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Raccordement du boulevard Cavendish


jesseps

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Il y a 4 heures, eastender85 a dit :

Première étape franchie pour le raccordement du boulevard Cavendish

(extrait du texte complet cité)

D'autres projets plus considérables sont conçus, évalués, approuvés, en mode construction et finalement livrés en bien moins de temps.  Ce projet (Cavendish) dont "les travaux devraient débuter en 2027" est un exemple extrême du contraire.   Se rappelant des annonces passées, il m'est impossible de ne pas prendre cette annonce avec un grain de sel, pour ne pas dire une déception.

 

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Le 2022-02-27 à 11:52, Né entre les rapides a dit :

(extrait du texte complet cité)

D'autres projets plus considérables sont conçus, évalués, approuvés, en mode construction et finalement livrés en bien moins de temps.  Ce projet (Cavendish) dont "les travaux devraient débuter en 2027" est un exemple extrême du contraire.   Se rappelant des annonces passées, il m'est impossible de ne pas prendre cette annonce avec un grain de sel, pour ne pas dire une déception.

 

Toute cette histoire devient une blague. Non seulement le début des travaux prévu pour 2027 est ridicule mais on peut déjà parier que la date sera éventuellement rapporté à plus tard et cela à multiple occasions. Je ne comprends tout simplement pas pourquoi les élus et conseillers du coin ne se font pas entendre davantage à ce sujet. 

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il y a 38 minutes, steve_36 a dit :

Je ne comprends tout simplement pas pourquoi les élus et conseillers du coin ne se font pas entendre davantage à ce sujet. 

Pour commencer, je remarque que les enjeux liés au raccordement des deux segments du boulevard Cavendish ne concernent pas uniquement les citoyens et les entreprises des villes et des arrondissements situés sur le parcours du raccordement.  C'est vraiment l'affaire de beaucoup de monde, principalement dans le centre-ouest et l'ouest de l'Île de Montréal.

En ce qui a trait  spécifiquement aux élus et conseillers "du coin", ils doivent tenir compte des préférences de leurs propres commettants; or parmi ceux-ci, il s'en trouve toujours qui s'opposent au projet de raccordement, même si d'autres l'appuient.  Je pense que les oppositions et les appuis sont largement motivés par les effets attendus d'un raccordement; ceux qui s'y opposent ont peu ou pas d'intérêt envers des déplacements facilités vers le nord et l'ouest; ce qui les préoccupe avant tout, c'est l'accroissement de la circulation dans leurs quartiers.  A l'opposé, ceux qui habitent CSL et NDG et qui travaillent dans l'arrondissement Saint-Laurent ou le West Island sont présentement obligés de subir des temps de déplacement exagérés qui seraient considérablement réduits grâce au raccordement.  C'est aussi le cas pour les résidents du nord et de l'ouest qui ont affaire dans NDG (surtout).  L'arbitrage des intérêts divergents revient à l'Agglomération de Montréal, où la Ville de Montréal proprement dite est prépondérante.  

Les dernières "solutions proposées" ne consistent plus en un raccordement pur et simple des deux segments.  Il s'agirait d'abord de créer un lien routier (bon aussi pour le TEC de surface) entre le nord-ouest et le secteur de la rue de la Savane/avenue Royalmount  contournant l'échangeur Décarie et sa congestion récurrente;  le segment sud de Cavendish serait indirectement raccordé au nouvel axe, au moyen d'un autre ouvrage. 

Je pense que c'était et que ça demeure une bonne idée.  Si l'échéance de réalisation est repoussée une fois de plus, c'est probablement parce que la Ville de Montréal ne l'inclut pas dans ses priorités (ou même que l'administration actuelle y est tout simplement défavorable, sans le dire ouvertement).  J'ignore si le Gouvernement du Québec partage cet avis, mais on ne l'a pas entendu sur ce sujet.  En tout cas, je vous suggère de ne pas mettre tout le blâme sur les "élus et conseillers du coin".

p.s. 

1) Je me suis depuis longtemps demandé si cette controverse aurait été aussi forte, si les deux tronçons distincts avaient porté des noms différents.  Le spectre d'un axe routier fortement sollicité traversant CSL et NDG  ne serait peut-être pas apparu.  On aurait pu simplement  parler d'un lien routier contournant l'échangeur Décarie par le "sud-ouest", et séparément d'une liaison du segment sud de Cavendish avec cet autre lien. 

2) Décidemment, le mot "Cavendish" fait peur;  ainsi, à l'autre bout du monde, à la hauteur du boulevard Henri-Bourassa, le boulevard Cavendish rejoint le boulevard Toupin, mais les mouvements nord-sud et sud-nord sont interdits!  Quand il n'y a pas d'obstacles (cours d'eau ou voie ferrée), on en crée un.  Imaginez si Ville Mont-Royal avait fait la même chose avec l'avenue Rockland  -- comptons-nous chanceux qu'elle a été plus raisonnable, se contentant d'imposer une limite de vitesse.  Idem pour Westmount sur The Boulevard. 

  

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  • 3 semaines plus tard...

