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Redéveloppement du site du Bassin Peel


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https://www.lapresse.ca/actualites/grand-montreal/2023-06-06/bridge-bonaventure/les-promoteurs-veulent-construire-plus-de-logements.php

Les promoteurs veulent construire plus de logements

La coalition Vision Bridge-Bonaventure a dévoilé mardi qu’elle demandait à la Ville un feu vert pour ériger 9500 logements dans ce secteur au sud-ouest du centre-ville. La vision actuelle de Montréal en prévoit « au moins » 7600.

 

Les promoteurs privés qui développeront le secteur Bridge-Bonaventure veulent pouvoir y construire encore davantage de logements, en rognant sur l’espace prévu pour des espaces de bureaux.

 

Publié à 12h51Partager   

Philippe Teisceira-Lessard

PHILIPPE TEISCEIRA-LESSARD

LA PRESSE

La coalition Vision Bridge-Bonaventure a dévoilé mardi qu’elle demandait à la Ville un feu vert pour ériger 9500 logements dans ce secteur au sud-ouest du centre-ville. La vision actuelle de Montréal en prévoit « au moins » 7600.

« Ça prend du résidentiel pour faire vivre les commerces de proximité », a dit Serge Goulet, président du promoteur immobilier Devimco, en entrevue avec La Presse. « On n’est pas dans la confrontation [avec la Ville]. Nos chiffres sont appuyés par des études scientifiques. » Avec le taux de vacances actuel des tours du centre-ville, il serait inutile d’ajouter beaucoup d’espace de bureaux à quelques centaines de mètres, selon lui.

La vision que l’administration Plante propose pour ce secteur de Montréal est actuellement devant l’Office de consultation publique de Montréal (OCPM). C’est dans ce contexte que la coalition Vision Bridge-Bonaventure a formulé sa demande.

Les entreprises qui la composent demandent aussi une accélération et une simplification du processus réglementaire une fois que la Ville de Montréal adoptera son plan global de développement du futur quartier. M. Goulet dit vouloir éviter que le projet s’empêtre dans d’énièmes consultations, voire des référendums.

« Il y a une urgence, a-t-il dit. On parle de crise climatique, on parle de crise du logement, on parle du centre-ville où la moitié des tours sont vides. Il ne faut pas se mettre à construire dans sept ou huit ans à une vitesse qui n’a pas de bon sens. »

Finalement, Vision Bridge-Bonaventure demande aussi une augmentation des hauteurs de construction maximales dans le secteur, ainsi que le droit de bâtir à proximité immédiate du fameux Silo #5.

L’élu responsable de l’urbanisme au comité exécutif de la Ville de Montréal, Robert Beaudry, n’a pas voulu se prononcer sur le fond des demandes des promoteurs privés, mais a salué leur implication dans le processus consultatif.

« Je suis ravi qu’ils déposent un mémoire à l’OPCM », a dit M. Beaudry en marge d’une annonce pour le développement de l’écoquartier Lachine-Est. « On va prendre connaissance du mémoire, on va prendre connaissance du rapport de l’OPCM pour arriver par la suite avec un plan directeur révisé. »

Il a ajouté : « Il faut qu’on s’assure que la densité qu’on ait là-bas soit répartie de façon intelligente ».

 

 

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Revised Bridge-Bonaventure project includes additional housing units: developers

The new proposal calls for some 9,700 residential units to be built starting in 2025.

Published Jun 06, 2023  •  Last updated 18 hours ago  •  4 minute read

 

https://smartcdn.gprod.postmedia.digital/montrealgazette/wp-content/uploads/2023/06/0607-city-bridge-bonaventure-5492.jpg?quality=90&strip=all&w=288&h=216&sig=D4JILgf1jKMFQSIagtZGBA

Real estate developers like Devimco president Serge Goulet and Fahey & Associates president Brian Fahey, left, commented on the Bridge-Bonaventure redevelopment at a news conference in Montreal on Tuesday June 6, 2023. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

A group of builders, land owners and architects is proposing a revised project to overhaul the Bridge-Bonaventure/Pointe-du-Moulin area near downtown that includes about 2,000 additional housing units and four 40-storey buildings instead of one.

The new proposal calls for some 9,700 residential units to be built starting in 2025, up from an earlier estimate of about 7,500, members of the Vision Bridge-Bonaventure Consortium said Tuesday. Up to 15,000 people could ultimately reside in the area, said Devimco Group chief executive Serge Goulet, whose company is the biggest land owner in Bridge-Bonaventure.

“We want to create an extraordinary sector, an area where everything is accessible in 15 minutes,” Pierre Jacques Lefaivre, senior vice-president of property owner and developer Mach Group, said at a news conference.

News of the modified project comes one week before the June 13 scheduled start of hearings in front of the Office de consultation publique de Montréal. Interested parties have until June 8 to submit memoirs on the area’s redevelopment.

