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Redéveloppement du site du Bassin Peel


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Je crois que la construction du joyau Wellington sur le Bassin accélère la prise en charge de ce secteur destructuré, afin de procurer aux dignes propriétaires un environnement auquel ils aspirent et ont droit.

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il y a une heure, crosbyshow a dit :

Lolll.  C'est fédéral..cest politique..ca prendra des années avant qu'on puisse se tremper le gros orteil dans le bassin Wellington.

 

Ce secteur du Bassin Peel a tellement de potentiel et le fédéral a rien foutu là depuis tant d'années

Je n'ai jamais entendu quelqu'un du gouvernement fédéral parler de la décontamination du fond de cette ancienne magistrale voie maritime qui couterait un petite fortune.

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  • Administrateur
10 hours ago, Brick said:

Je n'ai jamais entendu quelqu'un du gouvernement fédéral parler de la décontamination du fond de cette ancienne magistrale voie maritime qui couterait un petite fortune.

On tâte le terrain pour les promesses électorales à venir ;)

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Il y a 17 heures, Rocco a dit :

Le Bassin Wellington agrandi deviendrait une aire de baignade. 

https://lp.ca/txO8UF?sharing=true

Screenshot_20230614_201604_La Presse.jpg

En soi, ce projet est emballant. Le plus gros obstacle est la décontamination. Le canal de Lachine a été l'artère industrielle la plus importante du Canada durant plus d'un siècle, à l'époque où le capitalisme était plutôt (sinon très) sauvage et où aucune norme environnementale n'existait. D'ailleurs, l'environnement ne préoccupait à peu près personne à l'époque. J'ose à peine imaginer les couches et les couches de sédiments contaminés qu'il y a là, les coûts engendrés et le temps que ça prendrait. Si ça se fait, ce sera avec l'argent des contribuables bien entendu.

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Le Bassin Wellington est actuellement remblayé depuis 50 ans, à part un petit bras d'eau qu'on enjambe par un ponceau sur la piste cyclable. Il serait donc recreusé comme à l'origine. Il n'avait curieusement pas été excavé lors de la remise en état du Bassin Peel il y a 20 ans.

Screenshot_20230615_042649_La Presse.jpg

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Il y a 7 heures, Rocco a dit :

Le Bassin Wellington est actuellement remblayé depuis 50 ans, à part un petit bras d'eau qu'on enjambe par un ponceau sur la piste cyclable. Il serait donc recreusé comme à l'origine. Il n'avait curieusement pas été excavé lors de la remise en état du Bassin Peel il y a 20 ans.

Screenshot_20230615_042649_La Presse.jpg

Merci pour l'explication. J'avais de la difficulté à situer exactement où était le bassin Wellington.

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C’est toujours les mêmes objections et l’idée que Montréal est tellement pas une place pas comme les autres qu’on doit se méfier de bâtir trop haut.  
 

https://montrealgazette.com/opinion/editorials/editorial-montreal-must-not-lose-its-essence-and-its-views-to-developers

Opinion 

 

Editorials

Editorial: Montreal must not lose its essence (and its views) to developers 

Projects must be done on a scale and in a style that comports with the city as it has evolved over the centuries. 

Author of the article:

Montreal Gazette Editorial Board

Published Jun 16, 2023  •  3 minute read

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A view of downtown from the Bonaventure Expressway. The schematics for redevelopment of the area show two scenarios, with the city’s preferred option including many highrises. PHOTO BY DAVE SIDAWAY /Montreal Gazette

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Montreal is a city like no other in Canada — and not just because it is the only French-speaking metropolis in North America.

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Montreal has a vibe and a style all its own, derived in large part from its unique built environment. The city has embraced contemporary architecture and preserved its heritage from every era while remaining livable. And it’s been no accident.

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If Old Montreal is an historic quarter that charms visitors and residents alike, it’s thanks to the visionary leadership of Blanche Lemco van Ginkel and her husband Daniel van Ginkel, who saved the district from demolition for an expressway in the 1960s.

If Mount Royal, the city’s geographical and symbolic heart, welcomes people arriving from all directions, it’s because of the wise move to limit building heights in the 1990s.

That policy likely also helped preserve the iconic triplexes and duplexes that line so many residential streets. With these cold-water flats that housed multi-generational families stacked two or three storeys high, Montreal has been doing urban density right since the 19th century.

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The same kind of foresight and vision is needed now, as Montreal prepares for the major redevelopment of, most notably, the Bridge-Bonaventure area, wedged between Pointe St-Charles, Old Montreal and the St. Lawrence River.

The Office de consultation publique de Montréal is holding public hearings this month on the city’s plan for a sustainable, multi-purpose and mixed-use neighbourhood with 9,700 new housing units — 2,257 considered social or family dwellings, and 1,500 “affordable” — interspersed with a clean-tech employment hub, parks, urban agriculture, access to the Lachine Canal, a school, cultural amenities and access to the new REM station.

It all looks idyllic in the promotional video. But a key question is density. The schematics show two scenarios, with the city’s preferred option including many highrises.

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For developers who will finance and construct the future Bridge-Bonaventure neighbourhood, the higher the better. More units in taller structures on smaller plots of land equals greater profits. And densification is important to increase the supply of housing stock, limit sprawl and make efficient use of public transit and other infrastructure.

But to preserve Montreal’s essence, development must be done on a scale and in a style that comports with the city as it has evolved over the centuries.

Groups like Les Amis de la montagne warn that constructing too many highrises at the gateway to the city will obscure those incomparable views of the mountain from the Victoria and Samuel de Champlain bridges. And it’s not just views of the mountain, it’s views from the mountain, and across the city. It’s not about picturesque selfies; it’s about what we see when we look at ourselves.

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It risks making Montreal look like every other metropolis that has sprouted a forest of glass skyscrapers, from Vancouver to Toronto to Shanghai.

The development mistakes of the recent past must not be repeated. In Griffintown, and on the west side of downtown, towers blot out the sunlight and create wind tunnels. Public amenities like schools, parks and recreation facilities were an afterthought. And rising rents and continued construction activity are squeezing community groups out.

There is tremendous opportunity to add to the city’s vibrant character in creating the Bridge-Bonaventure neighbourhood from the ground up — as well as the old Blue Bonnets site and the Lachine-Est ecoquartier. But it must not sacrifice what makes Montreal, Montreal.

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