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SAINT-HYACINTHE - The Quebec government wants to crack down on white-collar crime by imposing stiffer sentences in areas it controls while pressing Ottawa to take action on the criminal side, Premier Jean Charest said today.

 

One week after Vincent Lacroix, one of Canada’s most notorious financial fraudsters, had his original 12-year prison sentence cut to less than half by the Quebec Court of Appeal, Charest signalled change is in the works.

 

Charest said the latest case involving alleged fraudster Earl Jones is a “terrible, terrible,” tragedy for victims who had put their confidence in a man who, as it turns out, was not a regulated financial adviser.

 

Charest said the first thing that has to happen is better inform Quebecers about their financial options when they attain retirement age so people know what they’re getting into and do no fall into traps run by fraudsters.

 

But he wants to go further.

 

“The sentences are part of what needs to be done,” Charest said on his way into a meeting of the Quebec Liberal caucus this morning in Saint-Hyacinthe. “I am ready and willing to review this concept of consecutive and concurrent sentences which is a principle of common law recognzed by the courts. We can act on this penal level.

 

“But there are constitutional limitations on what we in Quebec can do at the penal level. We are in a system which allows us to go as far as two years. It’s the maximum Quebec can impose.

 

“We are ready to review this because we want the sentences to be proportional.”

 

In its decision, the court ruled that under Quebec securities law, the terms of Lacroix's sentence should have been concurrent, not consecutive. The Autorité des marchés financiers, the securities regulatory body that successfully prosecuted Lacroix on 51 Quebec Securities Act violations.

 

Lacroix was convicted of swindling 9,200 investors in his now-bankrupt Norbourg Asset Management Inc. out of $115 million over a five-year period. The judge called the case "the biggest financial scandal in Canada.

 

Other minister added this morning that Quebec is looking at a comprehensive plan to fight white collar crime with Finance Minister Raymond Bachand adding Revenue Quebec is willing to help Jones’ alleged victims who are being taxed on revenues they do not necessarily have.

 

(Courtesy of The Montreal Gazette)

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    • By mtl_yul
      Pas de train haute vitesse entre Montréal et New York
      12 octobre 2007 - 07h09
      Presse Canadienne
       
      Au moment où il lance un grand chantier de renouvellement des infrastructures, le gouvernement du Québec renonce au projet de train rapide entre Montréal et New York, un méga-projet d'au moins 4 milliards $.
       
      Cliquez pour en savoir plus : Transport ferroviaire | Chef de l'état | Jean Charest | Eliot Spitzer | Québec-New York
      Le projet, qui flotte dans l'air depuis des années, n'est plus dans les cartons du gouvernement et ne fera pas partie des échanges tenus vendredi, à New York, entre le premier ministre Jean Charest et le gouverneur de l'État de New York, Eliot Spitzer.
       
      Pourtant, en octobre 2005, à Albany, lors du dernier sommet Québec-New York, le gouverneur de l'époque, George Pataki, et le premier ministre Charest avaient clairement dit que l'idée d'un lien ferroviaire haute vitesse entre l'État de New York et le Québec était hissée au rang de «projet» à réaliser à court terme.
       
      Les deux hommes s'étaient engagés à tout mettre en oeuvre pour que le projet se réalise.
       
      Aux yeux de M. Charest, ce projet constituait un «symbole fort et puissant» des liens qui unissent les deux voisins, et un moyen de plus de réduire les émissions de gaz à effet de serre, par la promotion du transport en commun.
       
      Or, deux ans plus tard, le dossier n'a pas bougé.
       
      Dorénavant, au ministère des Transports, plus modestement, on mise plutôt sur l'amélioration des infrastructures actuelles, ont indiqué plusieurs sources gouvernementales au cours des derniers jours à La Presse Canadienne.
       
      Si ce projet était devenu réalité, les passagers auraient pu faire le trajet Montréal-New York en quatre heures à peine, au lieu de 10 actuellement.
       
      Certaines évaluations fixaient à 500 000, voire 700 000, le nombre additionnel de voyageurs intéressés à faire la navette entre les deux villes, si un tel train à haute vitesse avait vu le jour.
       
      En 2004, une étude de préfaisabilité, menée par le New York State Department of Transportation et Transports Québec, avait fixé à 4 milliards $ US le coût de réalisation du projet, uniquement pour la construction des voies ferrées sur 613 kilomètres, dont seulement 77 au Québec.
       
      Les Américains auraient donc dû assumer la plus grande partie de la facture, soit au moins 4 milliards $, sans compter les wagons et locomotives.
       
      Le train de passagers, qui aurait roulé à 240 km/h, nécessitait la construction de plusieurs ponts et tunnels dans les Adirondacks, d'où un coût élevé.
       
      Pour Québec, la facture des voies ferrées était évaluée à 110 M$.
       
      À l'époque, en 2005, le ministre fédéral des Transports, Jean Lapierre, s'était montré prêt à envisager un financement d'Ottawa pour la portion canadienne du trajet. Mais à l'automne 2006, Ottawa avait refroidi les ardeurs de Québec, alors que le ministre Lawrence Cannon jugeait que le projet n'était pas rentable.
       
