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REM (ligne A) - Discussion générale


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il y a 8 minutes, ostione a dit :

It wont get cars off the road.

What it will do is increase the value of the land because transit time has been reduced. This will encourage development. The development will most likely be very low density or car centric medium density (as is always the case with suburbs).
This means that the cars taken off the road will be replaced within a few years (probably around three years if we follow most induced demand traffic models). Also, the people that do decide to commute by REM will be using cars for every other trip (going to the grocery etc) because of the low density land use.

This will ultimately add more cars to the road. 

There is no alternate end game than worsening GHG emissions.
 

Someone who is taking a metro isnt taking his/her car at the same time.  When people are in the metro, their car either sits at home or in a parking lot and isn't emitting gasses while it would if its owner were using it instead of being in the metro.

People who leave their car to take the metro aren't being replaced by another car, meaning that if they did use their car, the other motorists would be added to the total anyway.  

People will still be using their car to do their grocery but with a metro they might not be using it to go to work, which is already quite an improvement.  Ideally, households could be able to manage with just one car instead of two of three if the option of a metro exists.

Let be clear: suburbs will keep growing as long as population is growing, and they most likely be growing faster then the central city.  At least with a metro, we could add some density in the suburbs and an option for people to go to Montréal.  If the specific transit suburb/downtown (or other locations in Montréal) can be done in a metro, the main part of the job is done.  Going to Costco (which cannot really work in public transit anyway) or the the theater in a car (especially if is it an electric car) isn't that much of a deal compared to going from Mirabel to Montréal and back everyday.

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il y a une heure, helios_the_powerful a dit :

Les demandes de Mirabel ne concernent pas cet axe, mais plutôt l'emprise ferroviaire existante en continuation de la ligne Deux-Montagnes vers Lachute. Ça permettrait des arrêts à St-Augustin et Ste-Scholastique, mais pas plus. Il y a un certain potentiel dans ces quartiers-là pour du transport en commun, surtout à voir le développement à St-Augustin, mais certainement pas pour un métro. Une branche du train de banlieue à partir de Ste-Thérèse serait probablement plus appropriée mais si on tient à utiliser cette emprise pour un train, une voie simple avec un DMU comme le train de Charlevoix devrait être amplement suffisant.

Ouais, en fait les plans pour le réseau de train EXO était d'augmenter les fréquences de train, c'qui fait ben du sens. Pour le moment c'est remis à quand les effets de la pandémie se seront atténués.

Peu importe, y'a beaucoup d'autres priorités, mais j'ai juste hâte qu'on ait des vrais réseaux interurbains en périphérie de Montréal. Les déplacements de banlieue en banlieue, ça existe aussi.

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https://www.newswire.ca/fr/news-releases/invitation-aux-medias-conference-de-presse-portant-sur-le-plan-de-decongestion-de-la-region-de-montreal-837728338.html

 

MONTRÉAL, le 1er sept. 2020 /CNW Telbec/ - Les représentantes et représentants des médias sont conviés à une conférence de presse au cours de laquelle la ministre déléguée aux Transports et ministre responsable de la Métropole et de la région de Montréal, Mme Chantal Rouleau, et le ministre des Transports et ministre responsable de la région de l'Estrie, M. François Bonnardel, feront une annonce en lien avec le plan de décongestion de la région de Montréal.

Consignes pour participer à l'événement
Les journalistes qui souhaitent participer à l'événement doivent s'inscrire au préalable, en écrivant à : maxime.guay@transports.gouv.qc.ca. Seuls ceux qui auront reçu une confirmation de leur inscription pourront assister à la conférence de presse.

De plus, veuillez prendre note qu'un seul représentant par média sera admis sur place.
Deux caméras pour l'ensemble des médias seront autorisées (camera pool) ainsi que deux photographes.

Prenez note qu'une grande importance sera accordée au respect des règles de distanciation physique et des autres mesures d'hygiène. Par ailleurs, le port d'un couvre-visage ou d'un masque sera obligatoire pour toute la durée de l'événement.

Cet événement aura lieu : 

DATE :

2 septembre 2020

HEURE :

9 h 30

LIEU :

Université de Sherbrooke - Campus de Longueuil

Salle La Jonction (3630-3635) 

150, place Charles-Le Moyne

Longueuil (Québec) J4K 0A8



Conférence de presse demain matin, à Longueuil. Ça risque donc probablement de porter sur la rive-sud, mais compte tenu des leaks des dernières semaines, ce sera peut-être plus large. À noter sur le ministre responsable de la Montérégie, M. Jolin-Barrette, n'y sera pas. 

