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Ici ce n'est pas seulement l'oeuvre que l'on veut préserver mais aussi le témoignage de son auteur. C'est d'abord la rareté que l'on reconnait et que l'on tente de sauver avec raison. Ce star-architecte a un style nettement identifiable par ses formes, ses couleurs et ses matériaux. Cette station semble être un rejeton, en version station d'essence, du magnifique Westmount Center à Montréal. Puisqu'on n'a pas, ici, beaucoup de constructions imaginées par des architectes de renom, chaque exemplaire devient donc précieux parce que c'est tout autant une question de prestige que de réputation pour une ville qui se décrit elle-même comme ville de design.

 

A ce propos je voudrais bien que l'on conserve aussi l'enseigne et les pompes en changeant le nom d'Esso pour simplement "essence" et ainsi éviter de totalement dénaturer l'oeuvre en tant que telle. Car le bâtiment a été conçu et imaginé pour cette fonction et bien qu'ayant changé de vocation elle conserverait tous ses éléments qui l'on caractérisé si longtemps.

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Membres prolifiques

Je crois comme toi qu'il faut préserver l'édifice mais pas nécéssairement les accessoires !! La pompe et le logo de la pétrolière ne sont pas essentielles du moment que ce ne sont pas des éléments architecturaux. J'ai plein d'exemple d'édifices dont la vocation s'est transformé et dont les traces de l'occupation originelle de l'édifice sont identifiables. C'est surtout parce que ces traces-là sont gravées dans la pierre (par exemple, l'ancienne caserne centrale des pompiers à la Place de la Grande Paix dans le Vieux-Montréal ou le Board of Trade sur la rue Saint-Sacrement) ou dont les raisons sociales peintes sur la pierre sont encore perceptibles (comme beaucoup des entrepôts de la rue de la Commune). Paradoxalement, la conservation des pompes à essence de la station de l'Ïles-des-Soeurs ne me semble pas quant à moi pertinente -à moins que MVDR ait également dessiné celles-çi. Le cas échéant et pour éviter la confusion, les pompes (si toutefois il était décidé de la pertinence de leur conservation) n'auraient pas besoin d'être conservées à l'extérieur (ce qui pourrait semer la confusion dans la tête d'automobilistes en quête d'essence). Le poteau qui supporte le logo de la pétrolière en toute logique a probablement été dessiné par l'architecte mais il n'est pas absolument primordiale que ce poteau supporte le logo annonçant une fonction révolue. Ce poteau peut très bien supporter le nom et le logo de la Maison des Générations.

 

Cataclaw : je suis d'accord avec toi sur un point.*Cet édifice n'est pas vraiment remarquable. La seule raison qui doit motiver la conservation est le fait que ce soit un édifice de Mies Van Der Rohe, un architecte essentiel à la compréhension de l'avènement de l'architecture dite "internationale" au vingtième siècle. Nous avons ici un édifice qu exprime parfaitement le crédo de l'architecte : "less is more" !!

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Les pompes à essence à l'origine ont été effectivement dessinées par Mies Van Der Rohe. Toutefois, celles-ci ont été retirées dans les années 70 pour celles plus communes et génériques d'Esso, et ce sont eux qu'on voyait encore jusqu'à récemment. Ce qu'il est advenu des pompes originales de Van Der Rohe demeure un mystère.

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  • 5 mois plus tard...

Construction underway to transform famed Nuns’ Island gas station

 

Publié par John Woolfrey le 2011-05-10 11:35

 

When Mies van der Rohe was hired to design a Nuns’ Island gas station, no one knew what to expect. But the great architect came up with a design that was simple, plain and functional. Just like his other works, which in Montreal comprised a set of three highrise apartment buildings, also on Nuns’ Island, and Westmount Square. Designed in 1968, a year before his death, the Esso station was one of van der Rohe's last works.

 

The full-service station thrived for four decades as part of the apartment and town house complex designed by van der Rohe’s Chicago firm in the 1960s. Then, in 2008, owner Imperial Oil built a new self-serve station with car wash in the island’s commercial district. Since then, the masterpiece sat boarded up and forlorn, with the inevitable graffiti splashed on its crumbling yellow brick wall.

 

A new project is underway to restore the structure and convert it into a Maison des générations, a social centre for teens and seniors. I recently visited the site to check in on the status of the construction, and to see if the “most beautiful gas station in the world” can find new purpose.

Joy At The Pump

 

When the building was used to service motorists, it was a thrill it was to drive in to one of Montreal’s finest examples of modern architecture and fill ’er up. Unlike the narrow utilitarian islands that is the industry standard, Van der Rohe’s single island was square and with a pump on each side. In the middle stood the attendant’s glass booth, and across one lane was a larger glass office and store. At the opposite end sat a big, yellow-brick garage with floor-to-ceiling glass and black-steel doors. Twelve black steel pillars support a grid of black steel girders over which the long, black canopy rests. The whole plaza was lit at night from fluorescent tubes mounted under the roof that created a modern oasis of light.