      Électricité à vendre
       
      Vendredi, à New York, après avoir prononcé une allocution devant 400 gens d'affaires, le premier ministre Charest rencontrera pour la première fois le nouveau gouverneur de l'État, Eliot Spitzer.
       
      Au cours des derniers mois, M. Spitzer a rendu publiques ses priorités en matière de transport, mais le train rapide New York-Montréal n'en fait pas partie.
       
      Même si plusieurs sujets sont à l'ordre du jour de la rencontre, il est clair que la vente d'hydroélectricité au voisin du sud arrive au premier rang des priorités du Québec dans ses relations avec New York.
       
      «Nous, on peut faire de l'argent et en même temps on aide l'environnement», a résumé le ministre du Développement économique, Raymond Bachand, lors d'un entretien téléphonique jeudi.
       
      Québec plaidera aussi pour assurer la fluidité du corridor de commerce entre les deux États.
       
      Les dossiers d'environnement et de sécurité seront aussi à l'agenda, de même que la tenue souhaitée d'un quatrième sommet Québec-New York. Les trois premiers ont eu lieu en 2002, 2004 et 2005.
       
      L'État de New York est le principal partenaire commercial du Québec aux États-Unis. En 2006, la valeur totale des échanges commerciaux a atteint 10,2 milliards $.
       
      Un sommet avait été atteint en 2000, avec 14,1 milliards $ d'échanges.
    • By denpanosekai
      I figured I would start a thread dedicated to Place Alexis-Nihon, since it's undergoing significant renovations.
       
      You may think this is all cosmetic but they will be introducing significant measures to improve accessibility. Target is to open Fall 2013 fall and I was told the 8 million dollars IGA expansion is scheduled for January 2014. The food court will be completely remodeled in Summer 2014.
       

    • By IluvMTL
      How safe is your métro station?
       
      http://www.montrealgazette.com/news/Montrealers+safe+your+m%C3%A9tro+station/8972463/story.html
       
      Quiet stations tend to have more crime per capita
       

      Berri-UQÀM, in eastern downtown, recorded 12.5 million boardings in 2009. There were 20.4 crimes per 1 million boardings.
      Photograph by: Marie-France Coallier , Marie-France Coallier
       
      MONTREAL - For the first time, Montrealers can find out which métro stations see the most crimes.
       
      Turns out some least-used subway stops have the highest per capita crime rates.
       
      The Gazette has obtained station-by-station statistics after Quebec’s access-to-information commission sided with the newspaper in a three-year battle with the Montreal police department.
       
      The figures cover 2008 and 2009, as police only revealed partial information for more recent years.
       
      Between 2008 and 2009, criminality jumped at 38 of 64 stations patrolled by Montreal police. At 13 of those, the number of criminal infractions more than doubled.
       
      The network’s busiest station, Berri-UQÀM — a transfer point served by three métro lines — saw the largest number of crimes. There were 255 crimes in 2009, up from 243 the previous year.
       
      In 2009, 18 stations saw at least 10 crimes involving violence or threat of violence (“crimes against the person”), including Berri-UQÀM (59 cases), Lionel-Groulx (33), Sherbrooke (20) and Vendôme, Snowdon and Jean-Talon (17 each).
       
      For every station, The Gazette calculated the number of criminal prosecutions per 1 million passengers who entered the network there.
       
      Berri-UQÀM, in eastern downtown, recorded 12.5 million boardings in 2009. There were 20.4 crimes per 1 million boardings.
       
      But it was Georges-Vanier, in Little Burgundy southwest of downtown, that recorded the most crimes per capita.
       
      At that station — the network’s least used with only 742,000 boardings in 2009 — there were 28.3 crimes per 1 million boardings.
       
      Georges-Vanier is a reatlively desolate location, especially at night. It’s next to the Ville-Marie Expressway and no buses serve the station.
       
      Beaudry and Monk stations are other examples. Both are among the bottom five for boardings but in the Top 5 for per capita crimes.
       
      Click for an interactive map showing crimes in the métro. Reading this on a mobile device? Find the link at the end of the story.
      The figures give only an approximation of station-per-capita crime rates. The STM only maintains statistics for the number of people who pass through turnstiles at individual métro stations.
       
      That means ridership figures used in these calculations only give an idea of how busy stations are.
       
      Some stations have few people entering but a high number of passengers disembarking. In addition, transfer stations are busier than boarding figures would suggest because passengers there move from one line to another without going through turnstiles.
       
      Bylaw infractions, including graffiti and malicious damage to STM property, were also detailed in the 2008-09 statistics.
       
      In more than one-quarter of Montreal métro stations, there were at least 10 bylaw infractions in 2009, with Berri-UQÀM (378 incidents), Sherbrooke (76) and Atwater (67) having the most.
       
      The figures obtained by The Gazette cover the 64 stations on Montreal Island and Île Ste-Hélène. Laval and Longueuil stations are patrolled by their respective police forces.
       
