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montréal Mode de transport structurant - Lachine (Ligne rose ouest)

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Transports: Du financement pour les tramways de Québec et de l'Est de Montréal

 

ELSA ISKANDER 

 Mercredi, 26 juin 2019 09:55MISE À JOUR  Mercredi, 26 juin 2019 09:55

Une entente de principe entre Montréal et le gouvernement du Québec a été conclue pour remettre les 800 millions $ d'une enveloppe fédérale allouée à la Société de transports de Montréal au tramway de Québec, a annoncé ce matin la mairesse de Montréal, Valérie Plante.   

En contrepartie, le gouvernement donnera une somme équivalente à Montréal pour plusieurs projets de transports, dont un lien de tramway entre Lachine et le centre-ville, qui s'intégrera au projet de tramway dans l'axe de la rue Notre-Dame, dans l'Est de Montréal.   

C'est une entente «gagnante-gagnante», a soutenu la mairesse.  

Elle était accompagnée du président du Conseil du trésor, Christian Dubé, et de la la ministre déléguée aux Transports et ministre responsable de la Métropole, Chantal Rouleau, pour cette annonce sur le réseau transport en commun de la ville de Québec, faite à l'hôtel de Ville de Montréal.   

Plus de détails à venir.

https://www.journaldemontreal.com/2019/06/26/transports-du-financement-pour-les-tramways-de-quebec-et-pour-la-ligne-rose-a-montreal

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C'est le trajet de la ligne rose mais pas la ligne Rose...c'est un tramway et non un métro sous-terrain.

 

Pas un grand fan de la technologie tramway....peu rapide..  de plus, ce sera le bordel lors de la construction sur René-Lévesque.

 

LA Caq aurait dû demandé à la Caisse de regarder la technologie du Rem pour l'est de Montréal au lieu de seulement le Nord et extension vers Chambly

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25 minutes ago, crosbyshow said:

C'est le trajet de la ligne rose mais pas la ligne Rose...c'est un tramway et non un métro sous-terrain.

 

Pas un grand fan de la technologie tramway....peu rapide..  de plus, ce sera le bordel lors de la construction sur René-Lévesque.

 

LA Caq aurait dû demandé à la Caisse de regarder la technologie du Rem pour l'est de Montréal au lieu de seulement le Nord et extension vers Chambly

La ligne rose était prévue en surface sur son segment ouest.  Faut voir si une voie de tramway pourrait être mise à jour en format métro de surface (REM) dans un 2eme temps.  Pour cela il faut au minimum prévoir dès le départ des voies dédiées (pas dans la rue), sans passages à niveau, des stations qui ont de l'espace pour un éventuel quai de 80m.

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il y a 2 minutes, crosbyshow a dit :

C'est le trajet de la ligne rose mais pas la ligne Rose...c'est un tramway et non un métro sous-terrain.

 

Pas un grand fan de la technologie tramway....peu rapide..  de plus, ce sera le bordel lors de la construction sur René-Lévesque.

 

LA Caq aurait dû demandé à la Caisse de regarder la technologie du Rem pour l'est de Montréal au lieu de seulement le Nord et extension vers Chambly

CDPQ a été mandaté, déjà, par la CAQ pour étudier un mode structurant vers l'est de Montréal. Peu importe la forme technologique qu'il prendra, on comprend qu'il ira désormais jusqu'à Lachine en passant par le centre-ville.

Également, la portion de la ligne rose dans l'ouest a toujours été, depuis le début, en surface, jamais en souterrain. Le tracé vers Lachine à partir de René-Lévesque suivait l'axe du CP dans NDG, puis l'antenne Victoria dans Lachine, en surface ou aérien.

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J'espère qu'ils donneront le mandat à la CDPQi pour intégré avec le réseau de l'Est. Comme ça, ça serait réellement une ligne structurante te non pas des rabouttages de lignes lentes.

6 minutes ago, crosbyshow said:

C'est le trajet de la ligne rose mais pas la ligne Rose...c'est un tramway et non un métro sous-terrain.

 

Pas un grand fan de la technologie tramway....peu rapide..  de plus, ce sera le bordel lors de la construction sur René-Lévesque.

 

LA Caq aurait dû demandé à la Caisse de regarder la technologie du Rem pour l'est de Montréal au lieu de seulement le Nord et extension vers Chambly

La CAQ a réellement demandé à la Caisse de regarder la technologie du REM pour l'Est de Montréal, réponse en 2020.

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il y a 2 minutes, Gabmtl a dit :

CDPQ a été mandaté, déjà, par la CAQ pour étudier un mode structurant vers l'est de Montréal. Peu importe la forme technologique qu'il prendra, on comprend qu'il ira désormais jusqu'à Lachine en passant par le centre-ville.

Également, la portion de la ligne rose dans l'ouest a toujours été, depuis le début, en surface, jamais en souterrain. Le tracé vers Lachine à partir de René-Lévesque suivait l'axe du CP dans NDG, puis l'antenne Victoria dans Lachine, en surface ou aérien.