2032 -- maybe

Un raccordement où la voiture ne sera pas reine

Quote

La publication de cet avis de projet lance officiellement la procédure d’évaluations environnementales du projet. Selon l’échéancier présenté, l’étude d’impact sera déposée en 2023. Le Bureau d’audiences publiques sur l’environnement mènera une consultation sur le projet à la fin de 2023 ou au début de 2024. La construction doit débuter seulement en 2027, et les travaux dureront au moins cinq ans.

 

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Dans sa plus récente version (visible sur la carte montrée par @denpanosekaile 21 mars), ce projet en rassemble plus d'un, qui sont distincts par les secteurs et les obstacles traversés, par les nouvelles liaisons directes qu'ils permettent, ainsi que par leurs coûts respectifs.  Pour ces raisons, je pense qu'ils pourraient être examinés puis mis en chantier à des dates/années différentes, autrement dit, il ne serait pas nécessaire d'attendre les conclusions se rapportant à tous les segments avant de commencer ceux qui posent le moins de problèmes et qui sont probablement les plus utiles/importants.  Spécifiquement, en ordre décroissant:

1) Liaison entre le segment nord de Cavendish et l'avenue Royalmount prolongée jusqu'à ce point.

2) Liaison entre le point susmentionné et la rue Paré et les terrains de l'ancien hippodrome.

3) Liaison entre le même point et le segment sud de Cavendish à la hauteur du chemin Wallenberg à CSL.

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il y a 15 minutes, mtlurb a dit :

Tout le monde trouve ça normal que le boulevard de 3 voies devienne une seule avec ce "prolongement"???

"Normal" non, si on parle honnêtement d'un prolongement, car ce n'en serait pas un, mais simplement une liaison de faible capacité entre deux boulevards qui se trouvent par hasard * à porter le même nom.   Une question: est-ce que le résultat (mitigé) en vaudra le coût (élevé) ?  

* À vrai dire, on a donné au second (nord, dans Saint-Laurent) le même nom que le premier (sud, dans NDG et CSL) parce que les deux se situaient dans le même axe, et qu'il apparaissait logique qu'un jour ils seraient reliés pour constituer un axe routier majeur nord-sud à l'ouest de Décarie.  

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  • 7 mois plus tard...

Une chance que le tronçon est seulement 1.25km.  This administration is a joke. 

https://montrealgazette.com/news/local-news/cavendish-extension-plan-unravelling-critics-say

News 

 

Local News

Long-discussed Cavendish extension plan unravelling, critics say 

Montreal's administration allowed a reserve on land to lapse, likely increasing the project's cost, and the final route is not yet set. 

Author of the article:

Linda Gyulai  •  Montreal Gazette

Publishing date:

Nov 03, 2022  •  21 minutes ago  •  6 minute read  •   Join the conversation 

In 2020, the administration of Mayor Valérie Plante abandoned a reserve on land to be expropriated for the Cavendish Blvd. extension. And now, the real estate company Olymbec has received regulatory approval from Town of Mount Royal to erect an industrial building on the site. PHOTO BY DAVE SIDAWAY /Montreal Gazette

Article content

The City of Montreal’s decision two years ago to nix the acquisition of a piece of land where the Cavendish Blvd. extension has long been projected is about to prove a costly mistake, critics say.

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Montrealers come out of hibernation to bask in the spring…

 

City council and the island agglomeration council voted last week on a motion by Mayor Valérie Plante’s administration to place a two-year reserve on the same vacant parcel belonging to the real estate company Olymbec along Dalton Rd. in Town of Mount Royal, an initial step toward expropriation.

Montreal Gazette Headline News

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The problem is that in 2020, the Plante administration abandoned a reserve that the previous administration of Denis Coderre had put on the property. And in the two years since that reserve lapsed, Olymbec has designed an industrial campus project for the site and already received regulatory approval from T.M.R. to erect an industrial building on the same spot. In fact, the company says it’s just waiting on T.M.R. to issue the construction permit.

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“They let the reserve lapse and now we have new obstacles,” said Côte St-Luc city councillor Dida Berku, whose suburb endorses the Cavendish extension to help ease congestion in the west end of Montreal. All municipalities on the island will pay for the extension as members of the Montreal-controlled agglomeration council.

Under Quebec law, a municipality can place a two-year reserve on property it wishes to acquire for a public purpose, such as building a road. The reserve, which can be renewed once to extend it by two years without interruption, effectively freezes any development on the property. The municipality has until the expiry of the reserve to acquire the property.

Berku said she now expects the cost to expropriate the land for Cavendish to increase exponentially because Olymbec can claim damages since it now has a project. And that raises the spectre of another delay for the plan to build a 1.25-kilometre connection between the two ends of Cavendish that are cut off by the CN and CP railway tracks, she said. The Cavendish extension has been discussed for over 50 years.

