Aller au contenu

Messages recommendés

  • 3 semaines plus tard...

Journal Metro  |  11:46 2 juillet 2019  |  By:  Annie Bourque

Bridge-Bonaventure: un terrain convoité

photo-01-Pierre-Marc-Mongeau-SIC.jpg?w=8

Le vice-président de la Société immobilière du Canada et de la Société du Vieux-Port de Montréal, Pierre-Marc Mongeau, photographié devant le Bassin Peel. Juste à côté, à droite, se trouve le terrain de Bridge-Bonaventure. Photo: Voix Pop: Annie Bourque

Bridge-Bonaventure, un secteur qui suscite l’intérêt des groupes sociaux et gens d’affaires. Visite de ce vaste terrain où se côtoient le passé industriel et le décor idyllique de la nature.

photo-1-carte.jpg?w=470&resize=470,199

Cette carte aérienne montre la vue aérienne du terrain de Bridge-Bonaventure. Photo: Gracieuseté – SIC

À cinq minutes du pont Victoria, le rendez-vous est donné au coin des rues Mill et Oak. Le propriétaire de ce grand lopin de 900 000 pieds carrés est la Société immobilière du Canada. Son vice-président, Pierre-Marc Mongeau, architecte de formation, accepte d’être notre guide.

photo-8-Pierre-Marc-Mongeau-et-la-Dover-

Pierre Marc Mongeau, photographié devant l’usine Dover Industrial ou l’ancienne Cereal Foods. Photo: Annie Bourque

À certains endroits du site, des terrains sont loués à des compagnies pour le stationnement. Non loin de là, des bâtiments servent d’entrepôt pour des compagnies privées. En longeant le côté nord de la rue Mill, on aperçoit des bâtisses défraîchies, ornées de graffitis et dont certaines vitres sont brisées.

Campagne à la ville
Notre marche conduit au fameux bassin Peel qui longe la piste cyclable du canal Lachine. Une famille de canards patauge tranquillement sur l’eau. En arrière-plan, la vue de Montréal et ses tours à condos. Une poutre blanche indique le début de la construction du Réseau express métropolitain (REM).

photo-5-Site-du-Bassin-Peel.jpg?w=327&re

Des canards pataugent tranquillement en face du Bassin Peel.

photo-6-poutre-ou-passera-le-REM-1.jpg?w

La poutre blanche indique l’endroit où passera le Réseau Express Métropolitain (REM). Photo: Annie Bourque

«Ce site extraordinaire possède un très grand potentiel. Notre mandat est de s’assurer que nos projets respectent le patrimoine, les besoins de la communauté tout en ayant une rentabilité financière», indique M. Mongeau.

Stade
Les médias ont parlé des projets de l’homme d’affaires, Stephen Bronfman qui rêve d’un stade de baseball à cet endroit.

«On n’est pas en train de développer quoi que ce soit en cachette. Nous sommes dans un processus de consultation. Mon engagement avec la Ville est de s’assurer du meilleur projet qui ralliera la majorité des gens.»
— vice-président de la Société immobilière du Canada et Vieux-Port de Montréal, Pierre-Marc Mongeau

Le vice-président rappelle qu’à l’heure actuelle, il n’y a pas encore d’équipe ni de club de baseball à Montréal. «Si un jour cela arrive, je vais m’asseoir avec la Ville, car c’est elle qui décide et émet la réglementation et le zonage en conséquence.»

Consultation
En face du canal Lachine, de l’autre côté de la clôture, on aperçoit les silos de l’entreprise Parris Heimbecker dont le bail se terminera en 2024.

Photo-9-Lindustrie-Parrish-Heimbecker-ba

Non loin de là, on aperçoit un¸bollard qui servait à amarrer les bateaux dans le passé. En montrant l’objet historique, M. Mongeau exprime son attachement au patrimoine. Dans l’élaboration d’un futur plan d’aménagement, il souhaite que ce mélange d’un quartier industriel situé à proximité de l’eau et du canal de Lachine soit pris en compte.

photo-6-ancrage-de-bateau.jpg?w=470&resi

Cet ancien bollard de bateau permettait aux bateaux de s’amarrer au bord du quai.

Le numéro 2 de la SIC assure que l’organisation suivra les consultations. «On espère qu’une voie va se dessiner et qu’un concept ralliera la majorité de gens», dit-il, en ajoutant n’avoir aucune idée ou projet préconçu.
L’Office de consultation publique de Montréal va terminer ses travaux en octobre. Les citoyens ont jusqu’à 26 septembre pour présenter une opinion orale ou déposer un rapport écrit au sujet de ce secteur de 2,3 kilomètres carrés.

Rôle de la SIC
La Société immobilière du Canada est une société d’État représentée par un conseil d’administration. «Nous ne sommes pas le gouvernement, précise M. Mongeau. Nous avons un rôle de citoyen et on ne peut pas imposer ou changer les zonages sans l’appui de la municipalité.»

