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Échangeur Turcot


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http://journalmetro.com/local/sud-ouest/actualites/1289942/le-dossier-de-la-dalle-parc-turcot-avance/

3/12/2017 Mise à jour    : 13 décembre 2017 | 17:55 


Le dossier de la dalle-parc Turcot avance

 Par Justine Gravel

dalle-parc.jpg?w=618&h=408&crop=1
La dalle-parc dans les plans originaux de 2010, avant de disparaître du portrait en 2012. Les raisons de cette disparation demeurent nébuleuses après 5 ans.

 

Exclue des plans initiaux au printemps, la dalle-parc Turcot est récemment revenue sur la table du ministère des Transports (MTQ) depuis l’arrivée du nouveau ministre André Fortin. Ce dernier souhaite travailler de concert avec la mairesse Valérie Plante et consulter la population afin de mener à terme ce projet de longue haleine. Un plan de concertation sera statué au retour des Fêtes avec la Ville de Montréal.

«Dans un premier temps, nous allons devoir établir comment et qui sera consulté. C’est une activité qui sera faite en janvier avec le MTQ», a mentionné la chargée de projet à la Ville de Montréal, Marie-Sophie Couture, lors de la rencontre du comité bon voisinage Turcot du Sud-Ouest, mardi soir.

Un comité est déjà mis sur pied à cette fin, mais cette réponse laisse sur sa faim la fondatrice du collectif Sauvons la falaise et l’une des principales militantes pour la réalisation de la dalle-parc, Lisa Mintz.

«J’aurais aimé avoir des réponses plus précises. C’est un projet qui est en branle depuis vraiment longtemps. Si les choses n’avancent pas maintenant, j’ai peur que ça ne se fasse pas», explique-t-elle.

Elle craint que les élections provinciales de cet automne retardent de beaucoup ce projet de lien vert qui permettrait aux cyclistes et piétons de se déplacer aisément entre les quartiers Côte-des-Neiges-Notre-Dame-de-Grâce et le Sud-Ouest en passant par-dessus le futur échangeur.

Le scénario idéal selon Mme Mintz serait de tenir les consultations publiques au mois de janvier et d’obtenir les résultats ce même mois afin qu’un plan et un échéancier figurent dans le budget provincial de mars.

«Nous voulons aussi que la consultation porte uniquement sur le sujet de la dalle-parc et non sur l’ensemble de la cour Turcot [le territoire autour de l’échangeur] pour accélérer le processus», précise Mme Mintz.

Assemblée nationale
Des précisions au sujet de la dalle-parc ont également été demandées à l’Assemblée nationale, le 1er décembre, par le porte-parole de l’opposition officielle, Sylvain Pagé.

«Étant donné que le ministre est allé se promener à l’échangeur Turcot la semaine dernière, est-ce qu’il peut nous dire comment ça va se faire et quand ça va se faire?», a lancé le député péquiste de Labelle à l’attention du ministre Fortin, précisant l’urgence de réaliser le projet afin d’éviter aux gens de faire un détour de sept kilomètres pour passer l’autre côté de l’échangeur.

Le ministre des Transports n’a pas été en mesure de donner des précisions quant à l’échéancier. Il assure cependant que lui et la mairesse ont une vision commune du projet et qu’il aura lieu.

En attendant, la coalition dalle-parc pour tous et plusieurs organisations ont lancé une campagne d’envoi de cartes de vœux aux députés provinciaux pour que 2018 soit l’année d’une annonce officielle de la construction de la dalle-parc Turcot.

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il y a une heure, Philippe a dit :

La même Lisa Mintz qui chiale  que le processus du REM  a été  trop vite....

Comme quoi il peut y avoir du bon dans chaque personne. Le timing semble d'ailleurs idéal pour ce projet.  L'élection de Valérie Plante qui remet le focus sur les pistes cyclables et les transports actifs, et le nouveau ministre des transports du Québec qui apporte de l'oxygène à ce ministère, avec une vision qui va au-delà de l'automobile.

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L'article du Montreal Times sur la dalle-parc : 

New bike bridge over Turcot a go
By: John Symon – info@mtltimes.ca

Last week brought good news for cyclists concerning the Turcot highway reconstruction project. Quebec Transport Minister André Fortin confirmed on December 1 that the Dalle-Parc bicycle and pedestrian bridge will be built from NDG to the Lachine Canal. This bridge was originally promised by former Transport Minister Sam Hamad in 2010 as part of the Turcot project, but his ministry then reneged.
“I spoke about the Dalle-Parc with Mayor Valérie Plante,” Fortin said in the National Assembly. “We are on the same wavelength about the importance of building active transport [cycling and walking] infrastructure. I have also been speaking with my colleagues from NDG [whose MNA is Kathleen Weil] and from St-Henri-St-Jacques [Dominique Anglaide] about this. It is a project that will be realized involving consultations with the two populations [NDG and the Southwest].”

