Jump to content

Possible New Passenger Terminal at YHU


thenoflyzone
 Share

Recommended Posts

The Quebec government will invest 800K to study the construction of a passenger terminal at YHU.

http://www.tvanouvelles.ca/2018/03/06/nouvelle-etape-de-franchie-dans-le-projet-daerogare-a-st-hubert

This being said, once the REM is built, YUL-Downtown will take around 25 minutes (18 minutes, via express service). YHU will need proper road access/public transit, to cut down on travel time to downtown, if it wants to emulate YTZ and attract some big name regional carriers (AC, PD) from YUL.

There are potential benefits though, even if travel time to downtown is not much faster than YUL. For one, landing fees will be considerably cheaper at YHU, and they will have no gate hold issues, like there currently is at YUL during peak times. The domestic jetty isn't getting any bigger, and yet airlines keep adding flights.

Edited by thenoflyzone
Link to comment
Share on other sites

An extension of the yellow line ending at the airport has been proposed by politicians, leaders and transit groups for decades. It's unlikely to happen soon, but what could happen is the reserved bus lanes on Roland-Therrien could be upgraded to a BRT system (as was planned, long ago). Ideally, the boulevard would need to cut through to chemin de la Savane though, which has proven challenging in the past (an attempt at doing this a few years ago was cancelled due to land acquisition issues if I recall correctly).

As for the proposal itself, I have mixed feelings. I see long term opportunities, but also significant drawbacks.

Link to comment
Share on other sites

Aller à YUH en train de banlieue, en voiture, ou en hypothétique futur métro prendrait plus de temps que d'aller à YUL en REM à partir du centre-ville. Je ne vois pas l'avantage.

Link to comment
Share on other sites

S'il y avait un marché pour le transport régionaux, peux être. YUL ne fournirais peux être pas vu que ça prend pas mal le même temps de piste pour un Q400 ou un 737. 

mais ça coute aussi cher se rendre à Rouyn-Noranda qu'à Calgary, si ce n'est pas plus...

Les vols régionaux sont dans un mode, pas de demande car trop cher/Trop cher car pas de demande...

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Megafolie said:

Aller à YUH en train de banlieue, en voiture, ou en hypothétique futur métro prendrait plus de temps que d'aller à YUL en REM à partir du centre-ville. Je ne vois pas l'avantage.

T'as quand même un bassin d'environ un million de personnes pour qui YHU est plus rapide que YUL en voiture

Link to comment
Share on other sites

il y a 11 minutes, nephersir7 a dit :

T'as quand même un bassin d'environ un million de personnes pour qui YHU est plus rapide que YUL en voiture

Tout-à-fait vrai. PASCAN a déjà son terminal à l'aéroport pour le transport régional depuis des lunes et est déjà pas mal utilisé.

Cependant, j'ai hâte de voir la réaction de PASCAN suite aux recommandations du bureau de projet. Je doute qu'ils ouvrent la voie à un agrandissement de l'aérogare existante pour accommoder la concurrence (si jamais on allais dans cette direction avec des ententes)... et si on y allait avec une nouvelle aérogare, est-ce qu'on laisse PASCAN opérer dans sa propre aérogare? Ce sera intéressant de suivre le dossier.

Link to comment
Share on other sites

il y a une heure, nephersir7 a dit :

T'as quand même un bassin d'environ un million de personnes pour qui YHU est plus rapide que YUL en voiture

Je dirais même 2M, la Montérégie, le Centre-du-Québec et l'Estrie. En plus, l'aéroport de Saint-Hubert est situé à moins de 7km de la A-10, une phase futur du REM pourrait relier le terminal au réseau.

Link to comment
Share on other sites

FWIW; Vers 1990, Michel Leblanc (Intair) avait tenté d'utiliser St-Hubert via quelques ATR-42. (Je crois que Pascan utilise maintenant l'ex aérogare d'Intair).

Quelques mois mois plus tard, la desserte de St-Hubert cessa. Il avait alors declaré: "I guess St-Hubert is more well known for chicken than as a Montreal area airport" :D

Petite histoire d'Intair: https://en.wikipedia.org/wiki/Intair

 

Edited by YUL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...
adblock_message_value
adblock_accept_btn_value