Aller au contenu

Autoroute 10 (Bonaventure - portion au nord du canal (boul. urbain))


mtlurb

Messages recommendés

il y a 8 minutes, ScarletCoral a dit :

Il me semble qu'il y a des conifères dans un des îlots.
En passant, j'ai des documents de la Ville dans lesquels on nomme cet endroit « Parc d'entrée de ville Bonaventure »

Ajout : On peut en voir avec Google Street View

image.png

Et dans cette photo de @Rusty

 

 

C'est un début, mais va falloir en planter beaucoup plus que ça.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

  • 2 semaines plus tard...
  • 2 semaines plus tard...
Le 2019-07-05 à 13:49, ScarletCoral a dit :

Ce matin, des employés plantaient à qui me semblent être des hémérocalles jaunes

 

IMG_4519.JPG

Parfait, les hémérocalles sont très florifères, elles demandent peu de soin, sont vivaces et s'installent durablement.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

On 2019-07-05 at 1:49 PM, ScarletCoral said:

Ce matin, des employés plantaient à qui me semblent être des hémérocalles jaunes

 

IMG_4519.JPG

Ils doivent déjà replanter, plusieurs espèces pourtant vivaces plantées l'an dernier n'ont pas survécues. Ce sera probablement à recommencer année après années.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Rocco, on appelle ça la garantie sur les végétaux aux prescriptions prévus au devis, sur plusieurs projet c'est 1 an après l'acceptation provisoire, parfois il y a jusqu’à 3 années d'entretien de prévu, au contrat, par l'entrepreneur.

Rigueur, rigueur, rigueur

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Comprenons qu'une plantation en milieu public est beaucoup plus soumise à des contraintes diverses que dans un jardin privé. C'est pour cela qu'il faut choisir les bons végétaux, non seulement pour leur endurance, mais aussi pour leur capacité à résister aux assauts du climat, à la pollution et au sel, à la sécheresse et aux autres possibles mauvais traitements infligés par les passants ou les animaux.

Il faut donc un minimum d'aménagement pour accompagner ces plantations et leur donner une chance de bien s'implanter dans leur nouveau milieu. Là-dessus la Ville a une excellente expertise et probablement la meilleure institution pour bien la conseiller: le Jardin Botanique de Montréal.

On comprendra aussi qu'un budget permanent d'entretien et de renouvellement est indispensable, afin de préserver l'esthétisme des lieux, comme on le fait normalement pour les parcs et les jardins publics.

J'en conclus que ce genre d'aménagement est indispensable pour l'image de marque de la ville. En plus de rehausser la valeur foncière du secteur, il représente selon moi un investissement judicieux, puisqu'il contribue grandement à la beauté du paysage urbain et à l'expérience positive du citoyen, comme du visiteur.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

le magazine Wallpaper a un article sur différents projets de transformation d'autoroutes et mentionne le projet Bonaventure

J'ai visité les deux à Séoul,  SeoulLo 7017 et Cheonggyecheon

https://www.wallpaper.com/gallery/architecture/motorway-green-urban-planning-innovation

Motorways and urban paths are on the fast-track to green innovation

 BY ELLEN HIMELFARB

So much 21st-century landscape architecture is designed to compensate for 20th-century sins, it might as well be an industry slogan. Some of the worst offenders? Urban motorways. The pivot to cars in the last midcentury prioritised four-wheeled transport over the two-legged kind. Whizzing motorists through town alienated people from the centre, cutting off communities from their neighbours and often from the city’s raison d’etre: its water source. Among the lessons we learned was that burying blacktop would be costly, time-sucking and dangerous (say hello to Boston’s US$24 billion Big Dig).

Today’s practice of adapting, removing and ‘greening’ ill-conceived urban motorways is practically a genre in itself. Even neighbourhoods barely affected by vehicular traffic are having a go at this trend for injecting green pathways into urban districts – the new Tide elevated park in North Greenwich, London, resembles a repurposed overpass where there was none. As New York’s super popular High Line did for redeveloped elevated railway lines, these projects have done for their cause, using any means their governments will allow...

024_skygarden_seoul_ossip.jpg
 

SeoulLo 7017 SkyGarden, Seoul 

A handful of subway lines converge beneath this disused overpass in central Seoul, so pulling it out of circulation didn’t create much congestion – unless you’re counting people. Handing over 1,000 sq m to Dutch architects MVRDV attracted pedestrians to a foreboding, traffic-clogged part of downtown. The lure? The opportunity to explore 24,000 plants – the largest variety of native species open to the Korean public. MVRDV organised the flora in ‘neighbourhoods’, or families, and planted in alphabetical order, like a botanical garden. Tea pavilions break up the 1km journey. Photography: Ossip van Duivenbode

 

 

the_bentway_looking_west_-_nic_lehoux.jp
 

The Bentway, Toronto 

Toronto lost its views to Lake Ontario when the 13-metre-high Gardiner Expressway was built in 1958, slicing off the lakeshore. Recently, public bodies on both sides of the motorway worked together to hire urban designer Ken Greenberg and landscape architects Public Work to create a mile-long park under the cover of the road.