 

Van der Rohe’s gas station had so little in common with the garish branding motorists expected that eventually the oil company had to place a large logo in front to communicate what the low, dark sculpture really was.

 

When the station was closed in 2008, leaders of Montreal’s architecture and heritage community discussed what to do with it. No one wanted to see this structure torn down or left to crumble.

 

Phyllis Lambert – whose family, the Bronfmans, hired Van der Rohe to design their Seagram Building in New York – suggested that a flower market would look stunning under the sprawling, cantilever roof. Dinu Bimbaru of Heritage Montreal, who feared that the work’s architectural value could be easily compromised, proposed a pit stop for cyclists.

 

The site was saved in June 2009, when the city declared it an historic monument. In 2009 the borough of Verdun decided it would become a Maison des générations. At a press conference held in April, Verdun borough mayor Claude Trudel announced a $1.67 million plan to restore the exterior and fit the interior spaces. A further $150,000 per year has been budgeted for operating expenses, and Action Surveillance Verdun, a private company, will oversee day-to-day operations. The borough is paying a rent of $60,000 to owner Proment Corporation, a major developer on the island. In 2005 the lot was assessed at a value of $681,000.

State of Construction

 

The job of creating a viable vocation for the former gas station, while respecting the integrity of a brilliant work of architecture, was entrusted to Montreal architect Éric Gauthier. His firm, Les Architectes FABG, was responsible for the restoration of another famous architect’s landmark, the USA pavilion designed by Buckminster Fuller and built for Expo 67. (It’s now the Biosphère.)

 

Here are a few photos to show the current state of the site:

 

http://montreal.openfile.ca/en/blog/2011/construction-underway-transform-famed-nuns%E2%80%99-island-gas-station

 

Work began last fall to decontaminate the soil, at the oil company’s expense. And at long last this spring, the plywood covering the glass walls came off and the glass curtain walls removed and set out for restoration. Heavy machinery and crews started digging to shore up foundations and replace sewage, drainage and water pipes as well as underground electrical and communications cables.

 

They are also installing a geothermal heat pump in a corner of the lot and the heating pipes will be embedded in the new floors, according to Michel Messier, site foreman for Norgéreq, which is doing the below-ground work.

 

“Yes, the rain hasn’t helped,” he smiled, when asked about why the site was deserted save for him. “Then there are the regular delays, such as getting signatures and parts. But we’ll be finished by June. After that, it’s up to the firm doing the structures.”

 

According to Trudel, the centre is expected to be up and running by the beginning of fall.

 

Aside from concerns about how well the updated structure will reflect Van der Rohe’s design, the building’s new purpose raises a significant question: Can teens, seniors and a great architect’s masterpiece live happily every after?

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  • 7 mois plus tard...

C'est pas vraiment récent mais ça n'avait pas encore été publié sur ce forum.

 

Mies’s Montreal gas station gets new lease on life

DAVE LEBLANC

Globe and Mail

Published Thursday, Jul. 07, 2011

 

web-leblanc-gas_1295539cl-8.jpg

 

It’s been called the most beautiful gas station in the world.

 

So beautiful, in fact, a movie, Regular or Super: Views on Mies van der Rohe, featured it in 2004.

 

And now it’s getting a beautiful new life.

 

Long, low and in his trademark black steel, the shuttered-since-2008 Esso station by Bauhaus master Ludwig Mies van der Rohe, at boulevard de l’Île des Soeurs and rue Berlioz in Montreal’s Nuns’ Island community, currently lies stripped of a little of its beauty – huge sheets of glass and their associated mullions have been numbered and disassembled for restoration – but by autumn, the building will be buzzing with youth and seniors as a maison des générations.

 

Underneath that long cantilevered roof, lead architect Eric Gauthier points to where the two glass pavilions will be rebuilt to their original 3,000- and 1,000-square-foot specifications – one room for young users and one for older ones – and laughs as he slaps one of the 12 massive columns: “These are not real I-beams,” says the 50-year-old principal at Les Architectes FABG, who was selected to restore Buckminster Fuller’s geodesic dome at Expo 67 in the 1990s. “They are made up I-beams with [steel] plates that have square edges. [Mies] was an aesthete: He thought, ‘I’ll do proper I-beams’… all the connections are welded, it’s a crazy way to do things.”

 

Crazy, perhaps, but the incredible strength from overengineering means many massive Montreal snowfalls have been shrugged off since 1968, the year of the station’s construction and one year before the architect’s death.

 

It’s made for an easy restoration, too. With such a robust structure, the team has concerned itself thus far with underground repairs and the installation of a new geothermal system. Other than the removal of glass and mullions, the only evidence of above-ground work is the sandblasting of brick walls in the garage area, now restored to their original buff yellow. On the underside of the roof, dozens of new fluorescent fixtures remain in their original configuration, and although Mr. Gauthier says with a chuckle, “I never thought that I would be duplicating and restoring fluorescent lighting,” he understands that the illuminated geometric “stripes” are just as crucial to the composition as the grid of crisscrossing roof beams. It’s a Mies thing, and it’s beautiful.

