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Pont Mercier: rénovations et reconstruction

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Pont Mercier: rénovations et reconstruction

https://www.transports.gouv.qc.ca/fr/projets-infrastructures/projets/reseau-routier/projets-routiers/CMM/pont-honore-mercier/Pages/pont-honore-mercier.aspx

Réfections majeures du pont Mercier. Pont à compétence partagée entre le fédéral et le provincial.

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le jeudi 20 décembre 2007 Radio-Canada a appris que les travaux de réfection du pont Mercier ont plus d'un an de retard sur l'échéancier en raison des négociations difficiles entre Ottawa et les entrepreneurs mohawks qui vont réaliser une partie du projet.

 

Les travaux avaient été annoncés en août 2006 par le ministre fédéral des Transports, Lawrence Cannon, qui faisait alors part d'une entente de principe entre Ottawa, Québec et Kahnawake pour la réfection de l'ouvrage.

 

Un an et demi plus tard, les travaux n'ont pas encore commencé. Les négociations entre la Société des ponts fédéraux, maître d'oeuvre du projet, et un groupe d'entrepreneurs mohawks piétinent. L'argent serait au coeur du litige.

 

Le gouvernement fédéral négocie avec le Mohawk Bridge Consortium, une nouvelle entreprise formée par les cinq entrepreneurs en acier de la réserve. Il s'agit d'entreprises concurrentes qui ont choisi de s'associer pour obtenir un meilleur prix, mais aussi en raison de l'envergure du projet.

 

Travaux majeursLes travaux consisteront essentiellement à remplacer le tablier de béton du pont, comme cela a été le cas au pont Jacques-Cartier, en 2001 et en 2002. Il s'agira aussi d'élargir le pont, ce qui suppose le renforcement de la structure d'acier.

 

Bien qu'elle tremble au passage des camions et qu'elle soit recouverte de rouille, la structure ne serait pas déficiente, selon la Société des ponts fédéraux.

 

Il s'agit cependant d'une structure isostatique. Cela veut dire que si une de ses poutres importantes flanche, il y a un risque que l'ensemble de l'ouvrage s'effondre, comme ce fut le cas cette année à Minneapolis, aux États-Unis. Ce risque est toutefois infime, selon les experts consultés.

 

Le projet de réfection devrait coûter autour de 100 millions de dollars. La facture exacte ne sera connue que lorsque les négociations actuelles seront terminées.

 

Selon le Mohawk Bridge Consortium, une entente pourrait être conclue d'ici la fin de l'année, mais cet optimisme n'est pas partagé par la Société des ponts fédéraux, qui dément catégoriquement cette information.

 

Près de 29 millions de véhicules circulent chaque année sur le pont Mercier.

SOURCE http://www.radio-canada.ca/regions/Montreal/2007/12/20/008-pont-mercier-retard-travaux_n.shtml

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Bien qu'elle tremble au passage des camions et qu'elle soit recouverte de rouille, la structure ne serait pas déficiente, selon la Société des ponts fédéraux.

 

Il s'agit cependant d'une structure isostatique. Cela veut dire que si une de ses poutres importantes flanche, il y a un risque que l'ensemble de l'ouvrage s'effondre, comme ce fut le cas cette année à Minneapolis, aux États-Unis. Ce risque est toutefois infime, selon les experts consultés.

 

Mmmmmmmmmmmh, pas très rassurant...

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Mercier Bridge facelift set

Area residents fear traffic woes No daytime lane closures, officials pledge

 

JAMES MENNIE, The Gazette

Published: 6 hours ago

 

They're calling it the biggest bridge repair project in Canada. And transport officials are pledging that the two-year, multi-million-dollar facelift about to be received by the Honoré Mercier Bridge - which links the Montreal borough of LaSalle to the Mohawk reserve at Kahnawake - will not prove to be motorists' biggest pain in the neck.

 

But a South Shore mayor whose 10,000-resident municipality is linked to Montreal by the 74-year-old span wonders whether the renovation - while clearly necessary - is really what's needed to meet the long-term interests of residents living in the region.

