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ENcore une fois, tiré de la Gazette de ce matin!

 

More cars for busiest train line

DAVID JOHNSTON, The Gazette

 

The Montreal area's busiest commuter-rail line will get double-decker cars thanks to $120 million in new provincial money for suburban-train infrastructure.

 

The introduction of double-decker service on the Montreal/Deux Montagnes line tops the priority list for the new three-year capital-spending plan of the Metropolitan Transit Agency.

 

The plan is to be made public in the next two weeks.

It will boost the number of double-decker cars in the MTA's 200-car fleet well above the current 22 - which are used on commuter lines to Rigaud and Blainville-St. Jérôme. The combined ridership on these new lines is barely two-thirds of the 31,000 carried daily on the Deux Montagnes line.

 

By comparison, all 415 GO trains in the metropolitan Toronto commuter-rail network have double-decker cars.

 

Renewal of the train fleet will put double-decker trains where they are needed most - on the busiest lines, and during rush-hour periods, MTA official Mélanie Nadeau said yesterday.

 

Rush-hour trains on the Deux Montagnes line run well above 100-per-cent capacity now. Crowding is a sore point with users.

 

The line carries 31,000 people a day. It runs from Central Station through St. Laurent, the West Island and Laval and into the St. Eustache-Deux Montagnes area.

 

[email protected]

 

 

 

 

© The Gazette (Montreal) 2007

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finafuckinaly.

 

Tu sais qu'il y avait déjà des wagons à deux niveaux(22) et que maintenant se chiffre va augmenter. Combien de wagons, nous ne savons toujours pas, mais à 120 millions, je suppose que c'est environs 20 wagons de plus?!

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  • 1 year later...

160 nouvelles voitures

 

Mise à jour le vendredi 21 août 2009 à 14 h 22

 

 

L'Agence métropolitaine de transport (AMT) mettra en service dès l'automne de nouvelles voitures de trains de banlieue.

 

Au total, l'AMT avait commandé 160 nouvelles voitures en acier inoxydable à deux étages avec une mezzanine pour accueillir les personnes à mobilité réduite.

 

Les voitures, construites à l'usine de Bombardier de La Pocatière, seront climatisées et équipées de sièges ergonomiques, de supports à vélos et de toilettes.

 

Avec cet achat, l'AMT remplace 60 de ses voitures actuelles, jugées trop vieilles. Elle en ajoute 100 nouvelles sur le réseau, incluant 30 sur la future ligne du Train de l'est.

 

Les premières voitures seront installées sur la ligne Mont-Saint-Hilaire. La mise en service progressive se poursuivra jusqu'en 2011 sur le réseau.

 

Au printemps 2010, certaines de ces nouvelles voitures seront intégrées à la ligne Dorion-Rigaud. D'autres seront ensuite ajoutées sur les lignes Blainville-St-Jérôme, Delson-Candiac et Deux-Montagnes.

 

Selon le PDG de l'AMT, Joël Gauthier, ces nouvelles voitures permettront d'accroître la capacité des trains de banlieue de 70 % en période de pointe sur l'ensemble du réseau. Ce qui représenterait 43 000 déplacements supplémentaires par jour.

 

Radio-Canada.ca avec Presse canadienne

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Très bonne nouvelle.

 

J'ai pris le train direction Blainville, et c'était incroyablement désuet et laid, ça te donne pas envi d'y revenir. Quoique encore fonctionnelles.

 

Le train de banlieue attire une clientèle bien différente de celle du métro, il faut voir à accomoder cela, l'AMT fait une bonne décision en achetant ces 160 wagons.

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  • 7 months later...
Commuters on the Dorion/Rigaud commuter rail line are accustomed to late trains.

 

But their brand-new double-decker train cars will arrive on time – before the end of June, as promised last fall, the Agence métropolitaine de transport said Thursday.

 

Bombardier has so far delivered 19 of the 24 new cars that will go to the line this spring but they must undergo routine testing before going into service, AMT spokesperson Martine Rouette said. When the 24 cars are in place, just under half of all the cars on the line will be new ones.

 

The new cars, which can accommodate more passengers and will replace older cars, will increase rush-hour capacity by 30 per cent. They also are more comfortable and expected to be more reliable than the aging fleet.

 

Dorion/Rigaud is the AMT’s second busiest line, used by 16,000 people daily.

 

Rouette denied a news report suggesting the AMT is delaying introducing the new cars on Dorion/Rigaud because it doesn’t have the required inspection facility or maintenance personnel.

 

A new, $7-million inspection facility in Vaudreuil-Dorion will be completed in the coming days, she said. As for maintenance, Bombardier is taking over the work from CP and CN on June 30. But Bombardier personnel will do maintenance on new cars put into service before then.

 

The AMT ordered 160 new cars from Bombardier in 2007 at a cost of $386 million.

 

So far, 30 are in service, all on the Mont St. Hilaire line.

 

The St. Jérôme/Blainville line will get new cars this summer, Delson/Candiac in the fall, Rouette said. More new cars will go to Dorion/ Rigaud later. Thirty cars are for the new Repentigny/Mascouche line, known as the Train de l’est, due in 2012.

 

Unlike the other lines, Deux Montagnes, the AMT’s busiest route, is electrified. It uses cars built in 1995.

 

2911908.jpg

 

(Courtesy of The Montreal Gazette)

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