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VIA Rail - Discussion générale ​


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The work would also include station details at cities along the route, such as Montreal, Peterborough and Toronto, “including station capacity and guidance on exploring alternative terminal points in downtown city centers.”

 

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Il y a 2 heures, nephersir7 a dit :

C'est en estrie. Je ne vois pas le rapport avec le projet de Via Rail entre Montréal et Québec.

Merci et pardon. Je pensais le publier dans le forum du projet de train Montréal-Sherbrooke

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  • 1 mois plus tard...
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BUSINESS

OPINION

If Madrid and Barcelona can build a high-speed rail connection, why can’t Toronto and Montreal?

By Amir Barnea

Mon., Jan. 20, 2020timer4 min. read

As a pair, Toronto and Montreal, Canada’s two largest cities, have a lot in common with Madrid and Barcelona.

Both city couples are roughly 600 km away from each other: Madrid is 650 km from Barcelona, and Toronto is 540 km from Montreal.

Jointly, 11 million people live in the metropolitan areas of the two largest Spanish cities, compared to 10 million in the metropolitan areas of the Canadian cities.

Both pairs are the cultural and financial hubs of their countries, the engines of economic activity, and are home to world-renowned universities. They host professional conferences, major sports events and welcome millions of tourists every year.

Measured by GDP per capita, Canada is 50 per cent wealthier than Spain. But despite this wealth advantage, when it comes to high-speed rail service, Spain is well ahead in the game.

The state-owned AVE (Alta Velocidad Espanola) rail service between Madrid and Barcelona was introduced in 2008. Riding at an average speed of 248 km/h, the trip can be as short as two hours and 43 minutes. After reaching annual ridership of more than 4 million passengers, this April a new low-cost, high-speed service will be launched. Ticket prices will sell for as low as 10 Euros for a one-way journey.

At the same time, the lazy journey between Canada’s two largest cities — shorter by 110 km — takes five hours, exactly as long as it did 40 years ago.

High-speed rail service requires heavy investments that don’t always make sense financially, but the Madrid-Barcelona line is an example for what L.E.K. Consulting refers to as the “sweet spot” of city-to-city high-speed routes. These are the routes most competitive with air and road travel that can be operationally profitable. They include routes that connect major cities that are 200 km to 700 km apart and take 90 minutes to 3 1/2 hours to ride. Examples include Paris-Lyon, Tokyo-Osaka, and Milan-Rome.

D'un prof d'HEC Montréal. 

https://www.thestar.com/business/opinion/2020/01/20/if-madrid-and-barcelona-can-build-a-high-speed-rail-connection-why-cant-toronto-and-montreal.html

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La réponse est simple: on ne peut pas construire un réseau à haute-vitesse à l'intérieur d'un seul mandat gouvernemental fédéral et provinciaux.

Aussi: lobby des cies aériennes, qui sont probablement en position oligopolistique forte comparé à l'europe.

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Just now, Decel said:

La réponse est simple: on ne peut pas construire un réseau à haute-vitesse à l'intérieur d'un seul mandat gouvernemental fédéral et provinciaux.

Aussi: lobby des cies aériennes, qui sont probablement en position oligopolistique forte comparé à l'europe.

Ce sera une trés grande opportunité de s'allier, disons avec Air Canada pour que les navettes aériennes en CRJ soient en train, un peu comme l'a fait Air France avec le SNCF. Pour l'environnement, a-t-on besoin de dizaines de vols de YQB et YOW?!

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il y a 50 minutes, p_xavier a dit :

Ce sera une trés grande opportunité de s'allier, disons avec Air Canada pour que les navettes aériennes en CRJ soient en train, un peu comme l'a fait Air France avec le SNCF. Pour l'environnement, a-t-on besoin de dizaines de vols de YQB et YOW?!

Imaginons ottawa - montreal en TGV mas o meno 45 minutes.  

Quebec-Montreal en 1 heure 15. 

 

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