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End of the road: Northbound Cavendish Blvd. comes to a sudden stop in Côte-St-Luc. Talks of an extension date back more than 50 years. PHOTO BY PIERRE OBENDRAUF/Montreal Gazette

Architect Robert Libman, a registered lobbyist for Olymbec who has worked on the company’s plans for an industrial campus along Dalton, said in an interview this week that the new notice of reserve is in the hands of Olymbec’s lawyers because the company is contesting it. Asked how it will affect the cost of expropriation, Libman answered: “It could become a litigious file.”

During the period that the first reserve was in place between 2016 and 2020, Olymbec and the city negotiated on compensation for the eventual acquisition of the land, he said. But in 2020, “all of a sudden, the city sent an email to Olymbec saying they’ve decided not to go ahead with the acquisition or the expropriation of these parcels of land,” Libman said.

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“That’s the thing that’s very frustrating for Olymbec … that all of a sudden as they were very close to concluding a deal for the land, they were sent an email saying the city has dropped its plans to acquire the land.”

Libman, a former mayor of Côte-St-Luc, contends a Montreal civil servant told Olymbec in 2020 that the acquisition was scrapped because the Plante administration had abandoned the Cavendish extension.

“The city notified Olymbec that they’re no longer interested in going after the Cavendish extension,” he said. “They want to favour public transit. And extending Cavendish, creating more fluidity, would go against the grain in terms of their objective of public transit.”

However, the Plante administration says it has used the time to transform what was a “highway project” for Cavendish into an “exemplary urban boulevard” that will include greenery, public transit, bike paths and walking paths.

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“We took a step back and took the time to adequately look at what was the best,” Sophie Mauzerolle, the city executive committee member responsible for transportation and mobility, told the agglomeration council last week.

Olymbec’s property straddles Montreal’s St-Laurent borough and T.M.R. at Dalton, right where the northern portion of Cavendish ends. The company initially planned to build two industrial buildings on parts of the land that weren’t affected by the reserve, Libman said. However, “once the city informed them that they weren’t going ahead with the expropriation anymore, it created the possibility of building this campus,” he said. The company decided to reconfigure its project and add a third building. The site of the projected third building is where Montreal abandoned the first reserve and has just placed the new reserve, he said.

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Olymbec had already received authorization from St-Laurent for one of the two buildings in its original plan, Libman added. But since the company revised it and added the third building, the borough’s urban planning department has “kept saying they want to see what’s happening with Cavendish” before looking at Olymbec’s project, he said. That’s another “potentially litigious matter,” Libman said, adding it’s “something that our lawyers feel is an unjust trampling of Olymbec’s property rights.”

The two proposed St-Laurent buildings don’t affect the presumed corridor of the Cavendish extension and their proposed usage conforms to existing zoning regulations, he said.

Côte St-Luc city councillor Dida Berku says Montreal should commission studies as soon as possible to determine the optimal route for the Cavendish extension. “We don’t want to wake up two years from now and say, ‘Oh, we didn’t know it was going to be so expensive,'” she says. PHOTO BY DAVE SIDAWAY /Montreal Gazette

Meanwhile, Berku said she was surprised to learn last week that Montreal hasn’t yet determined the route for the Cavendish extension, even though the city deposited the project with Quebec’s Bureau d’audiences publiques sur l’environnement (BAPE) earlier this year. The BAPE’s environmental impact assessment process is at the beginning stages.

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It has long been expected the Cavendish extension will include a branch to Royalmount Ave., and it has long been presumed that it will connect from Royalmount to the northern part of Cavendish via Dalton since Dalton is the closest street to Royalmount, Berku said. But that doesn’t mean it’s the most economical option, she added, noting that Dalton would have to be rebuilt to accommodate the extra traffic. And now that expropriation of the Olymbec land might become more costly, Montreal should perhaps avoid Dalton altogether, she said.

Berku said Montreal should commission studies as soon as possible to determine the optimal route.

“We don’t want to wake up two years from now and say, ‘Oh, we didn’t know it was going to be so expensive so we might as well take an alternative route’,” she said.

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Berku’s concerns are echoed by St-Laurent borough mayor Alan DeSousa, a member of opposition Ensemble Montréal party.

“I think the administration has an obligation to provide clarity with regard to what the route is and with regard to the different expropriations that are necessary to complete the route,” he said.

“If those expropriations are expensive, then we clearly need to do our homework to make sure whether an alternative route is (needed).”

Mauzerolle confirmed at the agglomeration council meeting that “the exact configuration” of the Cavendish extension “remains to be determined.” The proposal at the BAPE is “an intention of development.” Mauzerolle added that studies to determine the Cavendish route will be carried out later.

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The Cavendish project must go through the BAPE before the final route is decided, Marikym Gaudreault, a spokesperson for the Plante administration, wrote to the Montreal Gazette. “We’re following the normal process.”

The Cavendish extension is necessary to the Plante administration’s plans to build the city’s first car-free, carbon-neutral “eco-neighbourhood” on the adjacent Blue Bonnets-Hippodrome site near Namur métro station. The Quebec government included a contractual obligation for Montreal to complete the Cavendish extension when it ceded the Hippodrome site to the city in 2017.

Municipal documents tabled in council in February pegged the start of construction of the Cavendish extension as 2027.

 

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