 

"More and more, people are using their cars to get into Montreal," said Jacques Lambert, mayor of the town of Mercier. "(The bridge renovation) is like a Band-Aid. What we need is more public transit, transit adapted to the needs of the region.

 

"In that regard I guess we're like every other (Quebec) municipality, although in our case the need is greater. Especially in Châteauguay, Mercier and down to Huntingdon. We have no (commuter train), no métro. We have (inter-city) bus lines, but they're not co-ordinated."

 

Lambert's comments preceded the unveiling today of the details of the Mercier Bridge renovation, an operation that will involve reinforcing the span's supports and replacing the deck - the foundation of the road surface that vehicles ride over.

 

Officially announced last April by Lawrence Cannon and Julie Boulet, the federal and provincial ministers of transport respectively, the Mercier renovation will effect some much-needed repairs to a 1.3-kilometre span that has become infamous for potholes, poor road conditions and traffic jams.

 

The first phase of the refit will see the steel supports reinforced and the deck replaced on elevated access ramps that go through the Kahnawake territory. That phase of the project is expected to cost $66 million, $57 million of which is being paid by Ottawa, the balance by Quebec. Work is expected to be completed by next year. The second phase of the renovation is expected to deal with the Mercier's superstructure. The refit is to be completely finished by 2011.

 

Just how much that work will disrupt the flow of traffic across the bridge, which is used more than 28 million times annually, remains to be seen and is on the agenda of today's news conference. Thus far, transport officials have stressed that detours and disruptions on the span will be kept to a minimum and that if a shutdown of lanes does become necessary, it would not happen during the day "and especially not during rush hour."

 

That said, rush-hour traffic jams will probably only get worse once drivers have to contend with work crews on the span. Any detours by commuters avoiding the Mercier would also probably create a domino effect, shifting the area's Montreal-bound traffic flow east toward the Champlain and Victoria bridges.

 

That possibility for the summer of 2008 was a reality for motorists who found themselves re-routed by the Oka crisis in the summer of 1990, when Mohawks blockaded the Mercier span.

 

Yet while that crisis created traffic problems, a partial solution was found downstream, as cars heading to Montreal from the western South Shore were routed along the seaway dike and across the ice bridge erected parallel to the Champlain.

 

[email protected]

 

http://www.canada.com/montrealgazette/news/story.html?id=153f2256-b766-48d4-927a-0a4f8a222f66

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Le lundi 16 juin 2008

Lancement des travaux de réfection du pont Mercier

 

bilde?Site=CP&Date=20080616&Category=CPACTUALITES&ArtNo=80616094&Ref=AR&Profile=6488&MaxW=700

(Archives La Presse)

 

Les travaux de réfection du pont Honoré-Mercier ont été lancés, lundi. Ils se termineront en 2011 et seront réalisés en deux phases distinctes dont la première est fixée à un coût de 66 millions $.

 

Depuis sa construction, en 1934, le tablier du pont n'avait jamais été entièrement remplacé. Ce projet permettra donc de prolonger la durée de vie du pont pour encore 75 ans en misant sur une méthode de construction éprouvée qui limitera les impacts sur la circulation par la mise en place de dalles préfabriquées.

 

Quelque 1000 emplois directs et indirects par année seront créés durant les travaux.

 

Le directeur général de la Société Les Ponts Jacques Cartier et Champlain, Glen Carlin, a précisé que les gouvernements du Canada et du Québec assurent le financement du projet. L'investissement total pour les deux phases permettra de réaliser le plus grand projet de réfection d'un pont jamais entrepris au Canada.

 

L'entente tripartite pour ce projet entre les gouvernements canadien et québécois ainsi que le Conseil mohawk de Kahnawake est aussi une première au pays.

 

Le contrat de la première phase a été accordé au Mohawk Bridge Consortium et consiste au renforcement de la structure d'acier et du remplacement complet des tabliers en béton armé des trois rampes se trouvant sur le territoire de Kahnawake.

 

Le deuxième contrat fera l'objet d'un appel d'offres l'an prochain.

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Get ready for 3-year Mercier headache

Project to rebuild bridge decking. One lane in both directions will be open at all times, but traffic delays are expected

 

115451-38941.jpg

 

JAMES MENNIE, The Gazette

Published: 7 hours ago

 

South Shore commuters have received a pledge no more than two of the four lanes of the Honoré Mercier Bridge will be closed at the same time during three years of construction on the crumbling 74-year-old span.

