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REM (ligne A) - Discussion générale


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il y a 12 minutes, AMTFan1 a dit :

Dans ce reportage de CTV News la société du REM (via le porte-parole Jean-Vincent Lacroix) dit maintenant qu'il n'est pas aussi simple d'ajouter des services alternatifs par bus pour remplacer le train afin d'avoir un accés direct de Deux-Montagnes au Centre-Ville...

Pourtant c'est qui était mentionné dans ce mémoire lors des audiences du BAPE il y a 2 ans (Page 68): http://www.bape.gouv.qc.ca/sections/mandats/Reseau_electrique_métropolitain/documents/DM22.pdf).

 


 

 

Pourtant, la dernière phrase dit bien que c’est un service difficilement implantable.

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https://www.985fm.ca/nouvelles/sports/159409/retour-des-expos-sans-un-arret-du-rem-au-bassin-peel-un-stade-devient-impossible

Selon cet article, le président de Devimco Serge Goulet affirme que la station Bassin Peel a été sacrifié. Je n'arrive pas à confirmer cette information sur le site du REM. Est-ce que qqun pourrait expliquer cette sortie de Devimco?

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Il y a 20 heures, acpnc a dit :

Quelle hypocrisie et égoïsme! Ville Mont-Royal ne se soucie aucunement des effets nuisibles du projet Royalmount, ni de son acceptabilité sociale à l'échelle de la ville de la part de l'ensemble des montréalais. Mais la petite nuisance du passage du REM dans sa cour la conduit à vouloir s'y opposer. Deux poids deux mesures et un aveuglement crasse qu'il faut absolument dénoncer avec véhémence.

Si elle peut imposer un projet commercial contraire au développement durable et en retirer tous les avantages sans en payer les inconvénients, qu'elle ne s'attende à aucune sympathie de la part du reste de la communauté montréalaise. Elle qui se barricade pour ne pas être envahie par les montréalais moins nantis de l'est, en se comportant comme un état souverain.

Ce n'est pourtant qu'une enclave municipale qui représente 25,000 habitants sur le presque 2 millions d'iliens montréalais. En démocratie la règle de représentativité est primordiale et à la base de l'équilibre des pouvoirs et de la justice sociale. Dans la réalité mont-royalaise, cette dernière agit comme si sa minorité avait tous les droits sur la majorité, en s'en servant comme on le fait d'une propriété privée. Un comportement féodal indigne et inacceptable dans une société de droit. 

Tellement. J'ai déjà dit ce que je pensais sur VMR, certains de ses habitants et sa vision égoïste. Amen mon frère.

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L'achalandage de la ligne Deux-Montagnes a chuté de près de 10% par rapport à l'an dernier: https://montrealgazette.com/news/local-news/ridership-drops-nearly-10-per-cent-on-deux-montagnes-line?fbclid=IwAR3scnKOcv3GKKXcU58VcxtbQJAJ5qjrZKJi57fshVpu2xi7Rx5ABfCq5UA

 

Citation

Deux-Montagnes line good news: lots of parking. Bad news: fewer riders

Service interruptions have been more frequent as work on the upcoming REM light-rail line closed a 3-kilometre stretch on one of two tracks.

Updated: October 25, 2018
 

Commuters on the Deux-Montagnes line have seen a rare sight in recent weeks: free parking spots at the stations, as ridership has plummeted on the most-frequented suburban train line.

Hundreds of spots have been left empty at the usually full parking lots of the Bois-Franc and Du-Ruisseau stations in St-Laurent. On Wednesday, the commuter train authority Exo told the Montreal Gazette that ridership on the Deux-Montagnes line plummeted 9.5 per cent as of September, meaning there are about 3,000 fewer daily riders than there were last year.

Service interruptions have become more frequent on the line since builders of the upcoming Réseau express métropolitain (REM) closed off one of two tracks on a three-kilometre stretch.

The line is the only one in Exo’s network to see a decline. The Mascouche line, which is also affected by the construction, has seen an increase in ridership by about 0.5 per cent, according to Exo spokesperson Elaine Arsenault.

“It’s clear there are fewer people than there were last year,” said François Pepin, the president of the transit lobby group Trajectoire Québec. “And because there has not been a new public transit offering, we can assume that a lot of them are now taking cars.”

Commuters have been expressing their frustrations on the Facebook page: Mouvement/Rally Train Deux-Montagnes. Some have said they now drive to work, while others said they plan to sell their homes and move to an area that has better public transit access.

However, Pépin noted that for most people, it’s financially prohibitive to drive and pay to park downtown, or to move their place of residence. He said the regional transit authorities needs to come up with reliable alternatives to the train. Time is of the essence, Pépin said, because the train line will be shut down for between two and three years, starting in January 2020, so the work on the new network can be completed. The REM is expected to be up and running in phases between 2021 and 2023.

So far, Exo has offered passes with 10 free trips to affected users so they can try different public transit options. Users of the Deux-Montagnes line can also benefit from up to a 30-per-cent rebate on their monthly passes.

“We have to try to keep people using public transit,” said Pépin, who is also a regular user of the Deux-Montagnes line. “We know we are going to lose some people who will either take their cars or move away.”

The Autorité régionale de transport métropolitain, which oversees transit planning for the region, will be holding a forum later this year and invite the public to give their input on how best to provide transit alternatives for the period when the line will be closed. The agency said it hopes to provide users with a comprehensive solution by the fall of 2019.

If history repeats itself, thousands more will likely abandon public transit for cars, said Pierre Barrieau, an urban planning researcher who specializes in the history of the Mount Royal tunnel. The last time there was a significant interruption in service on the Deux-Montagnes line was when it was closed for upgrades in the summers of 1993, 1994 and 1995. At that time, ridership dropped by about half, and many never took the train again.

“Once people start taking their cars, they rarely go back to more sustainable modes of transportation,” Barrieau said.

“And in the case (of the REM), we’re looking at a longer block of time, so it gives people enough time to change their habits and get used to the car,” he said.

 

 

Modifié par AMTFan1
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Je ne sais pas qui doit payer pour ça, mais c'est simple, quand un train fréquent passe proche de maisons ou d'emplois, on peut mettre un mur anti-bruit. VMR peut bien payer pour ça, non ?

Concernant la ligne DM, je ne sais pas quelles mesures d'atténuments ils doivent mettre. C'est difficile remplacer un train dû à se vitesse commerciale élevée. 

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