by taxpayers. “I don’t understand the distinction between a REM station and a Metro station. It’s mass transit,” he said.

Wener was speaking Sept.15 at a webinar on the future of residential real estate in the downtown core during Concordia University’s Homecoming event.

Wener, the chancellor of Concordia and a 1971 Concordia commerce graduate, recently made a $10-million donation to the university.

That led to last week’s opening of the Jonathan Wener Centre for Real Estate at Concordia’s John Molson School of Business. The first-of-its-kind in Canada centre aims to be a hub for teaching and research on commercial and residential real estate.

More development near Montreal REM

Heather Kirk, the senior vice-president and chief financial officer of residential and seniors residence developer Groupe Sélection, who also spoke at the webinar, said the desirability of areas that are “within spitting distances” of REM stations will be improved as a result of the new transit system.

Strip malls close to REM stations will likely be transformed into residential properties and interest for some suburban office buildings that were suffering from lower vacancies will likely increase, she said.  [...]

https://renx.ca/infrastructure-challenges-downtown-montreal-residential-development/

=====================

Pourtant la présence du REM à proximité de leurs projets immobiliers semble avoir été un "argument de vente" afin de convaincre leurs futurs clients de la TDC3... avec certaines incongruités (anachronismes) sur les détails fournis :S:

image.png.dbfa189d03140dad8778004f46711117.png

http://tourdescanadiens.com/quartier/

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Il y a 7 heures, Chuck-A a dit :

La redevance de transport de 10$ / pi2 pour les projets immobiliers (situés à moins de 500m d'une station du REM au c-v de Montréal; 1 km pour le reste du réseau) ne fait pas plaisir à l'ancien Président Directeur Général et fondateur de Canderel.

Infra poses challenges for downtown Montreal multifamily builders

Real Estate News EXchange  |  Danny Kucharsky  |  Commercial  |  Sep. 23, 2020

The Quebec government and the Caisse de dépôt et placement du Québec “have erred terribly” in charging a royalty to developers who build near stations on Montreal’s new REM automated, light rapid-transit line, says Jonathan Wener, founder and chairman of Montreal-based developer Canderel.

WenerJonathan.jpg
Jonathan Wener, founder and chairman of Montreal-based developer Canderel. He is also Chancellor of Concordia University. (Courtesy Concordia)

To finance a portion of the Réseau express métropolitain’s construction, Caisse subsidiary CDPQ Infra has been given the right to charge developers a royalty fee of $10 per square foot for new building permits granted within one kilometre of the 26 REM stations. (The Caisse is Quebec’s institutional fund manager.)

“I have to say I’m rebellious about how the government agreed with the Caisse about the taxation. I think it doesn’t bode well for affordability around a REM station (for residential developments),”  he said.

By contrast, he noted, Montreal’s Metro system was fully paid for by taxpayers. “I don’t understand the distinction between a REM station and a Metro station. It’s mass transit,” he said.

Wener was speaking Sept.15 at a webinar on the future of residential real estate in the downtown core during Concordia University’s Homecoming event.

Wener, the chancellor of Concordia and a 1971 Concordia commerce graduate, recently made a $10-million donation to the university.

That led to last week’s opening of the Jonathan Wener Centre for Real Estate at Concordia’s John Molson School of Business. The first-of-its-kind in Canada centre aims to be a hub for teaching and research on commercial and residential real estate.

More development near Montreal REM

Heather Kirk, the senior vice-president and chief financial officer of residential and seniors residence developer Groupe Sélection, who also spoke at the webinar, said the desirability of areas that are “within spitting distances” of REM stations will be improved as a result of the new transit system.

Strip malls close to REM stations will likely be transformed into residential properties and interest for some suburban office buildings that were suffering from lower vacancies will likely increase, she said.  [...]

https://renx.ca/infrastructure-challenges-downtown-montreal-residential-development/

=====================

Pourtant la présence du REM à proximité de leurs projets immobiliers semble avoir été un "argument de vente" afin de convaincre leurs futurs clients de la TDC3... avec certaines incongruités (anachronismes) sur les détails fournis :S:

image.png.dbfa189d03140dad8778004f46711117.png

http://tourdescanadiens.com/quartier/

Il prend le problème à l'envers à mon avis. Le métro aurait dû avoir une politique semblable que le REM. L'extension de la ligne bleue aurait dû avoir une taxe associée à sa présence. Qu'il n'essaie pas de dire qu'être près des transports en commun n'ait pas d'avantage sur l'attrait d'un domicile...

Mais on s'entend, il est biaisé dans sa position et j'accepte qu'il joue pour son parti.

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“LRT” is somewhat more accurate than the overused “Light Rail,” but I agree with you. I do not like either of them.

There is a world of difference between a level-platform metro running four car trains, compared to a low-floor tram running on the street that makes stops every 250 metres (plus red lights).

These expressions are really only improperly used in North America; in most of the rest of the world, either of them are almost exclusively used for trams that may share all or part of the street.

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"Nouveau" clip d'Aecon Group, partenaire du consortium NouvLR, publié aujourd'hui sur YT et dans lequel on y aperçoit plusieurs images aériennes (d'archives*) des travaux du REM, dont nous avons, pour la plupart d'entre nous, déjà vues. B|

Les plus récentes images, apparaissant dans ce vidéo, sont celles de la pose de poutres à la station Fairview–Pointe-Claire (à 2:00) et partagées dernièrement sur les réseaux sociaux par l'équipe du REM.  On peut également y voit quelques images "inédites" (il me semble) des travaux aux environs de la future station souterraine Marie-Curie (à 2:25), par où débutera prochainement le forage d'Alice.

https://www.youtube.com/watch?v=8GJD850LmcI

* L'infographie de ce vidéo m'apparait avoir été réalisée entre février et juin de cette année, puisqu'on aperçoit la nouvelle nomenclature de 8 stations du REM dans le plan du réseau (annoncée le 13 février 2020), mais pas de trace de la station Griffintown–Bernard-Landry (annoncé le 22 juin 2020).

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