1019-city-bridge-bonaventure.jpeg

Montreal is more than four years into a consultation process aimed at redeveloping the Bridge-Bonaventure sector, a 2.3-square-kilometre mostly industrial zone that stretches from the western edge of the Old Port to the Victoria and Samuel-De Champlain bridges — and would have included a baseball stadium had local investors succeeded in bringing a franchise back to the city.

Besides Devimco and Mach, consortium members include builder Broccolini; property developers Groupe Petra and COPRIM; and architects Fahey & Associés, Lemay, Provencher Roy, Neuf Architectes and ACDF Architecture. Group officials say they met with 19 social and economic organizations over the past year in putting together the document.

 

Of the planned 9,700 residential units, 2,257 would be considered social or family dwellings and 1,500 would be considered affordable, architect Brian Fahey said Tuesday. A “civic hub” capable of integrating a public school and other community, cultural and sports services would also be built.

Building heights in a revamped Bridge-Bonaventure could reach 80 metres, with “strategically positioned peaks” of up to 120 metres for the northern triangle of Pointe-St-Charles, the Lachine Canal banks, the area around the Wellington Basin and Pointe-du-Moulin, developers say. A 120-metre-tall building would have about 40 storeys, while an 80-metre-tall building would have about 25, Goulet said.

Also included in the plan is the addition of a Réseau Express Métropolitainstation at the corner of Bridge and Wellington Sts. It’s essential that the light-rail station be ready when the first residents move in later this decade, Goulet said.

 

Business activities would be concentrated in a 46,000 square metre area of built space that includes the Pointe-St-Charles employment zone, the Bridge commercial sector and the ADM flour mill.

Under the current plan, some 2 million square feet of space would be reserved for economic and commercial activities, down from a previous estimate of 2.6 million square feet, said Fahey.

City councillor and executive committee member Robert Beaudry welcomed the revised project, saying that municipal officials have had several discussions with the consortium and that he is looking forward to the upcoming hearings.

“We know this sector is very polarizing, for good reason,” Beaudry said Tuesday. “We have to ensure that the density we’re seeking is laid out in an intelligent manner. For my part, I haven’t yet read their memoir, but I am delighted that they submitted a memoir to the OCPM so we can have these discussions and share different visions.”

 

Others, like Heritage Montreal policy director Dinu Bumbaru, said it would be a mistake to allow tall towers to dominate the future Bridge-Bonaventure skyline.

“We don’t want another legion of towers as the entrance to the city,” he said Tuesday via text message. “We’ve already wasted some of the design effort invested in the new Champlain Bridge by cramming the northern tip of Nuns’ Island. Too many developers confuse heights with density.”

Consortium members such as Lefaivre insist the increased density will help developers to finance their share of the area’s infrastructure.

“Density is an essential part of the solution,” Lefaivre said. “The more doors there are, the more costs are diluted through the same community. You’re not going to be able to pay for collective equipment, parks and everything else with low density.”

 

As always, financing will be a key issue. Up to $2 billion may be required for decontamination, street construction, new public infrastructure and the restoration of heritage buildings in Bridge-Bonaventure, Goulet said.

“Who will pay for this? We need to invent a new financing mode,” Goulet said. “This is going to require legislative changes. It’s a big challenge that we have with the city.”

Members of the developer group are also urging the city to cut regulatory delays in light of the current housing crisis.

“The regulatory tool that the city will use will be crucial,” Goulet said. “If each subsector has its own consultation and its own referendum process, we’re not going to make it.

“We need a reasonable timeline,” he added. “We cannot go through another four or five years of consultations.”

Jason Magder of the Montreal Gazette contributed to this report.

ftomesco@postmedia.com

https://montrealgazette.com/business/revised-bridge-bonaventure-project-includes-additional-housing-units-developers

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  • Administrateur

on vEut GarDER lES fAmIlleS en vIlLE

et en même temps que:

LeS logEMenTS coÛtent TrOP ChEr

et en même temps que:

faUT COnsTRUIre mOiNS DE LOgEMEnT eT DéCRÉTer mONtrÉAL viLlE ouVerTE

Toute une contorsion intellectuelle :rotfl:

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Just saw that the STM 777 line has been extended to Bonaventure via Habitat '67. An even better idea would be to run electric midi-buses, but turn them right after Mill to head along de la Commune on the way to Berri-UQAM, covering our best tourist spots with one route. I still think that eventually a tram could be implemented along this route using tracks in the right of way that runs through Mill Point and along the Vieux.

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il y a une heure, Rocco a dit :

Le Bassin Wellington agrandi deviendrait une aire de baignade. 

https://lp.ca/txO8UF?sharing=true

Screenshot_20230614_201604_La Presse.jpg

Lolll.  C'est fédéral..cest politique..ca prendra des années avant qu'on puisse se tremper le gros orteil dans le bassin Wellington.

 

Ce secteur du Bassin Peel a tellement de potentiel et le fédéral a rien foutu là depuis tant d'années

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