      Every year, Montreal police publish crime statistics for the entire métro network, but the force has resisted providing more detailed data.
       
       
      After failing to convince the access commission that the data should be kept secret (see sidebar), police recently provided The Gazette with the number of crimes and bylaw infractions at every station in 2008 and 2009.
       
      But when the newspaper subsequently requested 2010, 2011 and 2012 statistics, the department did not provide comparable data.
       
      Instead, it lumped incidents such as lost objects and calls for ambulances with crimes and bylaw infractions, rendering the 2010-12 statistics almost meaningless.
       
      The Gazette is appealing the police department's decision to keep the 2010-12 crime figures under wraps.
       
      Police and the STM say Montreal has a very low subway crime rate compared with other cities. Crimes in the métro are relatively rare and the métro's overall crime rate has dropped significantly between 2008 and 2012.
       
      Montreal police started patrolling the network in 2007. Before that, STM officers were in charge of security in the métro system.
       
      The Gazette sought the station-by-station figures so it could tell readers at which station passengers are the most likely to become the victim of a crime or to witness crimes or bylaw infractions.
       
      Making the data public also allows the public to monitor progress in reducing incidents at particular stations.
       
      [email protected]
       
      Twitter: andyriga
       
      Facebook: AndyRigaMontreal
       
      © Copyright © The Montreal Gazette
    • By ScarletCoral
      Je n'ai pas trouvé de thread pour ce projet de réno.

      LaPresse parle de ce projet aujourd'hui
       
      Publié le 08 mars 2014 à 09h08 | Mis à jour à 09h09
      Conversion d'un monument historique en condos par Karsten Rump
       

      L'ordonnance de fermeture du chantier des Appartements Bishop Court, angle Bishop et De Maisonneuve, a pris effet à la fin février, mais elle vient tout juste d'être officiellement enregistrée au palais de justice de Montréal.
      PHOTO OLIVIER PONTBRIAND, LA PRESSE
       
      VINCENT LAROUCHE
      La Presse
       
      La Commission de la construction du Québec ordonne l'arrêt immédiat des travaux de conversion d'un monument historique de grande valeur au centre-ville de Montréal, après avoir constaté que l'ancien «roi des peep-shows» de la métropole tentait d'y aménager des logements en usant de procédés douteux.
       
      L'ordonnance de fermeture du chantier des Appartements Bishop Court, angle Bishop et De Maisonneuve, a pris effet à la fin février, mais elle vient tout juste d'être officiellement enregistrée au palais de justice de Montréal.
       
      Le bâtiment de style néo-Tudor, classé «monument historique» et «immeuble de valeur patrimoniale exceptionnelle» par le gouvernement du Québec, a été construit en 1904 par les architectes Saxe et Archibald. L'Université Concordia y a longtemps eu des bureaux, puis elle a vendu l'immeuble pour 3,2 millions de dollars en 2010.
       
      D'importantes rénovations ont été entreprises pour y aménager des logements de prestige. Après une série de mésaventures financières et de problèmes avec des entrepreneurs en construction qui disaient ne pas avoir été payés, le projet a atterri entre les mains de l'homme d'affaires Karsten Rumpf.
       
      Rumpf avait été baptisé «le Roi des peep-shows» par le magazine Affaires Plus au cours des années 1990, car il était le plus important propriétaire de cinémas XXX à Montréal et Hamilton. Aujourd'hui, son adresse correspond à une boîte postale de Nassau, aux Bahamas, et l'homme s'est recyclé dans la gestion d'un imposant parc immobilier. Son représentant à Montréal n'a pas répondu à nos appels hier.
       
      La Commission de la construction dit avoir inspecté le chantier des Appartements Bishop Court à plusieurs reprises. Ses inspecteurs étaient mal reçus et avaient du mal à pénétrer sur les lieux et y ont découvert des travailleurs sans cartes de compétence. Pire, les travaux n'étaient même pas supervisés par un entrepreneur accrédité en bonne et due forme, selon eux.
       
      «Ils ont aussi constaté des problèmes qui pouvaient porter atteinte à la sécurité à cause des installations électriques», raconte Simon-Pierre Pouliot, porte-parole de l'organisme.
       
      Le propriétaire devra maintenant convaincre la Commission qu'il a régularisé la situation avant de pouvoir reprendre les travaux.
    • By MDCM
      http://www.mondev.ca/condo-for-sale-montreal/Plateau-Mont-Royal/QUARTIER+ST-DENIS-+28+NEW+CONDOS+IN+THE+PLATEAU/
       
      - St-Denis and Ste-Gregoire, 3 floors.
      - 28-unit condos and lofts.
      - Ready: Fall 2015
       
       
      Yet another project by Mondev, plate plate plate, yawwwwwwwn, if these guys were to be just a tiny bit more creative, with some minimal architectural effort, something distinctive!!! They could change the face of Montréal with the amount of construction they have at the moment, but as long as it sells, they will keep that recipe. That's unfortunate.