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il y a 21 minutes, Marc90 a dit :

https://www.newswire.ca/fr/news-releases/invitation-aux-medias-conference-de-presse-portant-sur-le-plan-de-decongestion-de-la-region-de-montreal-837728338.html

 

MONTRÉAL, le 1er sept. 2020 /CNW Telbec/ - Les représentantes et représentants des médias sont conviés à une conférence de presse au cours de laquelle la ministre déléguée aux Transports et ministre responsable de la Métropole et de la région de Montréal, Mme Chantal Rouleau, et le ministre des Transports et ministre responsable de la région de l'Estrie, M. François Bonnardel, feront une annonce en lien avec le plan de décongestion de la région de Montréal.

Consignes pour participer à l'événement
Les journalistes qui souhaitent participer à l'événement doivent s'inscrire au préalable, en écrivant à : maxime.guay@transports.gouv.qc.ca. Seuls ceux qui auront reçu une confirmation de leur inscription pourront assister à la conférence de presse.

De plus, veuillez prendre note qu'un seul représentant par média sera admis sur place.
Deux caméras pour l'ensemble des médias seront autorisées (camera pool) ainsi que deux photographes.

Prenez note qu'une grande importance sera accordée au respect des règles de distanciation physique et des autres mesures d'hygiène. Par ailleurs, le port d'un couvre-visage ou d'un masque sera obligatoire pour toute la durée de l'événement.

Cet événement aura lieu : 

DATE :

2 septembre 2020

HEURE :

9 h 30

LIEU :

Université de Sherbrooke - Campus de Longueuil

Salle La Jonction (3630-3635) 

150, place Charles-Le Moyne

Longueuil (Québec) J4K 0A8



Conférence de presse demain matin, à Longueuil. Ça risque donc probablement de porter sur la rive-sud, mais compte tenu des leaks des dernières semaines, ce sera peut-être plus large. À noter sur le ministre responsable de la Montérégie, M. Jolin-Barrette, n'y sera pas. 

Je l'ai mis dans le thread sur le tramway à Longueuil il y a 2h. Comme la mairesse de Mtl ne sera pas là, ni un représentant de CDPQ, je me suis dit que ça serait assez soft.

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Il y a 1 heure, erpj a dit :

Ca sent l'annonce d'une étude sur la prolongation du metro a Longueuil... yawn..

C'est déjà fait, ça. Ils ont fusionné les bureaux de projet du tramway sur Taschereau et du prolongement de la ligne 04. 

Résultats attendus pour 2022. 

Journal Métro Ligne jaune et tramway sur Taschereau, le sort connu en 2022

https://journalmetro.com/actualites/montreal/2400140/rive-sud-tramway-ligne-jaune-2022/

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5 hours ago, ToxiK said:

Someone who is taking a metro isnt taking his/her car at the same time.  When people are in the metro, their car either sits at home or in a parking lot and isn't emitting gasses while it would if its owner were using it instead of being in the metro.

People who leave their car to take the metro aren't being replaced by another car, meaning that if they did use their car, the other motorists would be added to the total anyway.  

People will still be using their car to do their grocery but with a metro they might not be using it to go to work, which is already quite an improvement.  Ideally, households could be able to manage with just one car instead of two of three if the option of a metro exists.

Let be clear: suburbs will keep growing as long as population is growing, and they most likely be growing faster then the central city.  At least with a metro, we could add some density in the suburbs and an option for people to go to Montréal.  If the specific transit suburb/downtown (or other locations in Montréal) can be done in a metro, the main part of the job is done.  Going to Costco (which cannot really work in public transit anyway) or the the theater in a car (especially if is it an electric car) isn't that much of a deal compared to going from Mirabel to Montréal and back everyday.

All it’ll take to convince me is to show me how building a metro line 60+ km from downtown across 15+ km of farmland to a sparsely-populated exurb is better than putting a train station on an existing train line and running feeder buses to and from the station along the highway to the industrial pole. “Build it and they will come” is a terrible way to develop rapid transit if it encourages sprawl rather than adresses an existing population’s needs. 105 people/km² simply does not make sense for developing new rapid transit. 

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Il y a 1 heure, SameGuy a dit :

All it’ll take to convince me is to show me how building a metro line 60+ km from downtown across 15+ km of farmland to a sparsely-populated exurb is better than putting a train station on an existing train line and running feeder buses to and from the station along the highway to the industrial pole. “Build it and they will come” is a terrible way to develop rapid transit if it encourages sprawl rather than adresses an existing population’s needs. 105 people/km² simply does not make sense for developing new rapid transit. 

I am not saying t is better, I am just saying that I don't discard it from the start.  If a new metro in the suburbs can reduce the number of cars getting in Montréal and help densify a suburb and be done at relatively low cost for geographical or logistical reasons, then I am ready to listen.

The goal is to reduce the number of cars coming to Montréal, it might be easier to do that by adding mass transit where people don't have an alternative.  It would be easier to convince people who want to use public transit but can't because of lack of options by giving them an option then try to convince people who already have options but still chose to use their car.

Maybe suburban rail is the solution, but does it offer enough flexibility and frequancy to convince users to get on board?  It needs to be studied before we say yes or no (and we are good to do studies in Québec...).

 

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