 

But while at least $66 million is to be spent on the first of two construction projects to rebuild the span's deck - its roadbed - federal officials overseeing the project said the prospect of widening the bridge to accommodate a dedicated bus lane was deemed too expensive.

 

"We looked at the possibility of building a lane just for buses," said Glen Carlin, general manager of the Jacques Cartier and Champlain Bridges Inc., which also administers the Mercier. "However, the costs were very high, given there are only 60 buses (crossing the span) at rush hour.

 

"To widen the bridge to accommodate a reserved lane would have cost $30 million to $35 million."

 

Carlin made his comments in response to questions from Jocelyne Bates, mayor of the South Shore municipality of Ste. Catherine, about what alternative forms of transportation area residents could use once construction on the bridge begins in April. Bates joined reporters at Châteauguay city council chambers yesterday to hear details of the Mercier renovation project.

 

Carlin detailed a construction project divided into two phases. The first, carried out by a consortium of construction firms from the Mohawk community of Kahnawake, would rebuild the decks on the bridge's southern approaches. A second phase, which has yet to be awarded to a contractor or publicly been given a price estimate, involves redecking the rest of the span, which at the moment is a quilt of concrete repair patches.

 

Carlin said while it had been necessary to shut down the Jacques Cartier at night when its deck was replaced seven years ago, the Mercier would always have one lane open in either direction during this project, and all four of its lanes would be open during rush hours.

 

To make sure traffic isn't halted once the Châteauguay approach to the bridge is closed to receive its new deck, a temporary road will be constructed allowing motorists to loop around the construction and board the bridge from a different ramp.

 

Bernard Caron, a regional director for the Quebec Transport Department, told reporters the provincially run Metropolitan Transit Agency was working on plans to ease travel across the Mercier during construction. While those plans have yet to be finalized, he said, they will probably include increasing the number of parking spaces at lots used by commuters who drive to bus terminals in the region.

 

Caron was less specific when asked how much more time motorists can expect to have added to their commute by the construction.

 

"We know the delays will not be unduly long," he said. "Right now, the time it takes to cross the Mercier can vary. But we've done everything we can to make sure any delay (because of construction) will be minimal.

 

"I know that really doesn't answer your question, but we've done every (traffic) simulation we can and we know where we're going."

 

http://www.canada.com/montrealgazette/news/story.html?id=759bc0c0-74f3-4bf4-9b97-277595dc5969

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Aucun changement significatif d'ici 2011? Quelle chance raté d’ajouter des voies.

 

Je trouve le gouvernement fédérale est pas mal « cheap » dans ce dossier.

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Il manque définitivement une voie en direction de Montréal (pour éliminer ce satané feu rouge du matin).

Le problème c'est que l'autoroute en tranchée qui va vers l'échangeur Saint-Pierre aurait aussi du être élargie et là on parle de travaux très très cher...

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Ridicule de payer tout cet argent sans ajouter du volume.

 

Quitte à ce que cette voie ajoutée soit fermée en attendant un jour l'élargissement de cette autoroute.

 

En passant l'échangeur st-pierre sera refait, ça fait part du projet de l'échangeur turcot.

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Il manque définitivement une voie en direction de Montréal (pour éliminer ce satané feu rouge du matin).

Le problème c'est que l'autoroute en tranchée qui va vers l'échangeur Saint-Pierre aurait aussi du être élargie et là on parle de travaux très très cher...

 

Il y a un volume significatif de véhicules qui empruntent la sortie Airlie. Peut-être pas le tiers du flot de la circulation, mais au moins 10%. On pourrait réaménager cette sortie pour qu'elle ait 2 voies plutôt qu'une, et favoriser le transit par le boulevard la Vérendrye jusqu'à la 15. Ce boulevard est nettement sous son seuil de congestion et ce serait une bonne artère à exploiter. Suffirait de synchroniser les @¤¢±³ de lumières!

 

Qu'est-ce que j'attends pour me lancer en politique?

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