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GES par habitant : le Québec chef de file


ErickMontreal
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Publié le 03 novembre 2008 à 10h22 | Mis à jour à 10h25

GES par habitant : le Québec chef de file

 

François Cardinal

La Presse

 

La bonne nouvelle : Le Québec affiche toujours le plus faible taux d'émissions de gaz à effet de serre (GES) par habitant au pays.

 

La mauvaise : il a été incapable de réduire ses émissions ne serait-ce que d'une tonne au cours des 15 dernières années.

 

Le ministère de l'Environnement a publié cet avant-midi les plus récents chiffres de l'Inventaire québécois des émissions de gaz à effet de serre, ainsi que leur évolution entre 1990 et 2006.

 

On y apprend entre autres que le Québec a vu ses émissions totales croître de 1,6 % depuis 1990, année de référence du protocole de Kyoto. Il s'agit de l'un des plus faibles taux d'augmentation au Canada, loin derrière la Saskatchewan (63,6 %), l'Alberta (36 %) et la Colombie-Britannique (27,4 %).

 

Dans l'ensemble, le Québec émettait en 2006 quelque 84 Mt de GES, ce qui représente 11,7 % du total canadien. La province fait ainsi belle figure en comparaison avec l'Ontario et l'Alberta, qui émettaient respectivement 190 Mt (26,2 %) et 234 Mt (32,3 %) du bilan canadien des émissions de GES.

 

Si l'on s'attarde plutôt aux émissions par habitant, le Québec fait meilleure figure encore. Depuis 1990, celles-ci ont diminué de 7 % pour s'établir à 11,1 tonnes par habitant. Si l'on s'attarde aux dernières années, de 2003 à 2006, la réduction atteint 5,5 %.

 

«Le Québec présente déjà depuis plusieurs années le meilleur bilan d'émissions de GES par habitant au Canada et cette baisse additionnelle de nos émissions vient confirmer notre position parmi les chefs de file au Canada», a indiqué la ministre de l'Environnement, Line Beauchamp.

 

Le transport, c'est-à-dire l'ensemble des autos, des camions, des avions et des bateaux, est toujours le plus important émetteur au Québec, étant responsable à lui seul de 40 % des GES. Entre 2003 et 2006, les émissions de ce secteur ont crû de 0,6 %.

 

L'industrie suit de près, émettant 33,6 % des gaz à effet de serre de la province. Puis vient le chauffage (résidentiel, commercial et institutionnel) au 3e rang, avec 12,5 % des émissions. Les secteurs de l'agriculture (7,5 %), des déchets (5,9 %) et de l'électricité (0,5 %) suivent

 

La baisse des émissions depuis 2003 s'explique en grande partie par l'importante baisse constatée dans les secteurs du chauffage, soit 22,3 %. Cela fait une nette différence, étant donné que le chauffage, des résidences, des commerces et des institutions, provient de combustibles fossiles.

 

On constate également des baisses dans le secteur industriel (2,6 %) et le secteur de l'agriculture (2 %).

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Quebec wins Suzuki's praise

Greenhouse gas emissions cut for fourth year in a row

 

The Gazette

Published: 11 hours ago

 

For the fourth year in a row, Quebec has lowered its total greenhouse gas emissions, reducing the amount of polluting gases that contribute to climate change even as the province's economy and population have grown.

 

The news, made public yesterday by the Environment Department, was lauded by environmentalist David Suzuki, who was in Montreal speaking to a business audience.

 

Nationally, greenhouse gas emissions have climbed 21.8 per cent since 1990, the base year for international climate-change calculations. In Quebec, the rate has risen 1.6 per cent since 1990, but growth seems to have peaked in 2003. Since then, greenhouse gas emissions have continued to drop. In 2006, they were down 5.5 per cent compared with 2003.

 

"I was absolutely astounded to see the record of this province since 1990," Suzuki said. "It's an astounding achievement."

 

Environment Minister Line Beauchamp said the province is on track to meet its targets under the Kyoto Protocol, which calls for a six-per-cent reduction in greenhouse gas emissions by 2012. Quebec will have to work at it, but can achieve its goal, Beauchamp said yesterday.

 

"We have had the courage to put a price on carbon, to impose a tax on petroleum products, we have a green fund, and we have an action plan (on climate change)," she said. "We could be the only jurisdiction in North America able to say that we met the Kyoto targets in 2012."

 

Quebec adopted a climate-change action plan in 2006 outlining steps such as reducing the speed limits for trucks to 105 km/h, capturing biogas from landfill sites and expanding public transit. That plan will help Quebec meet the Kyoto target, Beauchamp said, adding that Quebecers should be proud of the results so far.

 

In 2006, Quebec had the lowest greenhouse gas emissions in the country. Quebecer produced about 11.1 tonnes of greenhouse gases per person that year, compared with the Canadian average of 22.1.

 

The drop is the result of people retrofitting their homes to make them more energy efficient, switching their home heating from oil to natural gas and electricity, and choosing more energy-efficient cars, said Marcel Gaucher, head of Quebec's Climate Change Office.

 

Transportation is still the sector producing the most emissions, accounting for 40 per cent of the carbon dioxide, methane and other gases that contribute to climate change. Since 1990, transportation emissions have climbed 21.9 per cent.

 

That's troubling, said Steven Guilbeault, a spokesman for the environmental group Équiterre.

 

A serious overhaul of the sector will be required to cut emissions, he said.

 

That means reducing truck speed, shipping more goods by rail, and barring large trucks from downtown centres. Instead, goods could be delivered to a distribution centre, and then the rest of the delivery done by electric trucks, he said.

 

The fleet of cars on Quebec roads had grown since 1990, but more fuel-efficient, better-performing models reduce emissions, said Michel Goulet, director of Quebec's atmosphere-quality department. But an increase in the popularity of small trucks, like minivans and sports-utility vehicles, is not helping, he added.

 

That's why Quebec has to continue to improve public transportation, Guilbeault said, calling for the creation of a tramway in Montreal, improved suburban-train service and public transit for smaller cities and rural areas.

 

- - -

 

How Quebec compares with rest of Canada in greenhouse gas emissions

Province Emissions Variations Population Emissions per

 

(megatonnes* of CO2) 1990 to 2006 person in 2006

 

1990 2006 % 2006 tonnes of CO2

 

NL. 9.4 9.4 0.0 509,677 18.4

 

P.E.I. 2.0 2.1 4.6 138,519 14.8

 

Nova Scotia 19.0 19.6 3.2 934,405 21.0

 

New Brunswick 15.9 17.9 12.6 749,168 23.9

 

Quebec 83.4 84.7 1.6 7,651,531 11.1

 

Ontario 174.0 190.0 9.2 12,686,952 15.0

 

Manitoba 18.8 21.2 12.8 1,177,765 18.0

 

Saskatchewan 44.0 72.0 63.6 985,386 73.1

 

Alberta 172.0 234.0 36.0 3,375,763 69.3

 

B.C. 48.9 62.3 27.4 4,310,452 14.5

 

Yukon 0.5 0.4 -26.8 31,229 12.6

 

N.W.T. and Nunavut 1.5 1.3 -13.5 72,643 17.7

 

Canada 592.0 721.0 21.8 32,623,490 22.1

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