DG__4656.jpg?w=240&resize=240,160

Le site Bridge-Bonaventure est rattaché à un passé industriel de Montréal dont en arrière-plan la fameuse usine Five Roses. Photo: Denis Germain

https://journalmetro.com/actualites/montreal/2343293/bridge-bonaventure-un-terrain-convoite/

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

In any case, the ballpark would almost surely have to face east/north-east (batter's eye facing primarily east), so the downtown skyline view was unlikely in any case.  You will have that view from the second deck along the baselines.  From the batter, you will likely have a view towards the Silo No 5/Five Roses area... it will still be very nice and I'm sure they will incorporate the basin and canal in the project.

  • Like 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Il y a 4 heures, Rocco a dit :

C'est fini la vue du centre-ville à partir du futur stade de Baseball. On voit bien que ce sera les tours à condos de Griffintown qu'on va voir.

On devrait bien voir de cet endroit, la tour Victoria et ses nouvelles petites amies :)

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Le champs centre devrait selon toute vraisemblance pointer vers le Vieux-Montréal presque parallèlement à la rue de la Commune. MaryRobert et cie seraient ainsi cachés, et la structure du tableau indicateur devrait logiquement être au champs gauche.  Les spectateurs le long de la ligne du 3e but devraient avoir une belle vue vers Five Roses, le Silo no 5, ... Et ceux plus en hauteur pourront voir des édifices du centre-ville. L'architecture, les accès piétons et l'aménagement près de l'eau pourraient évidemment fort bien ajouter à la signature du stade.

Quinze ans après la construction des Jardins Windsor, je trouve que l'on s'en sort quand même très bien avec le potentiel de ce site(et même chose vs plusieurs autres sites de stades de la MLB). 

 

   

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Pour ceux qui ont manqué la visite exploratoire du secteur, Bernard Vallée a fait une tournée avec la Gazette

https://montrealgazette.com/news/local-news/bridge-bonaventure-sector-to-be-transformed

Developers set sights on 'forgotten' Bridge-Bonaventure sector

But rich history of the area must not be swept aside, says Bernard Vallée, founder of Montréal Explorations

MARIAN SCOTT, MONTREAL GAZETTE

Updated: July 3, 2019

0628-city-bridge-bonaventure-1.jpg?quali
Bernard Vallée talks about the history of the Bridge-Bonaventure district south of downtown while standing in front of Silo No. 5 on Thursday, June 27, 2019. JOHN MAHONEY / MONTREAL GAZETTE

It has signature landmarks like the Five Roses Flour sign, the Old Port’s Silo No. 5 and Habitat 67, and to-die-for vistas of the St. Lawrence River and Lachine Canal.

Still, the 2.3-square-kilometre Bridge-Bonaventure area, stretching from the western edge of the Old Port to the entrance to the Champlain Bridge, is unknown territory to most Montrealers.

Pockmarked by abandoned warehouses and vacant lots, the post-industrial wasteland bordering the Bonaventure Expressway has been out of sight and out of mind for more than half a century.

But all that’s about to change.

These days, the long-neglected area is a hot property coveted by Montreal’s biggest developers. A consortium led by Stephen Bronfman, in partnership with real-estate giant Devimco, hopes to erect a major-league baseball stadium in the strategically located sector. Devimco has also set its sights on the area as the site of a $2.5-billion mixed-use development, including office towers, housing and hotels.

Meanwhile, the Canada Lands Corporation, a federal agency, has called for proposals to repurpose the iconic Silo No. 5 as the focal point of a new development.

And the Jacques Cartier and Champlain Bridges Incorporated (JCCBI), the federal bridge authority that owns the Bonaventure Expressway built in 1967, is considering replacing the elevated highway with a ground-level boulevard located farther inland, and transforming the waterfront, with its magnificent views, into a linear park.

But beyond the glittering prospects and billion-dollar projects, there’s another side to the Bridge-Bonaventure area that must not be swept aside, says Bernard Vallée, founder of Montréal Explorations, an urban history organization that is conducting a guided tour of the sector for the Office de consultation publique de Montréal (OCPM).

The public-consultation body began holding hearings on the area’s future in May and will wrap them up in October.

0703_city_bridge-bonaventure-w.jpg?quali
The 2.3-square-kilometre Bridge-Bonaventure area stretches from the western edge of the Old Port to the entrance to the Champlain Bridge. The area is outlined in white. OFFICE DE CONSULTATION PUBLIQUE DE MONTRÉAL

You’d never know it from its desolate appearance today, but the Bridge-Bonaventure area has a rich although tragic history that deserves to be more widely known, said Vallée, whose next tour on Saturday is already fully booked.

“There’s an enormous intangible heritage,” he said.

“All of that history is at risk of being wiped away,” he added.

Vallée gave the Montreal Gazette a tour of the sprawling sector between the Lachine Canal and the St. Lawrence River.

Among the heart-rending episodes engraved in its past are the deaths of as many as 6,000 Irish emigrants who fled the Great Famine, only to die of typhus on Montreal’s waterfront in 1847-48. The famous Black Rock — a rough boulder in the median between traffic lanes on Bridge St., erected in 1859 by workers constructing the Victoria Bridge — is the only visible sign evoking the tragedy.

“The site doesn’t tell you enough about an event that changed the course of history in Montreal,” Vallée said.