Tu as raison, mon erreur.  Ce segment était bel et bien prévu en surface

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5 minutes ago, Gabmtl said:

CDPQ a été mandaté, déjà, par la CAQ pour étudier un mode structurant vers l'est de Montréal. Peu importe la forme technologique qu'il prendra, on comprend qu'il ira désormais jusqu'à Lachine en passant par le centre-ville.

Également, la portion de la ligne rose dans l'ouest a toujours été, depuis le début, en surface, jamais en souterrain. Le tracé vers Lachine à partir de René-Lévesque suivait l'axe du CP dans NDG, puis l'antenne Victoria dans Lachine, en surface ou aérien.

On ne sait pas si le 'mode structurant de l'Est' sera la continuité de ce tramway dans l'ouest.  Ainsi on ne peut conclure du mode côté Est, e.g. metro de surface/tunnel (REM), tramway, etc.

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Ce que je déteste le plus des tramways, en plus d'être lent, c'est que c'est dehors. Un projet comme Québec m'est 0 intéressant comme usager, surtout avec le nombre de stations astronomiques. Je n'ai pas hâte de voir la vitesse commerciales de tout ça. 

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En fait, avec autant de zones en site propre, sur emprise ferroviaire, et avec des stations éloignées comme celles prévues sur la Rose dans l'ouest, on peut probablement parler de tram-train, plutôt que de tramway. 

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L’article mentionne qu’il s’agit de la continuité. La ligne rose deviendrait donc une ligne diagonale Centre-Ville-Montréal-Nord alors qu’on aurait droit à un tramway de Lachine jusqu’à l’est de l’île? Pas cinglé comme idée. J’ai hâte d’avoir plus de détails. 

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    • By SupremeMTL
      Hello all!
      Im back with another poll, this time about potential new sports teams in Montreal. 
      A little backstory, I've often been in many discussions with my friends about which sports team Montreal should push for next and our discussions always come down to 3 main points supporting a team for each of the big three leagues in North America.
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      I am curious to what you guys think is the best argument below. Please feel free to add anything that i may have forgotten. This discussion is purely hypothetical and aims at being a fun place to build on / argue against differentiating points.
      Thank you for reading! 
    • By Thevince333
      J'aime bien voir Montréal bien performer dans certains classements surtout quand on bat Toronto ! Hehe
      Voici le dernier classement des meilleurea villes universitaires selon QS. Montréal est #1 dans les Amériques et #6 au monde.
      Voici ce que dit QS sur notre belle ville:
      Montréal is multicultural, multilingual and is widely referred to as Canada’s “cultural capital”. It performs well across five of the six indicators assessed, ranking within the top 50 for all of them except affordability.
      Montréal is home to several of Canada's highest-ranking institutions, including McGill University (currently ranked 35th in the world and second in Canada) and the Université de Montréal (137th in the world, fifth in Canada). The city is also a regular contender in lists of the world’s best places to live – and it seems students agree.
      While it might no longer be number one overall in the ranking, Montréal is 12 places higher in the student rank indicator than fellow Canadian city, Toronto, and is celebrated by students for its arts and culture, as well as for its friendliness and diversity.
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      It’s also renowned for its laidback yet lively lifestyle, attractive boulevards, thriving creative industries, café culture, and eclectic range of arts venues, live performances and nightlife.
      https://www.topuniversities.com/city-rankings/2019
    • By ScarletCoral
      Dans la Gazette  :
      https://montrealgazette.com/news/local-news/montreal-hybrid-buses-outperformed-by-those-in-laval-longueuil-outaouais
      Montreal hybrid buses outperformed by those in Laval, Longueuil, Outaouais
      With the same buses and the same climate, transit agencies in Laval, Longueuil and Outaouais are able to achieve far greater fuel economy
      JASON MAGDER, MONTREAL GAZETTE
      Updated: July 31, 2019