 

Between the two pavilions, Mr. Gauthier is retaining the square concrete island where the gas pumps were located. In place of each pump there will be boxes built to the same scale; these will house exhaust and intake vents for the geothermal unit. These replicas, he says, are “important to understand that it was a gas station.” The small cashier booth will be restored and will act as a key depot for an auto-share program.

 

Although much attention is being paid to the original design, and Mr. Gauthier certainly has the chops to tackle such a modernist icon – a few years ago he designed a one-storey community centre in Pierrefonds that looks very Miesian – he stresses he’s not a member of the “church of Mies.”

 

“Like with Buckminster Fuller, we tried to keep a critical eye,” he says, adding that if he had gone through the “torturous” process of worrying about every nut and bolt and whether Mies would have approved, he would have gone mad. And since the gas station is also attributed to local architect Paul H. Lapointe, and, further, since the Bauhaus master was in his final years at the time of the design, it’s likely he just checked the drawings and signed off on them: “It doesn’t bear the excellence [of his hand] … how do you say in English? – there are pedestrian things in the approach.”

 

Pedestrian or not, FABG is taking great pains to get it right. Furniture, Mr. Gauthier says, will “disappear” so as to not compete and it will most likely be black or white to follow the ceiling pattern established by the black beams below the white metal decking. For elegance, texture and privacy, the architect is toying with the idea of thick, black velvet drapes, which will echo the influence of Mies’s collaborator, textile and furniture designer Lilly Reich.

 

Unlike the cozy charm of a Victorian or Arts and Crafts room, rigid modernist spaces aren’t as easy to love for some. That’s why this adaptive reuse into a community centre filled with life and laughter is such an excellent choice: Much like the smart decision by Toronto developer Camrost-Felcorp to allow the impressive lobby of the former Imperial Oil building on St. Clair Avenue West to be used as a café or restaurant, what was once a perfunctory act of filling up or buying a candy bar on Nuns’ Island will be replaced by sitting, relaxing and getting to know the space – some may even walk from the Mies-designed rental apartment tower two blocks away – which will, in turn, cement a sense of ownership and pride.

 

“I think it’s enough to do the project,” Mr. Gauthier says with a smile. “I’m not trying to be interesting and original and counteracting [the original scheme]. Maybe the strength of it – the roof, the glass – will be enough.”

 

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Modifié par Furn25
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  • 3 semaines plus tard...

Jeudi 16 février 2012 | Mise en ligne à 6h10 | Commenter Commentaires (19)

La bonne nouvelle VM: Mies van der Rohe reconverti…

 

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C’était une autre époque…

 

En 1965, quand débuta le développement de L’Île-des-Soeurs, le propriétaire voyait grand, très grand même. Il souhaitait faire de ce petit bout de terre «le plus merveilleux domaine résidentiel de l’Amérique du Nord». On croirait entendre Jean Chrétien…

 

Pour ce faire, il fallait donc soigner le design, que ce soit pour le résidentiel, le commercial ou l’institutionnel. Tout devait être d’une qualité irréprochable, tout… même les stations-service.

 

Au moment de signer un contrat d’exclusivité avec Imperial Oil, le promoteur ajouta donc une obligation au contrat : construire des bâtiments d’une qualité architecturale exemplaire.

 

Une autre époque, que je vous dis…

 

Imperial Oil, devenue Esso, s’est donc tournée vers un architecte dont le travail impressionnait : nul autre que Mies van der Rohe, qui a tout pensé avec son équipe, de la station à l’édicule du pompiste, en passant par l’enseigne, le mobilier et l’aménagement paysager.

 

Quelques années plus tard donc, en 1968, apparut sur l’île une station service qui allait marquer son époque (au 201 rue Berlioz). Une station-service d’une grande sobriété : volumétrie compacte et ramenée à sa plus simple expression, bâtiment bas et discret d’un étage, structures d’acier noires, grande luminosité et transparence.

 

Du Mies pur jus.

 

Et pourtant, peu de Montréalais savaient qu’une telle station-service se trouvait dans leur cour jusqu’à ce qu’elle ferme, en 2008, puis qu’elle soit citée à titre de monument historique l’année suivante.

 

En fait, bien peu de Montréalais, encore aujourd’hui, savent qu’une telle œuvre a été construite chez eux…

 

Je vous en parle, aujourd’hui, parce que la nouvelle de sa transformation est passée inaperçue, il y a dix jours.

L’arrondissement de Verdun a en effet dévoilé, le 3 février, la station fraîchement reconvertie, devenue… La Station.

 

Il s’agit maintenant, grâce à la firme FABG (photo ci-dessous), de la «toute première installation intergénérationnelle de l’île de Montréal», selon le maire Claude Trudel.

 

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Crédit: Les architectes FABG

 

On y retrouve une maison offrant des activités et des services aux ados ainsi qu’aux aînés : informatique, cuisine collective, aide aux devoirs, etc. Sans oublier une exposition en l’honneur de l’architecte qui a, initialement, rendu tout cela possible.

 

Une belle façon, je trouve, de redonner vie à ce fleuron.

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