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Autoroute 10 (Bonaventure - portion au nord du canal (boul. urbain))


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Le projet révisé du Quartier Bonaventure, à Montréal, sera mis en uvre dès cet automne, selon ce qu'ont confirmé jeudi le maire Gérald Tremblay et la présidente du conseil d'administration de la Société du Havre de Montréal (SHM), Isabelle Hudon.

 

La réalisation du quartier vise à transformer l'une des principales entrées de la ville en un quartier habité dans le prolongement du centre-ville.

 

Les autorités affirment que le projet révisé propose, à moindre coût, une nouvelle configuration pour le passage des autobus entre la Rive-Sud et le centre-ville, de même que l'ajout d'espaces verts et de lieux publics dans les îlots centraux.

 

Ainsi, plutôt qu'un corridor exclusivement réservé aux autobus, dans l'emprise de la rue Dalhousie, le concept actuel propose une répartition des autobus dans trois rues du secteur: Peel, de Nazareth et Dalhousie. Les autorités croient que cela réduira de moitié le nombre d'autobus circulant sur la rue Dalhousie et éloignera le trajet des autobus d'une cinquantaine de mètres des immeubles résidentiels, tout en maintenant la priorité à l'amélioration du transport collectif.

 

Cependant, à long terme, l'autobus n'est pas perçu comme étant le moyen de transport collectif métropolitain le mieux approprié dans ce secteur. Le plan de transport prévoit l'implantation d'un système comme un système léger sur rails entre le centre-ville et la Rive-Sud.

 

À cet effet, le maire Tremblay annonce la mise sur pied immédiate d'un forum de discussion réunissant toutes les instances concernées afin d'accélérer la mise en place de solutions de transport collectif durables entre le centre-ville et la Rive-Sud. Un bureau de projet conjoint composé de la Ville et de la Société du Havre sera mis sur pied au cours des prochaines semaines afin d'assurer la bonne marche du chantier. Dès cet automne, certains travaux préparatoires débuteront.

 

L'ensemble des travaux sur ce tronçon de l'autoroute Bonaventure sera complété en 2014, à des coûts estimés à 141,7 millions $ pour l'axe Bonaventure et à 61 millions $ pour améliorer l'accès au centre-ville en transport collectif. Des mesures seront mises en place, de concert avec l'Agence métropolitaine de transport (AMT) et la Société de transport de Montréal (STM) pour faciliter l'entrée et la sortie du centre-ville pendant la réalisation des travaux.

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Because they know the corridor will be gridlocked the whole way :stirthepot:

 

Hence why I said DEDICATED. Get rid of the skyscrapers that will never be built in the center and pop a two-way bus lane in there.

 

And for the record, I maintain that this project will be a disaster.

Modifié par SKYMTL
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Hence why I said DEDICATED. Get rid of the skyscrapers that will never be built in the center and pop a two-way bus lane in there.

 

And for the record, I maintain that this project will be a disaster.

 

Well hell while we're at it, we could just build a freeway in the middle, maybe 6 lanes... oh wait :rotfl:

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Also, why is it so hard to just incorporate the bus lanes into the boulevard? Why route the buses through small streets when the option exists to have a dedicated corridor on the new Bonaventure?

 

Because even if they plan for buses to eventually use the boulevard, it doesn't change the fact that there is going to be no road there available during construction/demolition and we have to find a way to accomodate all the traffic during those years!

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This article has a rough timetable for the construction

 

The first step will be widening Duke and Nazareth streets, which parallel the Bonaventure from the waterfront to St. Antoine, to create an urban boulevard.

 

"I would say this portion might go down in the second year," Hudon said, referring to the elevated portion of Expressway that runs from De La Commune to Notre Dame. "The third year will be reserved to make sure that green spaces are there and that when we open the boulevard everything will be there."

 

http://montreal.ctv.ca/servlet/an/local/CTVNews/20100812/mtl_expressway_100812/20100812/?hub=MontrealHome

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Est-ce qu'ils ont présenté les différents tracés? Sinon, pourquoi se péter les bretelles maintenant si personne ne sait ce qu'ils veulent faire?

 

Aussi, je savais pas que Baron Sport fermait. Dommage.

 

Dalhousie devient maintenant une rue, et non pas un corridor unique aux autobus. Nazareth sera aussi utiliser pour les autobus. De plus, Peel sera utiliser pour les autobus vide.

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The city of Montreal has unveiled a revamped version of its plan to transform part of the Bonaventure Expressway into a ground-level boulevard - and this time, officials are convinced they've got it right.

 

La Société du Havre (SHM) chairperson Isabelle Hudon and Montreal Mayor Gérald Tremblay were both on hand Thursday morning to explain the newest incarnation of "Phase 1" of the transformation, which now calls for three separate bus corridors; one travelling into the downtown from the South Shore along Dalhousie St., one heading in the opposite direction along Nazareth St. and a third along Peel St. that will only be used by empty buses.

 

"The project presented today represents a better balance between the needs of Montrealers who live, work and study in the area and those who use public transit from the South Shore to the downtown," Tremblay said.

 

The first version of the Phase 1 plan, unveiled in 2009, received some harsh criticism from the city's public-consultation office, an advisory body with no decision-making power. That original version had the entirety of the bus traffic moving along Dalhousie - which would have meant 1,900 buses travelling along the street every 24 hours. Under the revised plan, that number has been drastically reduced to around 830.

 

"This (revised plan) also puts 50 additional metres between the bus corridors and residential buildings," Tremblay said.

 

A tunnel under the Canadian National train viaduct, which the SHM had said was necessary to channel traffic between the Bonaventure, Dalhousie and the central bus station, also has been scrapped. Instead, a reserved bus lane will be created to allow passage around the viaduct near the building belonging to Climatisation et chauffage urbains de Montréal (CCUM).

 

One thing that hasn't changed is the fate of the expressway itself. The plan still calls for the elevated portion of the highway to be torn down between Brennan and St. Jacques Sts., and replaced by two parallel boulevards with a major new development and three new "green spaces" between them.

 

The whole project, including the renovation of the expressway and the changes to the public transit system, is now slated to cost $202.7 million. Work is scheduled to begin in the spring of 2011, and Hudon said it should be completed by 2014.

(Courtesy of The Montreal Gazette)

 

Plan

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