      An STM hybrid bus makes it's way along St-Michel on Wednesday July 31, 2019. Montreal's hybrid buses are not achieving the savings that had been originally promised.
      PIERRE OBENDRAUF / MONTREAL GAZETTE
      The city’s transit agency can’t blame harsh winters or its supplier for the poor fuel economy of its hybrid buses, because other Montreal-area transit agencies save far more fuel using the same buses.
      Société de transport de Montréal documents have revealed that the agency’s diesel-electric hybrid buses don’t deliver the promised fuel savings of 30 per cent compared with conventional diesel buses. Instead, the actual savings is between 11 and 15 per cent. However, with the same buses and the same climate, transit agencies in Laval, Longueuil and the Outaouais are able to achieve far greater fuel economy.
      STM figures show that its newest Series 7 hybrid buses consume 47.5 litres to travel 100 kilometres on average for a year, compared with its most efficient diesel buses that consumed 53.5 L/100 km — an 11.2-per-cent savings.
      Figures obtained from Longueuil show its hybrid buses consume 37.8 L/ 100 km, compared with its conventional diesel buses that consume 49.1 L/100 km — a savings of 23 per cent.
      In Laval, hybrid buses consume 39.85 L/ 100 km, compared with its diesel buses that consume 52.9 L/ 100 km — a savings of about 25 per cent. Speaking for the agency, Société de transport de Laval’s Estelle Lacroix said it’s difficult to compare data from different agencies in the Montreal region, because routes and passenger numbers vary.
      However, Laval, Longueuil and Montreal all rely on hybrid buses built by St-Eustache-based Nova Bus. So, too, does the Société de transport de l’Outaouais. That agency’s standard-sized Nova Bus hybrids achieve a fuel consumption of 40.5 L/ 100 km.
      The STM has been criticized from many corners for not revealing the doubts about fuel efficiency before a historic purchase of hybrid buses last year. In June 2018, the agency ordered 830 new hybrid buses at the cost of nearly $1 billion, to be delivered over five years starting in 2020. By the time the delivery is complete, hybrids will make up about half the city’s fleet. Included in that figure are 300 additional buses Montreal Mayor Valérie Plante promised during the last election campaign to boost the agency’s overall fleet by 15 per cent.
      While the Plante administration has stood by the major purchase, the opposition in Montreal city hall has called for the order to be put on pause until the city can be sure that the technology is the best choice available.
      Lionel Perez, the interim leader of the opposition Ensemble Montréal, told the Montreal Gazette recently he’s alarmed that the STM’s experts appear to have lied to board members in order to ram through the purchase.
      “It’s very disconcerting that the STM has been hiding this information from the public, from the board and from elected officials,” Perez said. “If they fudged the numbers because of political pressure (from the Plante administration), then someone has to be accountable.”
      This week, Marvin Rotrand, an opposition councillor for Snowdon, and the former vice-chairperson of the STM, said the agency owes the public an explanation.
      “How can it be that Laval and Longueuil (get far better fuel consumption)?” Rotrand said. “We bought the buses because of their promised fuel savings; we were told the extra charge for the buses would be recuperated through fuel savings. I think the STM has to tell the public what the problem is.”
      The STM has said the low average speed of its buses, and the short distance between stops makes hybrid technology ideal for the city, because of regenerative braking technology that converts the vehicle’s kinetic energy to electric energy, essentially charging its battery. The battery also takes over for the diesel engine when the bus is idling or stopped, which is supposed to further reduce fuel consumption.
      However, several studies have cast doubt over the actual savings of hybrid buses in urban settings.
      In one, commissioned by the environmental protection department of Hong Kong, double-decker hybrid buses achieved a fuel savings of only six per cent in that city. Surprisingly, the buses scored the worst performances on routes with a lot of hills and in congestion when the average speed was low — around eight kilometres per hour. The hybrids also performed poorly when their air-conditioning units were turned on. STM documents show air conditioning reduces the efficiency of its hybrid engines by 15 per cent.
      “They saw that in real conditions in Hong Kong, it doesn’t make sense, cost-wise at least, because the cost of the buses is about 40 per cent higher, and they would not be able to make that up with fuel consumption benefits,” said Leonidas Ntziachristos, an associate professor in mechanical engineering at the Aristotle University of Thessaloniki in Greece. He explained that because they have smaller diesel engines, hybrids generally need more fuel to achieve the same power as conventional buses.
      “Because they accelerate much faster, the hybrid buses consume more fuel than the conventional ones,” he said.
      Nigel Clark, a professor of mechanical and aerospace engineering at West Virginia University, who has studied hybrid bus technology, said the battery life appears to be their main disadvantage. He said batteries on hybrids tend to be replaced more often than on conventional diesel buses and at a very high cost that can wipe out any cost savings from fuel economy.
      A 2015 STM report obtained by the Montreal Gazette through an access-to-information request recommends hybrid buses be configured to limit the number of times electric batteries take over for the diesel engines. The recommendation is for the engines to be automatically shut off only when the onboard electric batteries are charged at 100 per cent, when the bus is stationary, and when its doors are open.
       
      Entrevue avec Marvin Rotrand à ce sujet ce matin à Radio-Canada
      Autobus hybrides de la STM économies en-deçà des objectifs : Le point de M Rotrand https://ici.radio-canada.ca/premiere/emissions/matinale-ete/episodes/439477/audio-fil-du-jeudi-1-aout-2019/32
       
    • By SupremeMTL
      Hello everyone, 
      I have posted a poll just to get the general sense on what fellow Montrealers think is the greatest issue plaguing the city that should be addressed in the coming decade. 
      I would like to know your opinions, and i think that this would be a fun hypothetical discussion as there are no guarantees the city will do anything to address any of the issues mentioned in the poll. 
      If i have missed any issues you felt were important or needed to be in the poll please feel free to talk about them below. 
      Enjoy!