Jump to content

An alternative proposal for pink line / Une proposition alternative pour la ligne rose


Derek
 Share

Recommended Posts

Pinned posts
  • 1 year later...

Proposed here is the implementation of the pink line as an extension to the existing Metro network, including a realignment of the blue and green lines.

The green line would use a new corridor along L'Avenue du Mont-Royal between Édouard-Montpetit and Préfontaine, and it would also use the existing blue line corridor to Snowdon.

The blue line would use a new corridor from Édouard-Montpetit to Atwater with stations at Parc du Mont-Royal and Avenue du Docteur-Penfield, and it would also use the existing green line corridor to Angrignon

The pink line would use the existing green line corridor between Atwater and Frontenac. The western terminal for the pink link would be located at Lafleur / Clément which would include a regional bus terminal for routes serving the South Shore and the West Island.

Let me know what you think!

mtl-rose.png

mtl-line-maps.png

MTL-PINK-Labels.png

MTL-W-2.png

Edited by Derek
Update to attachments
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Peux tu donner une image complète du réseau? À te comprendre, tu voudrais totalement modifier le trajet de la ligne verte aussi pour transformer certaines de ses stations actuelles en station d'une ligne jaune prolongée, et certaines en station de la future ligne rose? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Salut. C'est une idée à laquelle je pensais depuis un moment, mais je vois que la ligne rose est sérieusement envisagée, alors j'ai pensé que je devrais la faire connaître. Je ne pense pas qu'un tramway fournira une capacité suffisante pour ce couloir, je propose donc que ce soit une extension du réseau de métro. Oui, je propose que la ligne verte traverse le centre-ville, avec la ligne jaune étendue pour desservir la partie nord du centre-ville, puis de continuer à desservir la ligne verte actuelle jusqu'à Lasalle. 

J'ai proposé la fin de la ligne rose à Lafleur à Lasalle pour fournir un bon terminal à Lasalle Ouest et à la Rive-Sud (Pont Mercier). La Ligne verte desservirait l’avenue du Mont-Royal à Parc, puis à la station McGill. Je propose cet alignement car il assure de bonnes liaisons de transfert entre les différentes lignes. Je suis un anglophone de N.D.G., traduit avec l'aide de Google. J'espère que ça a fait du bon travail. Je vous remercie.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

il y a 13 minutes, Derek a dit :

Salut. C'est une idée à laquelle je pensais depuis un moment, mais je vois que la ligne rose est sérieusement envisagée, alors j'ai pensé que je devrais la faire connaître. Je ne pense pas qu'un tramway fournira une capacité suffisante pour ce couloir, je propose donc que ce soit une extension du réseau de métro. Oui, je propose que la ligne verte traverse le centre-ville, avec la ligne jaune étendue pour desservir la partie nord du centre-ville, puis de continuer à desservir la ligne verte actuelle jusqu'à Lasalle. 

J'ai proposé la fin de la ligne rose à Lafleur à Lasalle pour fournir un bon terminal à Lasalle Ouest et à la Rive-Sud (Pont Mercier). La Ligne verte desservirait l’avenue du Mont-Royal à Parc, puis à la station McGill. Je propose cet alignement car il assure de bonnes liaisons de transfert entre les différentes lignes. Je suis un anglophone de N.D.G., traduit avec l'aide de Google. J'espère que ça a fait du bon travail. Je vous remercie.

That’s cool, but the map still doesn’t add up.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, mk.ndrsn said:

That’s cool, but the map still doesn’t add up.

  • The original Green Line from Atwater to Frontenac would be converted to be the new Pink Link
  • The Yellow Line would serve both Hospitals on Pine Ave, and the northern section of MgGill Campus, and it would also serve Lasalle via the current Green Line to Angrignon. A transfer station between the proposed Yellow and Pink lines would be added in Westmount near Green Ave ("Olivier").
  • The Green Line would serve Mount Royal Avenue to Park, then head south to McGill station for a connection to the new LRT lines. A transfer station for the proposed Green and Pink lines would be added at Mount Royal and Iberville. ("Chapleau").

Let me know if this makes sense now. I've done my best to clarify what is illustrated on the map.

Link to comment
Share on other sites

il y a 45 minutes, Derek a dit :
  • The original Green Line from Atwater to Frontenac would be converted to be the new Pink Link
  • The Yellow Line would serve both Hospitals on Pine Ave, and the northern section of MgGill Campus, and it would also serve Lasalle via the current Green Line to Angrignon. A transfer station between the proposed Yellow and Pink lines would be added in Westmount near Green Ave ("Olivier").
  • The Green Line would serve Mount Royal Avenue to Park, then head south to McGill station for a connection to the new LRT lines. A transfer station for the proposed Green and Pink lines would be added at Mount Royal and Iberville. ("Chapleau").

Let me know if this makes sense now. I've done my best to clarify what is illustrated on the map.

Thanks a lot for the clarification, makes a lot more sense. Is there a reason you would retrofit so much of the existing network? Seems like a massive and questionable investment for very minimal returns. I’m also curious to how would envision the pink like without a massive reconfiguration of the legacy network?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Here is an alternative proposal for the implementation of the Pink Line:

  • Pink Line: As I suggested previously, the Pink Line would be implemented as an extension of the current Metro network. It would use the existing corridor from Atwater to Frontenac through downtown, which is currently serviced by the Green Line. The proposed western terminal for the Pink Line is located in Lasalle at the intersection of Lafleur and Clément -- an excellent hub for bus lines that serve the South Shore and the West Island.
  • Green Line: The Green Line would use a new corridor that services Le Plateau between Édouard-Montpetit and Préfontaine, and would also service the existing Blue-Line corridor from Édouard-Montpetit to Snowdon.
  • Blue Line: The Blue Line, from Édouard-Montpetit, would use a new corridor that connects to Atwater with stations at Lac-aux-Castors and l'Hôpital général de Montréal, and would also service the existing Green-Line corridor from Atwater to Angrignon.

(Traduit par google) Voici une proposition alternative pour la mise en œuvre de la ligne rose:

  • Ligne rose: Comme je l'ai suggéré précédemment, la ligne rose serait mise en œuvre en tant qu'extension du réseau de métro actuel. Elle utiliserait le couloir existant entre Atwater et Frontenac en passant par le centre-ville, actuellement desservi par la Ligne verte. Le terminal ouest proposé pour la Ligne rose est situé à Lasalle, à l'intersection de Lafleur et Clément - un excellent terminal régional pour les lignes d'autobus qui desservent la Rive-Sud et l'Ouest-de-l'Île.
  • Ligne verte: La Ligne verte utiliserait un nouveau couloir qui dessert Le Plateau entre Édouard-Montpetit et Préfontaine, et desservirait également le couloir Ligne-bleue existant d'Édouard-Montpetit à Snowdon.
  • Ligne bleue: La Ligne bleue, d'Édouard-Montpetit, utiliserait un nouveau couloir qui se connecte à Atwater avec des stations à Lac-aux-Castors et à l'Hôpital général de Montréal, et desservirait également le couloir de la Ligne verte existant d'Atwater à Angrignon.

 

 

 

mtl-line-maps.png

MTL-PINK-Labels.png

MTL-W-2.png

Edited by Derek
Update to attachment
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...