Plans are in the works for a commemorative site next to an electric substation Hydro-Québec is building on Bridge St. to service the future Réseau Express Métropolitain train and the growing population of Griffintown.

Another tragic chapter is the 1964 demolition of Goose Village, a working-class enclave near the meat-packing district that once existed near Bridge St.

“All of that has disappeared,” Vallée said.

Then there is the Lachine Canal, whose construction was pivotal to Montreal’s development as a thriving port and the cradle of industrialization in Canada.

“There’s the challenge of awakening memories that are what makes a city richer. It’s going to be a challenge to ensure that the new development doesn’t erase that history but rather showcases it,” he said.

Vallée’s three-hour tour begins with the monumental Silo No. 5, built in four stages between 1906 and 1958. The preservation group Heritage Montreal has been pressing for years for a public elevator to take visitors to the roof of the soaring structure, a vestige of Montreal’s longtime role as the world’s leading grain port in the 1920s.

0628-city-bridge-bonaventure.jpg?quality
The Peel basin in the Bridge-Bonaventure district south of downtown Montreal is seen on Thursday, June 27, 2019.JOHN MAHONEY / MONTREAL GAZETTE

From there, he leads to the Peel Basin, a widening of the Lachine Canal at the base of Peel St. that allowed ships to unload their cargo and turn around. The canal itself is not included in the Bridge-Bonaventure area, but the area south of it is.

This is rumoured to be the location of the proposed baseball stadium. Another question mark is the location of the future Réseau Express Métropolitain (REM) station, also rumoured to be near the Peel Basin, which owner CDPQ Infra is expected to reveal in the fall.

In June, Montreal invoked its right of pre-emption, guaranteeing it first refusal on the sale of four properties near the Peel Basin, a tool that increases its leverage over future development. In November, it had exercised that right for three other properties in the area.

Along Mill St., Vallée points to vestiges of a former shipyard dating back to the 19th century, none of whose heritage buildings have survived.

It is possible that turbines that powered factories along the canal in the age of water power still lie where they were buried after electricity came into use at the end of the 19th century, he said.

The site of the former Goose Village (officially called Victoriatown), across Bridge St. from a Costco warehouse, reveals no traces of its past, aside from a distillery on Mill St. that survived the demolition. After the close-knit neighbourhood was torn down in 1964 as a slum-clearance project, displacing some 1,500 people, the Autostade, where the Montreal Alouettes played from 1968 to 1976, stood there.

0628-city-bridge-bonaventure-2.jpg?quali
Parc de Dieppe sits on the tip of the Cite de Havre jetty in the Bridge-Bonaventure district south of downtown Montreal. JOHN MAHONEY / MONTREAL GAZETTE

One of the things that makes it difficult to retrace the area’s past is that landfill has completely transformed the waterfront, Vallée noted.

Water used to lap at the foot of du la Commune St. in Old Montreal and the Point was so named because it projected out into the river, which is why it was chosen as the site for the Victoria Bridge, completed in 1860.

The shoreline was extended outward several times, the last one being for Expo 67, when the Victoria parking lot was created along the waterfront near the Victoria Bridge.

The Pointe-St-Charles business park, formerly known as the Montreal Technoparc, stands on highly contaminated land. Construction of a long-awaited treatment plant is underway.

“There’s an enormous problem of toxic chemicals and decontamination,” Vallée said.

That means it is probably not feasible to reclaim that section of waterfront for recreational use, he said.

“Unless that changes, I would not want my grandchildren to come and play here,” he said.

The OCPM will hold a public conference on the future of the Bridge-Bonaventure district on Sept. 5 at 9 a.m. at the Plaza Centre-Ville, 777 Robert Bourassa Blvd.

To sign up or for more information on submitting briefs or taking part in public consultations in the fall, please visit the OCPM’s website.

Liens connexes dans l'article :

 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

il y a 11 minutes, jerry a dit :

Question 7 sur le stade:

Sondage de l'OCPM sur le secteur Bridge-Bonaventure

Pour répondre au sondage : https://fr.surveymonkey.com/r/BBOCPMRsxScx?fbclid=IwAR0hol3oHeuExjBziHJMAyl3oxo0mW8_SiZad-nxW54TZ1WHnf28nOxgsOQ

« Donnez votre opinion sur le secteur Bridge-Bonaventure Exprimez-vous sur l'avenir du site qui comprend des lieux emblématiques de Montréal comme l'autoroute Bonaventure, le Silo numéro 5, la Cité du Havre et Habitat 67 ainsi que le bassin Peel. Répondez au questionnaire de consultation publique, ça prend 4 minutes! »

J'ai trouvé cette question étonnante. Opposer verdissement et qualité architecturale....

On veut les 2 !

Screenshot_20190703-160818.png

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Invité
Répondre à ce sujet…

×   Vous avez collé du contenu avec mise en forme.   Supprimer la mise en forme

  Seulement 75 émoticônes maximum sont autorisées.

×   Votre lien a été automatiquement intégré.   Afficher plutôt comme un lien

×   Votre contenu précédent a été rétabli.   Vider l’éditeur

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Créer...