Fortin did not respond, however, to specific questions from PQ MNA Sylvain Pagé (Labelle) about when this bridge will be built. The Dalle-Parc will save cyclists from having to make a 7km detour through dangerous intersections. Highways and train tracks can otherwise make impossible-to-cross barriers for cyclists and pedestrians.
“We are so pleased that Minister Fortin has come out in favour of the Dalle-Parc!” said Lisa Mintz of Sauvons la falaise. “The next step is to get the project included in the provincial budget! You know, two years ago the MTQ was saying – ‘What bridge?’ One year ago the MTQ were saying there was never any Dalle-Parc in the Turcot plans. Six months ago they were telling me that we would never get the Dalle-Parc. And Friday, the Minister of Transport said we would get the Dalle-Parc. This is incredible! “

Some 60 community groups, including Sauvons la falaise, have been calling for two years to see reinstatement of the bridge, estimated at $40 million, or about one percent of the $3.8 billion Turcot highway reconstruction project. At a rally in June, some 300 participants turned out to hear municipal councillors like Craig Sauvé, along with Pagé, and Quebec solidaire MNA Manon Massé (Sainte-Marie–Saint-Jacques) and Olympic medal winning diver Sylvie Bernier speak in favor of the Dalle-Parc.
The link would essentially connect Cavendish Blvd in NDG to Irwin Street in the Southwest, with a new bicycle bridge over Highway 20 and the CN tracks, a bike path on the ground, a tunnel under Notre Dame Street, and an existing footbridge over the Lachine Canal: the total distance involved is not quite 1km. Irwin Street leads to Angrignon Park and to Angrignon Mall.

At a Turcot project information meeting held last week in Westmount, many members of the public asked for the Dalle-Parc to be reinstated, including NDG businessman Hossein Pourshafiey. He told The Times of a similar bridge recently built in his native Teheran that has won awards and become a major tourist attraction.
Environmentalists in contact with this reporter also emphasize the Dalle-Parc’s importance as a corridor for wild animals such as rabbits and foxes, which sometimes have to move from one small park to another. In French, the word “dalle” can mean “stepping stone”.

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  • 4 semaines plus tard...
  • 2 semaines plus tard...

Bonne nouvelle!

http://montrealgazette.com/news/local-news/public-consultations-in-the-works-for-turcot-dalle-parc-project

Public consultations on a bike and pedestrian bridge and elevated park linking Notre-Dame-de-Grâce to the Lachine Canal and LaSalle are coming by the spring, proponents of the project said Monday.

The public sessions are spurring hope the Dalle-Parc project, part of the original $4-billion Turcot Interchange redesign promised by the Quebec government in 2010 that was then quietly abandoned, is a certainty.

“It’s no longer about whether or not it’s going to be built — we’ve settled that question — I think that’s a done deal,” said Lisa Mintz, founder of the Sauvons la falaise environmental group dedicated to preserving the forested St-Jacques escarpment bordering Highway 20. “It’s about what it’s going to look like.”

The consultations are being organized by the city of Montreal and Quebec’s Transport ministry, Mintz said. Her organization, the Conseil régional environnement Montréal (CRE-Montréal), and other groups are calling on interested citizens and associations to start preparing briefs and arguments explaining their vision of the project.

“The question now is can we make this the greenest, most beautiful thing, can we make it a signature for Montreal?” Mintz said. “This is what you see as you drive in from the airport, so can we make the Turcot Yards a unique green entranceway to the city.”

Proponents are hoping to see mention of the project in the coming Quebec budget, expected in March.

Under its original plans for the reconstruction of the Turcot Interchange, currently underway, Quebec included a bridge and elevated park that would span Highway 20 and the rail lines, linking N.D.G. near Cavendish Blvd. to the Lachine Canal and LaSalle in the south. The bridge would allow divided communities better access to one another, providing social and economical benefits. It would also help to complete a “green belt” of bike paths and natural areas across the city for the benefit of humans and wildlife, Mintz said.

The Dalle-Parc, estimated at $40 million, was left off of Quebec’s new plans for the Turcot for budgetary reasons. Then a CRE-Montreal petition that drew more than 10,000 names, a June rally that attracted hundreds of citizens and media attention, and support from the newly elected Projet Montréal municipal party, N.D.G. MNA Kathleen Weil and most recently Quebec Transport Minister André Fortin in November, has resurrected the project.

Projet Montréal is pushing for the bridge to be completed by the time work on the Turcot Interchange is finished in 2020, but Fortin has said that isn’t likely. The government would not be reopening the contract with the KPH-Turcot consortium rebuilding the interchange, Fortin said. Montreal Mayor Valérie Plante said a 2020 deadline was feasible.

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il y a 52 minutes, Gabmtl a dit :

Projet Montréal is pushing for the bridge to be completed by the time work on the Turcot Interchange is finished in 2020, but Fortin has said that isn’t likely. The government would not be reopening the contract with the KPH-Turcot consortium rebuilding the interchange, Fortin said. Montreal Mayor Valérie Plante said a 2020 deadline was feasible.

Même si c'était faisable, un échéancier plus court laisserait moins de temps 1) pour la conception et 2) pour la construction.  De plus, on a constaté par expérience qu'une réouverture de contrat peut entraîner  des coûts supplémentaires inattendus.

Résultat: un projet plus cher et moins bien.  Où est l'urgence, si ce n'est l'approche des prochaines élections municipales?  

C'était très bien que d'avoir réussi à «ressusciter»  le projet.  Il ne faudrait pas gâcher cette victoire en voulant aller trop vite.

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