Aller au contenu
publicité

Autoroute 10 (Bonaventure - portion au nord du canal (boul. urbain))


mtlurb

Messages recommendés

Dalhousie St. bus corridor set in stone

 

By Andy Riga, Gazette Transportation Reporter

January 9, 2010

 

MONTREAL – The Société du Havre de Montréal is open to "realistic changes" to its plan, but André Bouthillier, a spokesman for the harbourfront development agency, said some of it is set in stone, including its most controversial component, the new Dalhousie St. bus corridor, to be used by about 1,400 buses per day.

 

The SHM says 700 buses now drive through the area daily.

 

Six other routes for transit were studied, all of which were ruled out.

 

Some would have interfered with other projects in the works (like a proposed Peel St. tramway). Other routes - including putting reserved lanes on the boulevards (Duke and Nazareth) to replace the highway - would have caused traffic bottlenecks, Bouthillier said.

 

Also, the other routes studied would have increased travel times for South Shore commuters, he said.

 

The SHM estimates the corridor would shave one minute from the travel times of South Shore commuters, saving $1 million for transit agencies.

 

Neighbourhood residents, the most vocal being owners of condos in the Lowney's complex, oppose the corridor.

 

It will increase traffic and pollution in the area, make it difficult for pedestrians, and endanger 19th-century heritage buildings, said resident Jeff Dungen, spokesperson for the Committee for the Sustainable Redevelopment of Griffintown, made up of local residents and property owners.

 

Currently, the elevated Bonaventure Expressway keeps cars off residential streets. Once the highway is removed, some of those cars will end up driving through residential streets, exacerbating the bus problem, Dungen said.

 

Yesterday, the Southwest borough council, controlled by the opposition Vision Montreal, came out against the corridor, saying it's far too expensive. Citing city figures, the council said it would cost only $30 million simply to add reserved bus lanes on Duke and Nazareth Sts., which are to be widened to four lanes.

 

Critics point to several other logical transit alternatives that would cost the same (or less) and be just as effective or more so (see map above).

 

The SHM says if its plan is put in place, 3,800 fewer cars would reach downtown per day during the morning rush hour. About 2,800 of those motorists would switch to buses; the other 1,000 are motorists from the Champlain Bridge who would use the Turcot Interchange, then take the Ville Marie Expressway instead of the Bonaventure to reach points east or elsewhere.

 

But David Hanna, a UQÀM urban studies professor, said the plan would increase car traffic because it would add to the overall number of lanes.

 

© Copyright © The Montreal Gazette

 

http://www.montrealgazette.com/Dalhousie+corridor+stone/2423100/story.html

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

publicité

I don't like their proposal...

 

Destroy the Bonaventure and replace it with a long park?

 

The current plan is better, in my view. The best bet is to convert it to a boulevard, line it with skyscrapers, and make a tunnel under the Peel basin.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Est-ce qu'ils ont pensé qu'en imposant un tel détour aux gens utilisant le terminus chevrier et Panama, ces derniers ne feront que prendre leur autos pour se rendre au centre-ville plutôt que de prendre 25 minutes de plus pour se rendre à leur destination?

 

Combiné à la fermeture du pont Victoria, le pont Champlain, à cause du trafic supplémentaire, serait à changer d'ici 5 ans. Est-ce qu'ils comptent les 3 milliards$ nécessaire à sa réfection dans leur calcul?

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Est-ce qu'ils ont pensé qu'en imposant un tel détour aux gens utilisant le terminus chevrier et Panama, ces derniers ne feront que prendre leur autos pour se rendre au centre-ville plutôt que de prendre 25 minutes de plus pour se rendre à leur destination?

 

Combiné à la fermeture du pont Victoria, le pont Champlain, à cause du trafic supplémentaire, serait à changer d'ici 5 ans. Est-ce qu'ils comptent les 3 milliards$ nécessaire à sa réfection dans leur calcul?

 

Ils espèrent simplement que les banlieusards déménagent à Montréal. Ainsi nous n'auront plus besoin de ponts ni d'autoroutes et tout le monde ira travailler en marchant...

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Here is Projet Montreal's proposal. Its actually not that bad and I am a hater.

 

http://www2.projetmontreal.org/files/documents/2010_01_11_projetmontreal_document_1263259514_fr.pdf

 

Il y a quand même quelques bons points... C'est vrai que les terrains libérés seront assez étroits et qu'il y a plusieurs autres terrains vagues peut-être plus adéquats pour les promoteurs dans les environ. Ça pourrait donc être assez long avant que l'on construsie sur tous ces terrains. Pour un bon bout de temps, on pourrait avoir un boulevard séparé au centre par des parkings. Ça ferait effectivement assez poche comme entrée de ville.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

J'ai toujours espéré que les autorités allaient faire de cette entrée vers le centre-ville une grande entrée majestueuse, non obstruée par de petits gratte-ciels sans trop d'importance, mais plutôt avec une vue jusqu'au Mont-Royal.

 

Avec la magnifique sculpture de Calder en plein centre.

 

Un peu comme ce grand boulevard de Barcelone...

 

grand-boulevard-524809-sw.jpg

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Invité
Répondre à ce sujet…

×   Vous avez collé du contenu avec mise en forme.   Supprimer la mise en forme

  Seulement 75 émoticônes maximum sont autorisées.

×   Votre lien a été automatiquement intégré.   Afficher plutôt comme un lien

×   Votre contenu précédent a été rétabli.   Vider l’éditeur

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Countup


×
×
  • Créer...