The Bentway incorporates outdoor seating, public art, an amphitheatre and a skate park, making the journey between city and lake far less ominous. Photography: Nic Lehoux

 

 

15473-bonaventure_vue_aerienne_vers_plen

Projet Bonaventure, Montreal 

The 1960s provided Montreal with unforgettable Brutalist architecture at the expense of massive tracts of wasteland. New roadworks swept suburbanites along the Lachine Canal into downtown past decaying postindustrial blight.

Landscape architect Luu Nguyen, together with urbanists Rousseau Lefebvre, reimagined a blustery junction with a series of islands supporting native plants, loungers, fitness equipment and playgrounds. A sculpture park headlined by Catalan artist Jaume Plensa draws pedestrians from the old town into Griffintown and Little Burgundy, now deep into gentrification. Photography: Marie-Eve Boisvert, Groupe Rousseau Lefebvre

 

 

the_tide_greenwich_peninsula_damien_hirs

The Tide, London 

Despite being purpose built, the Tide winds upward nine metres to better take in artworks by Damien Hirst, Gary Hume and Antony Gormley along its one-kilometre stretch (a further 4k will be completed next year). It moves the neighbourhood’s centre of gravity away from the O2 centre and toward the Thames-side Jetty.

It’s no surprise architects Diller, Scofidio & Renfro riffed on the High Line when drafting The Tide, the new elevated walkway in North Greenwich (completed in collaboration with Neiheiser Argyros). They were, after all, co-designers of New York’s first linear park. Photography: Charles Emerson

 

 

best_mykd_chongae_3_edit.jpg

Cheonggyecheon Park, Seoul 

A serial offender in the annals of poor 20th-century planning, Seoul paved over its east-west Cheonggyecheon River, then built an elevated highway above, engineering a massive no-go zone. 

Its rescue effort rewrote the rules. In the early-Aughts the city unearthed and landscaped 3.6 miles of waterway then diverted traffic and transformed the motorway into parkland. It’s now a safe haven for wildlife and, thanks to dedicated public transport, people.

 

 

big_bqp_bq-park_images-by-big-bjarke-ing

BQP, New York 

The Brooklyn-Queens Expressway (BQE) is one of the most divisive elevated freeways devised by ‘master builder’ Robert Moses in the midcentury. Among those who have weighed in on its revamp is Bjarke Ingels of BIG, with a scheme called BQP, an acronym that emphasises ‘parkland’ rather than ‘expressway’. Ingels proposes diverting traffic to a wide boulevard alongside Brooklyn’s East River, then landscaping overtop the old and new roads. Ten acres of parkland would blanket the new riverside road, and an additional linear park would follow the route of the former expressway. Images: Big Bjarke Ingels Group

 

 

wrcofaz.jpg

i395, Miami 

Miami would be unnavigable without its expressways, which skirt Biscayne Bay and divide neighbourhoods like frontiers. Getting rid of them would throw the city into chaos, so engineers are double-deckering a heavily used stretch of Interstate 395, culminating with the multi-arch Signature Bridge. 

A new 45-acre Heritage Trail, planted with native palms and olive trees, will trace the area beneath and connect the Overtown and Downtown districts. Local designers PlusUrbia have imagined the open space with fountains, communal seating and contemporary outdoor art flanking a linear history of the city.

 

 

aerial_view_1-4.jpg

Park over GA400, Atlanta 

In the affluent neighbourhood of Buckhead, this nine-acre over-freeway park by Rogers Architects and Nelson Byrd Woltz will narrow the gap between green space and tarmac – and close the chasm between two sides of a grown neighbourhood. The project covers the sunken 400 motorway while linking public transit, bicycle paths and foot traffic with the area’s commercial hub. 

Flanking a 750-metre allée, NBW will plant canopy trees native to Georgia’s Piedmont region to reduce the heat-island effect, provide shade, capture stormwater and support wildlife.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Invité
Répondre à ce sujet…

×   Vous avez collé du contenu avec mise en forme.   Supprimer la mise en forme

  Seulement 75 émoticônes maximum sont autorisées.

×   Votre lien a été automatiquement intégré.   Afficher plutôt comme un lien

×   Votre contenu précédent a été rétabli.   Vider l’éditeur

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Countup


×
×
  • Créer...