Aller au contenu

REM - Matériel Roulant


jerry

Messages recommendés

18 minutes ago, champdemars said:

Je suis allé à Ottawa en fin de semaine, j’en profité pour essayer leur « métro léger » (entre guillemets puisque c’est techniquement un système de métro mais avec des rames de tramways)

Et parlant des rames... elles grincent pas mal je trouve dans les courbes. C’est assez agressant. Est-ce à cause du plancher bas qu’on ressent à ce point les courbes?

Je me demandais si le plancher haut du REM allait éviter ça.

Fer sur fer... Il y en a pour vous dire que c'est smooth as butter.... Not.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

That would be me.

If it’s done properly, it should be smooth and quiet. It’s done properly in cities around the world, so one would hope that as this is supposed to be Infra’s showcase system to model for prospective global customers, they will have done it properly. They can even boast, “Well, yes, it IS fuggly, but I mean come on! A full, modern metro for less than $100 million US per kilometre? Who can top that other than the Chinese?”

  • Like 2
  • Thanks 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Il y a 14 heures, champdemars a dit :

Je suis allé à Ottawa en fin de semaine, j’en profité pour essayer leur « métro léger » (entre guillemets puisque c’est techniquement un système de métro mais avec des rames de tramways)

Et parlant des rames... elles grincent pas mal je trouve dans les courbes. C’est assez agressant. Est-ce à cause du plancher bas qu’on ressent à ce point les courbes?

Je me demandais si le plancher haut du REM allait éviter ça.

Ça grince dans les courbes parce qu'ils ont fait des courbes trop resserré car ça coute moins cher et/ou la localisation ne le permet pas.

Par exemple a Toronto, ou on entend les plus gros grincements dans le métro, c'est autour de union station car c'est la ou il y a les courbes les plus serrées et c'est du a la configuration des lieu, avec les building autour il n’y a pas eu moyen de faire des courbes plus larges, si c'était un métro pneu ça n'aurait pas fait de bruit.

 

Pour ce qui est du REM, de ce que j'ai lu des documents techniques des appels d'offres, l'infrastructure est une infrastructure ferroviaire dimensionné pour faire circuler des trains (caténaire, type de rail, raillons de courbure...) donc sauf exception, il ne devrait pas y avoir trop de bruits.

  • Like 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

So glad to have proper train/metro cars with the REM. Much more beefy and sturdy. Its so weird to see a tram wagon running on huge dedicated train tracks. Doesnt fit at all.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

2 hours ago, danny12345 said:

Everytime I look at the confederation line in Ottawa, I wonder why they went with full grade separation (great) but tramways instead of a real metro?  Were the savings really worth it?   They can't have automation so it must be way costlier to operate.  Their low platforms must not have been cheaper to build than elevated ones, yet they can't be refurbished for metro cars so they're stuck with trams.

Because Ottawa's Confederation Line (soon to be "Line 1" as they construct and open lines 2, 3, and 4 in the next few years) was originally designed to be an at-grade line with street crossings, much like a traditional tramway. However, when the design was finally converted to full grade separation, they had already placed the orders for Alstom Citadis LRVs and could not back out of it. Hence, you have this weird combination of a metro-like infrastructure but operated with LRT-style vehicles (not uncommon in many of the new U.S. LRT systems like Seattle). The positive news is that Ottawa Line 1 at least achieves full grade separation, which is not something the Toronto Line 5 Eglinton LRT will get even with $12 billion + sunk into that project...

Just shows the importance of making the "right" decision from the start, because these things could have decades of downstream impact on the future usability of the system. And yes, I'm glad REM-A went with 1) full grade separation 2) full automation 3) metro-style rollingstock.

Modifié par FrodoMTL
  • Like 2
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Invité
Répondre à ce sujet…

×   Vous avez collé du contenu avec mise en forme.   Supprimer la mise en forme

  Seulement 75 émoticônes maximum sont autorisées.

×   Votre lien a été automatiquement intégré.   Afficher plutôt comme un lien

×   Votre contenu précédent a été rétabli.   Vider l’éditeur

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Créer...